Newsletter

Zdrowie i styl życia

#IJHARSnaFerie to hashtag akcji promującej świadomy wybór żywności, także podczas ferii zimowych

13.02.2025, 09:00aktualizacja: 13.02.2025, 09:10

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

IJHARS
IJHARS
Zimową przerwę od szkolnych obowiązków rozpoczyna właśnie ostatnia grupa dzieci i młodzieży. Od 17 lutego do 2 marca wypoczywać będą młodzi mieszkańcy województw: lubelskiego, łódzkiego, podkarpackiego, pomorskiego i śląskiego. Aby ferie przebiegały beztrosko, warto wybierać w sklepach i w lokalach gastronomicznych produkty spożywcze dobrej jakości - przypomina Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (IJHARS).

#IJHARSnaFerie to hashtag firmujący akcję IJHARS, która promuje świadomy wybór produktów spożywczych dobrej jakości. Informuje ona o prawach konsumenta, o których warto zawsze pamiętać, a już zwłaszcza podczas wyjazdów: przy kupowaniu produktów spożywczych bądź korzystaniu z usług lokali gastronomicznych.

Przykładem produktu, którego nazwa została zarejestrowana przez Komisję Europejską jako chroniona nazwa pochodzenia (ChNP), jest oscypek. Cały proces technologiczny, czyli produkcja, przetwarzanie i przygotowywanie takiego produktu odbywają się na określonym obszarze geograficznym. Nazw zarejestrowanych nie można zatem stosować dla przypadkowych produktów o zbliżonym składzie lub smaku. Podobnie jest z serami feta oraz halloumi. Jeśli wybieramy sałatkę z dodatkiem serów, to zwracajmy uwagę na nazwy typu ser „à la feta” „à la halloumi”, „w stylu feta”, „jak halloumi”, itp.

IJHARS zwraca uwagę na chwyty marketingowe, które w wielu przypadkach mają za zadanie tylko „złapanie” klienta. Chodzi o zwroty typu: „manufaktury smaku”, „tradycyjne jadła”, „wiejskie” i „domowe” potrawy. 

Jeśli zamówiona zupa była zimna, ryba czy kotlet przypalone, a ziemniaki niedogotowane, to mamy prawo złożyć reklamację. Możemy poprosić o podgrzanie dania, jego wymianę lub zwrot pieniędzy. W ramach reklamacji można domagać się np. obniżenia ceny. Jest jednak jedno „ale” - nie można złożyć reklamacji na podstawie subiektywnych wrażeń, kiedy np. nie smakowało zamówione danie.

Przy korzystaniu z usług gastronomicznych także nie należy sugerować się intrygującą nazwą dania, ale warto zwracać uwagę na skład potraw, w tym na zawarte w nich alergeny. Rzetelna informacja o składzie dania powinna być dostępna dla każdego klienta w menu, cenniku lub na ścianie lokalu, bez konieczności dopytywania obsługi. Dobrze zapoznać się z nią przed złożeniem zamówienia. Tak samo dostępna musi być informacja o cenie, wielkości porcji lub dania, które oferuje lokal.

Sprzedawca w sklepie ma również obowiązek udostępnić informacje na temat składu oferowanych produktów i potraw. Warto zwracać uwagę na informacje na etykietach takie jak: nazwa, skład (w tym alergeny) i okres przydatności do spożycia (określenia „należy spożyć do” oraz „najlepiej spożyć przed” / „najlepiej spożyć przed końcem” nie oznaczają tego samego!).

IJHARS przypomina, że w wypadku wątpliwości co do jakości lub braku satysfakcji z kupionego towaru można to zgłosić do wojewódzkich inspektoratów jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych. Kontakt poniżej:

https://www.gov.pl/web/ijhars/wijhars

Pełna informacja na temat dobrych zasad postępowania przy kupowaniu produktów spożywczych znajduje się na stronie IJHARS:

https://www.gov.pl/web/ijhars/ijharsnaferie-czyli-swiadomie-wybieram-jakosc2

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 13.02.2025, 09:00
Źródło informacji PAP MediaRoom
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ