Newsletter

Zdrowie i styl życia

#IJHARSnaFerie to hashtag akcji promującej świadomy wybór żywności, także podczas ferii zimowych

13.02.2025, 09:00aktualizacja: 13.02.2025, 09:10

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

IJHARS
IJHARS
Zimową przerwę od szkolnych obowiązków rozpoczyna właśnie ostatnia grupa dzieci i młodzieży. Od 17 lutego do 2 marca wypoczywać będą młodzi mieszkańcy województw: lubelskiego, łódzkiego, podkarpackiego, pomorskiego i śląskiego. Aby ferie przebiegały beztrosko, warto wybierać w sklepach i w lokalach gastronomicznych produkty spożywcze dobrej jakości - przypomina Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (IJHARS).

#IJHARSnaFerie to hashtag firmujący akcję IJHARS, która promuje świadomy wybór produktów spożywczych dobrej jakości. Informuje ona o prawach konsumenta, o których warto zawsze pamiętać, a już zwłaszcza podczas wyjazdów: przy kupowaniu produktów spożywczych bądź korzystaniu z usług lokali gastronomicznych.

Przykładem produktu, którego nazwa została zarejestrowana przez Komisję Europejską jako chroniona nazwa pochodzenia (ChNP), jest oscypek. Cały proces technologiczny, czyli produkcja, przetwarzanie i przygotowywanie takiego produktu odbywają się na określonym obszarze geograficznym. Nazw zarejestrowanych nie można zatem stosować dla przypadkowych produktów o zbliżonym składzie lub smaku. Podobnie jest z serami feta oraz halloumi. Jeśli wybieramy sałatkę z dodatkiem serów, to zwracajmy uwagę na nazwy typu ser „à la feta” „à la halloumi”, „w stylu feta”, „jak halloumi”, itp.

IJHARS zwraca uwagę na chwyty marketingowe, które w wielu przypadkach mają za zadanie tylko „złapanie” klienta. Chodzi o zwroty typu: „manufaktury smaku”, „tradycyjne jadła”, „wiejskie” i „domowe” potrawy. 

Jeśli zamówiona zupa była zimna, ryba czy kotlet przypalone, a ziemniaki niedogotowane, to mamy prawo złożyć reklamację. Możemy poprosić o podgrzanie dania, jego wymianę lub zwrot pieniędzy. W ramach reklamacji można domagać się np. obniżenia ceny. Jest jednak jedno „ale” - nie można złożyć reklamacji na podstawie subiektywnych wrażeń, kiedy np. nie smakowało zamówione danie.

Przy korzystaniu z usług gastronomicznych także nie należy sugerować się intrygującą nazwą dania, ale warto zwracać uwagę na skład potraw, w tym na zawarte w nich alergeny. Rzetelna informacja o składzie dania powinna być dostępna dla każdego klienta w menu, cenniku lub na ścianie lokalu, bez konieczności dopytywania obsługi. Dobrze zapoznać się z nią przed złożeniem zamówienia. Tak samo dostępna musi być informacja o cenie, wielkości porcji lub dania, które oferuje lokal.

Sprzedawca w sklepie ma również obowiązek udostępnić informacje na temat składu oferowanych produktów i potraw. Warto zwracać uwagę na informacje na etykietach takie jak: nazwa, skład (w tym alergeny) i okres przydatności do spożycia (określenia „należy spożyć do” oraz „najlepiej spożyć przed” / „najlepiej spożyć przed końcem” nie oznaczają tego samego!).

IJHARS przypomina, że w wypadku wątpliwości co do jakości lub braku satysfakcji z kupionego towaru można to zgłosić do wojewódzkich inspektoratów jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych. Kontakt poniżej:

https://www.gov.pl/web/ijhars/wijhars

Pełna informacja na temat dobrych zasad postępowania przy kupowaniu produktów spożywczych znajduje się na stronie IJHARS:

https://www.gov.pl/web/ijhars/ijharsnaferie-czyli-swiadomie-wybieram-jakosc2

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 13.02.2025, 09:00
Źródło informacji PAP MediaRoom
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Pozostałe z kategorii

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ