Newsletter

Zdrowie i styl życia

Podczas ferii zimowych #IJHARSnaFerie przypomina: nie dajmy się oszukać

30.01.2025, 08:56aktualizacja: 30.01.2025, 09:02

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

IJHARS
IJHARS
Trwają ferie zimowe - od 3. do 16 lutego wypoczywać będą dzieci i młodzież z kolejnych województw: dolnośląskiego, mazowieckiego, opolskiego i zachodniopomorskiego. Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (IJHARS) podpowiada, co robić, aby nie kupować produktów złej jakości.

IJHARS przypomina o tym, że sprzedawca i właściciel lokalu gastronomicznego ma obowiązek udostępnić informacje na temat składu oferowanych produktów i potraw. Aby uniknąć potencjalnych kłopotów zdrowotnych i nie dać się oszukać, warto zwracać uwagę na informacje na etykietach, takie jak: nazwa, skład (w tym alergeny) i okres przydatności do spożycia (Uwaga! Określenia: „należy spożyć do” oraz „najlepiej spożyć przed” / „najlepiej spożyć przed końcem” nie oznaczają tego samego!).

Podczas spożywania posiłków w lokalach gastronomicznych nie należy sugerować się intrygującą nazwą dania, ale warto zwracać uwagę na skład potraw. Rzetelna informacja o składzie dania powinna być dostępna dla każdego klienta w menu, cenniku lub na ścianie lokalu, bez konieczności dopytywania obsługi. Dobrze zapoznać się z nią przed złożeniem zamówienia. Tak samo dostępna musi być informacja o cenie, wielkości porcji lub dania, które oferuje lokal.

Szczególną czujność konsumenci powinni zachować przy zamawianiu dań z serem, śmietaną itp., bowiem przetwory mleczne muszą być uzyskiwane wyłącznie z mleka. Dlatego też zwracajmy uwagę na to, że sosy śmietanowe muszą być przygotowane właśnie ze śmietany, a nie np. z proszku rozmieszanego z wodą. Produkty z opisem „z mleka owczego” lub „koziego” nie mogą zawierać mleka pochodzącego od innego gatunku zwierząt niż tego wskazanego w nazwie. Komunikaty typu „100 proc. mleka koziego” na takich produktach są błędne i nie powinny być stosowane.

Jeśli zamówiona zupa była zimna, ryba czy kotlet przypalone, a ziemniaki niedogotowane, to mamy prawo złożyć reklamację. Możemy poprosić o podgrzanie dania, jego wymianę lub zwrot pieniędzy. W ramach reklamacji można domagać się np. obniżenia ceny. Jest jednak jedno „ale” - nie można złożyć reklamacji na podstawie subiektywnych wrażeń, kiedy np. nie smakowało zamówione danie.

IJHARS przypomina, że w wypadku wątpliwości co do jakości lub braku satysfakcji z kupionego towaru, można to zgłosić do wojewódzkich inspektoratów jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych. Kontakt poniżej:

https://www.gov.pl/web/ijhars/wijhars

Pełna informacja na temat dobrych zasad postępowania przy kupowaniu produktów spożywczych znajduje się na stronie IJHARS:

https://www.gov.pl/web/ijhars/ijharsnaferie-czyli-swiadomie-wybieram-jakosc2

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 30.01.2025, 08:56
Źródło informacji PAP MediaRoom
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ