Newsletter

Zdrowie i styl życia

Stanowisko szpitala Sensor Cliniq w związku z komunikatem Mazowieckiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ (MOW NFZ)

21.11.2013, 17:23aktualizacja: 21.11.2013, 17:23

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

W związku z komunikatem, zamieszczonym 18 listopada na stronie Mazowieckiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia, szpital Sensor Cliniq pragnie stanowczo zaprotestować przeciwko kolejnej sytuacji szkalowania przez MOW NFZ naszego dobrego imienia i obwiniania nas za problemy pacjentów, które wykreował sam NFZ.

Jesteśmy jednym z wielu szpitali pobierających dopłaty do ponadstandardowych usług, a jednocześnie jedynym, któremu z tego powodu odebrano kontrakt i była to suwerenna decyzja MOW NFZ. Prezes NFZ rozpatruje obecnie nasze zażalenie.

Przypominamy, że 20 września br. MOW NFZ wypowiedział szpitalowi Sensor Cliniq umowę na świadczenie usług z zakresu okulistyki, mimo niezakończenia procedury kontrolnej i w oparciu o ankiety pacjentów, skierowane do nich przez sam MOW NFZ, a nie własne skargi pacjentów. Co do ankiet - nigdy nie dano nam możliwości wypowiedzenia się, bowiem nie było żadnego postępowania kontrolnego w tym zakresie. Od czerwca br. oczekujemy na stanowisko Prezes NFZ w sprawie odwołania od decyzji MOW NFZ, związanej z tą niezakończoną procedurą kontrolną, która następnie mimo braku ostatecznego rozstrzygnięcia została uznana przez Oddział za pretekst do wypowiedzenia umowy. Od 25 września oczekujemy na rozstrzygnięcie przez Prezes NFZ sprawy zażalenia od wypowiedzenia nam umowy.

Okres wypowiedzenia obowiązuje od 20 grudnia br. Równocześnie z rozwiązaniem umowy, w dniu 17 października br. MOW NFZ bezpodstawnie obniżył szpitalowi wysokość kontraktu na ten rok o 392 132,00 PLN. Kwota ta umożliwiłaby zoperowanie około 160 pacjentów. Szpital natychmiast odwołał się od tej decyzji do MOW NFZ, jednakże nadal nie otrzymaliśmy żadnej odpowiedzi ani wyjaśnień w tej sprawie. Szpital Sensor Cliniq został więc zmuszony przez MOW NFZ do odwołania zabiegów na rok 2014 i części zabiegów na koniec 2013. Odmowy wykonania zabiegu wynikają z faktu polityki limitów zapisanych w kontrakcie z MOW NFZ, a nie z działań Sensor Cliniq. Szpital, z uwagi na limity lub wskazania medyczne, zobowiązany jest do wyznaczenia nowego terminu leczenia. Niestety, w przypadku Sensor Cliniq wskazanie nowego terminu jest niemożliwe, gdyż musiałoby to oznaczać wyznaczenie terminu po 20 grudnia br., czyli poza okresem obowiązywania umowy. Podjęliśmy kroki prawe zmierzające do uruchomienia działań kontrolnych Ministerstwa Zdrowia i UOKiK w związku z dyskryminacyjnymi praktykami MOW NFZ i bezczynności Centrali NFZ w rozpatrywaniu naszych zażaleń.

Sytuacja spowodowana działaniami MOW NFZ i brak jakichkolwiek informacji dla pacjentów ze strony Oddziału zmusiła nas także do poinformowania naszych pacjentów o konsekwencjach, jakie niesie ze sobą rozwiązanie umowy.

W imieniu naszych pacjentów, którzy nas do tego upoważnili swoim gremialnym poparciem dla starań naszego szpitala o odzyskanie bezpodstawnie odebranego kontraktu, przekazaliśmy ich stanowiska i opinie do MOW NFZ. Odpowiedzią MOW NFZ na liczne prośby i pytania pacjentów, jest opublikowanie "wykazu świadczeniodawców, realizujących świadczenia w zakresie leczenia zaćmy". Nasi pacjenci trafią na koniec kolejek w innych szpitalach, co oznaczać może dla nich w praktyce kolejne 2-3 lata oczekiwania na zabieg.

Według NFZ usługa medyczna może być całkowicie refundowana przez NFZ albo w całości opłacana przez pacjenta. Powołując się na taką interpretację, 20 września br. mazowiecki oddział NFZ rozwiązał ze szpitalem Sensor Cliniq umowę na świadczenie usług. Zdaniem MOW NFZ w naszej placówce dochodziło do podwójnego finansowania usług, bo - jak twierdzi MOW NFZ, pacjenci płacili za operacje zaćmy, które były jednocześnie refundowane przez Fundusz. Tymczasem, podwójne finansowanie nie miało miejsca - Sensor Cliniq oferował całkowicie bezpłatne leczenie standardowe, na które miał umowę z MOW NFZ, a także świadczenia ponadstandardowe, których Fundusz nie refunduje, a do których pacjenci mogli dopłacać, jeśli sobie tego życzyli. Taka praktyka stosowana jest przez wiele placówek świadczących usługi medyczne, tak publicznych, jak i prywatnych; Jedyną placówką ukaraną rozwiązaniem kontraktu jest szpital Sensor Cliniq. 

Należy przy tym zwrócić uwagę, że MOW NFZ wypowiedział Sensor Cliniq umowę na realizację świadczeń zdrowotnych w momencie, gdy postępowanie odwoławcze było nadal w toku (szpital od czerwca br. do dziś nie otrzymał odpowiedzi w tej sprawie od Prezes NFZ).

Decyzją MOW NFZ, tysiące pacjentów - przede wszystkim seniorów, zostało pozbawionych możliwości wykonania operacji w terminach zaplanowanych często ponad rok temu. Nie dotarły do nas, również od MOW NFZ, "liczne skargi" na naszą placówkę, o których pisze w swoim komunikacje NFZ. Wydaje się, że w MOW NFZ nazywa tak pisma od rozżalonych i zdezorientowanych pacjentów, których dostajemy dziesiątki dziennie i które przekazujemy MOW NFZ na bieżąco. W listach pacjenci pytają nas o to gdzie i kiedy mogą wykonać zaplanowany zabieg. Zwracają się do nas, bo jak twierdzą - w Oddziale NFZ nie otrzymują żadnej konkretnej odpowiedzi. Oddział NFZ nie wyjaśnia też dlaczego będą musieli zostać wpisani na koniec kolejki w innej placówce, co oznacza kilkunastomiesięczne oczekiwanie na zabieg. Ponieważ nie jesteśmy właściwą instytucją, by udzielać takiej odpowiedzi, wszystkie listy od pacjentów kierujemy do NFZ i Rzecznika Praw Pacjenta. Na chwilę obecną dotarło do nas już ponad 400 listów od osób w podeszłym wieku, które czekały wiele miesięcy na operację, tylko po to, aby teraz usłyszeć, że się ona nie odbędzie.

Pacjenci ci otrzymali 18 listopada pierwszą, niestety pozorną pomoc od MOW NFZ. W umieszczonej na stronie MOW Funduszu liście placówek realizujących świadczenia w zakresie leczenia zaćmy, pacjenci znajdą adresy ponad dwudziestu placówek, w których teoretycznie mogą wykonać zabieg - niestety, najpierw muszą stanąć na końcu kolejki osób na niego oczekujących. Czas oczekiwania w niektórych z podanych placówek może wynieść nawet trzy lata. Jak piszą w swoich listach pacjenci, dla komfortu ich życia i dla ich zdrowia - każdy dzień ma znaczenie. Są też w tej grupie osoby, które z uwagi na swój wiek lub stan zdrowia obawiają się, że mogą do operacji nie dożyć.

Odnosząc się do zawartego w komunikacie zarzutu odmawiania przez szpital Sensor Cliniq przeprowadzenia leczenia pacjentom, których zabiegi były wyznaczone na terminy przed 20 grudnia 2013, pragniemy wyjaśnić, że wszyscy pacjenci, których terminy operacji były opóźnione (terminy części zabiegów, które wyznaczaliśmy często ponad rok temu, z powodów od nas niezależnych opóźniały się), mieli być poddani zabiegom wszczepienia soczewek w terminie późniejszym - niestety, ze względu na rozwiązanie umowy z naszym szpitalem, nie będzie to możliwe, tym bardziej, że nasza placówka ma tzw. nadwykonania (operacje ponad przyznany limit), które na koniec października wynosiły 422 000,00 PLN. Chcielibyśmy pomóc wszystkim pacjentom, niestety - bez środków NFZ nie jest to możliwe.

Od wielu tygodni Mazowiecki Oddział Wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia prowadzi swoistą kampanię oczerniania naszego szpitala. Cierpi na tym nie tylko nasza reputacja, ale i nasi pacjenci. Sensor Cliniq nadal chce ich leczyć. Nie chcemy pozostawiać ich bez opieki, na którą zasługują. Nie powinni ponosić konsekwencji decyzji urzędników MOW NFZ, a tak się niestety obecnie dzieje.

Dalsza bezczynność urzędników w tej sprawie, m.in. brak odpowiedzi Prezes Narodowego Funduszu Zdrowia (pierwsze pismo wysłane zostało w czerwcu 2013, drugie 25 września; na każde z nich odpowiedź powinniśmy otrzymać w 14 dni od ich złożenia) czy Ministerstwa Zdrowia (prośba o nadzór rzetelności i celowości działań MOW NFZ - zgodnie z art. 163 Ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych), przyczyni się wyłącznie do pogorszenia sytuacji świadczeniobiorców i dalszego naruszania ich interesów, a także do pogorszenia sytuacji samego szpitala. Liczymy, że Ministerstwo Zdrowia, jak i Prezes NFZ z pełną powagą potraktują tę sprawę i podejmą pilnie decyzje.

KONTAKT:

Sensor Cliniq Sp. z o.o. i Wspólnicy Sp. k

ul. Kacza 8

01-013 Warszawa

tel. 22 322 81 30

fax 22 322 81 80

Źródło informacji: Sensor Cliniq

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 21.11.2013, 17:23
Źródło informacji PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ