Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Wielka Warszawska to wyjątkowe wydarzenie w kalendarzu kulturalnym stolicy. Każdego roku, na przełomie września i października, tysiące widzów odwiedza zabytkowy kompleks architektoniczny na Służewcu, aby kibicować najwybitniejszym koniom z kraju i zza granicy mierzącym się na dystansie 2600 metrów. Wielka Warszawska jest również najwyżej dotowaną gonitwą w sezonie z pulą nagród wynoszącą 220 500 złotych.
Tytułową gonitwę poprzedzają inne biegi – m.in. o Nagrodę Cardei, Nagrodę Mosznej oraz Nagrodę Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Stanowią one okazję do zaprezentowania debiutujących koni lub awansu tych bardziej doświadczonych do europejskiej czołówki.
„Zainspirowany prestiżowym charakterem Grand Prix de Paris hrabia August Potocki, ówczesny prezes Towarzystwa Wyścigów Konnych w Królestwie Polskim, postanowił zorganizować w 1895 roku bliźniaczą gonitwę nad Wisłą. Tak narodziła się Wielka Warszawska. O randze i legendzie Wielkiej Warszawskiej stanowią jej bohaterowie – znakomite konie, słynni jeźdźcy, wybitni trenerzy i wytrawni hodowcy” – wyjaśnia Witold Sudoł, ekspert Toru Służewiec.
Tegoroczną Wielką Warszawską wygrał faworyt wyścigu, czteroletni Night Tornado dosiadany przez włoskiego dżokeja Stefano Mura, odnosząc trzecie zwycięstwo w tym sezonie. Na dystansie 2600 metrów uzyskał czas 2.44,31. Spośród sześciu pozostałych koni biorących udział w wyścigu, miejsca na podium zajęły rówieśnik Night Tornado – Petita oraz pięcioletnia klacz Nemezis.
„Nie każdy jeździec pasuje do każdego konia. Night Tornado wymaga aksamitnej jazdy, a taką umiejętność posiada Stefano. Ogier czuje się pod nim bardzo dobrze. Jak jest świeży, to może powalczyć. Najważniejszą rzeczą w tej gonitwie było pozwolić ogierowi galopować, ale i zostawić siły na finisz” – mówi Krzysztof Ziemiański, trener Night Tornado.
Swój niezwykły klimat Wielka Warszawska zawdzięcza również lokalizacji. Tor Wyścigów Konnych Służewiec został zaprojektowany w dwudziestoleciu międzywojennym przez cenionego architekta II Rzeczpospolitej, Zygmunta Plater-Zyberka. Kompleks budynków otwarto w 1939 roku. Był on w tym czasie największym i najnowocześniejszym obiektem tego typu w Europie.
O wyjątkowej roli Wielkiej Warszawskiej, jako istotnym elemencie warszawskiej tożsamości, przypominano podczas niedzielnego wydarzenia na stoiskach stowarzyszeń >>Gwara Warszawska<< czy >>Grupa Rekonstrukcyjna Bluszcz<<.
„Tor Wyścigów Konnych Służewiec to miejsce łączące przeszłość z przyszłością i jeden z symboli stolicy. Obiekt, stanowiący wizytówkę przedwojennego miasta, był następnie świadkiem heroicznej walki podczas Powstania Warszawskiego. Dziś ponownie dostarcza on niezapomnianych wrażeń i emocji zarówno warszawiakom, jak i gościom z całego kraju i świata” – przekonuje Bogdan Pukowiec, członek zarządu Totalizatora Sportowego.
To właśnie Totalizator od 2008 roku dzierżawi Tor Służewiec, rewitalizując ten unikatowy obiekt i organizując wyścigi konne. Tegoroczna Wielka Warszawska zbiegła się w czasie z obchodami 65-lecia przedsiębiorstwa.
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 27.09.2021, 14:24 |
Źródło informacji | PAP MediaRoom |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
Midea zostanie nowym głównym partnerem FC Barcelony
Globalna marka numer 1 w dziedzinie inteligentnych artykułów gospodarstwa domowego podpisuje pięciosezonową umowę, w ramach której jej logo trafi na koszulki FC Barcelony od sezonu 2026/2027.- 03.09.2025, 08:49
- Kategoria: Zdrowie i styl życia
- Źródło: PR Newswire
-
Ponad 90% rodziców rezygnuje ze swoich potrzeb, by sfinansować edukację dzieci
- 03.09.2025, 08:00
- Kategoria: Nauka i technologie
- Źródło: Smartney Grupa Oney
-
Image
DHL eCommerce Polska wspiera zdrowie psychiczne młodzieży. Start kampanii „Zatrzymaj hejt - nadawaj dobro” w ramach programu „Mów Do Mnie - #TokTuMi”
Początek roku szkolnego to doskonały moment, aby zwrócić uwagę na jedno z najpoważniejszych wyzwań młodego pokolenia - zdrowie psychiczne. DHL eCommerce Polska we współpracy ze Stowarzyszeniem Mentalnie Równi, organizatorem programu „Mów Do Mnie - #TokTuMi”, rozpoczyna ogólnopolską kampanię społeczną „Zatrzymaj hejt - nadawaj dobro”. W ramach programu firma obejmie patronatem lekcje poświęcone dwóm kluczowym obszarom: przeciwdziałaniu hejtowi rówieśniczemu oraz mądremu korzystaniu z nowych technologii. W akcji ma wziąć udział 38 000 uczniów ze szkół podstawowych i ponadpodstawowych oraz ich rodzice i nauczyciele.- 01.09.2025, 12:45
- Kategoria: Zdrowie i styl życia
- Źródło: DHL
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ