Newsletter

20 lat Pelion na GPW - to przykład klasy i wykorzystania szans

15.09.2017, 13:45aktualizacja: 15.09.2017, 13:45

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

„20 lat Pelion na GPW - to przykład klasy i wykorzystania szans” - ocenił Piotr Biernacki, wiceprezes Stowarzyszenia Emitentów Giełdowych, prezes Fundacji Standardów Raportowania. W czwartek w siedzibie Giełdy odbyła się konferencja podsumowująca 20 lat obecności firmy Pelion na GPW.

Konferencja, będąca zwieńczeniem 20 lat obecności Pelion na warszawskim parkiecie, była okazją do spotkania w jednym miejscu osób, które wspierają i tworzą polską przedsiębiorczość.

Uczestnicy konferencji podkreślali, że firma Pelion wspaniale wykorzystała szansę, jaką było wejście na Giełdę i okazała się wzorem dla innych spółek. „Pelion stał się gwiazdą warszawskiej Giełdy - ocenił Wiesław Rozłucki, prezes Giełdy w czasie IPO Pelion. - Można podawać go jako podręcznikowy przykład firmy, która rozwinęła się dzięki Giełdzie” - mówił Rozłucki.

Podkreślił, że Giełda preferuje spółki z ambicjami i taką jest Pelion. „Sukces Peliona to zasługa pewnej postawy, nastawienia rynkowego właścicieli, kontaktów z inwestorami. To jest to, co umożliwiło spółce dalszą ekspansję. Bo na Giełdzie nie wystarczy wejść i czekać, aż notowania będą się kręcić; trzeba włożyć w to duży wysiłek” - dodał.

Pelion taki wysiłek podjął, co zaowocowało dynamicznym rozwojem firmy.

Na Giełdę Pelion wchodził jako lokalna hurtownia farmaceutyczna, opuszcza ją będąc największą polską firmą w branży ochrony zdrowia i jednocześnie jedną z największych prywatnych firm w Polsce, osiągającą ponad 9 mld zł przychodów i zatrudniającą ponad 9,4 tys. pracowników.

„Nasz sukces to zarazem sukces Giełdy - powiedział Jacek Szwajcowski. - Zrealizowaliśmy cele, jakie postawiliśmy przed sobą 20 lat temu. Dobrze zainwestowaliśmy środki powierzone nam przez inwestorów. Akcjonariusze mogli także liczyć na zyski z wypłacanych przez Pelion dywidend. To doskonały przykład obopólnych korzyści i sytuacji win-win” - dodał.

Prezes Pelion podkreślił, że dzięki Giełdzie firma dużo się nauczyła.

„Samodzielnie budowaliśmy naszą kulturę korporacyjną, ucząc się dobrych praktyk, wysokich standardów komunikacji z rynkiem kapitałowym oraz transparentnego zarządzania” - dodał prezes Pelion.

Potwierdzeniem zrównoważonego i odpowiedzialnego prowadzenia biznesu była obecność Pelion od 2013 r.) w indeksie Respect Index.

W ocenie Piotra Biernackiego, dla inwestorów giełdowych, „samą transparentnością nie przekonamy inwestorów do inwestycji. Natomiast ta transparentność, utrzymanie standardów w dostępie do informacji, jest bardzo ważna i później procentuje” - dodał.

Mówiąc o tym, co początkowo go zaskoczyło, Jacek Szwajcowski podkreślił, że jest to inny horyzont wśród inwestorów z Polski, z innych krajów Europy i ze Stanów Zjednoczonych. „W Polsce koncentrujemy się na wynikach kwartalnych, a rzadko się rozmawia o strategii. Z inwestorami amerykańskimi rozmawia się o innych rzeczach: o tym, gdzie firma chce być za 20 lat. Ta długofalowa strategia jest sednem rozmowy, bo sprawny zarząd jest w stanie sobie poradzić z krótkoterminowymi problemami” - wyjaśnił.

Prezes Szwajcowski podsumował, że zdecydowanie warto było wchodzić na Giełdę. „Mogę to polecić każdej firmie, która rozważa pozyskanie kapitału, a już szczególnie jeśli ma szersze plany rozwoju. Wtedy mówię: trzy razy tak” - podkreślił.

Paweł Dobrowolski, główny ekonomista Polskiego Funduszu Rozwoju, mówił o tym, że nie tylko kapitał pozyskany z Giełdy jest istotny dla spółek. „Są firmy, dla których Giełda pasuje, np. takie, które chcą połączyć się z innymi firmami. Na pewno dla Peliona Giełda była bardzo dobrym źródłem finansowania” - dodał.

Dariusz Dziubiński, analityk DM Trigon, mówił o tym, dlaczego w 20-letniej historii obecności Peliona na GPW, zdarzało się, że w tym samym czasie jedni analitycy rekomendowali kupno, a inni sprzedaż akcji. Podkreślił, że ważne są wskaźniki makro- jak i mikroekonomiczne oraz ocena wzrostu wartości rynku, na którym spółka funkcjonuje. W przypadku Peliona trzeba było brać pod uwagę zarówno zmiany regulacyjne czy wprowadzanie nowych leków na rynek, jak również tendencje długoterminowe, w tym aspekty demograficzne, np. starzejące się społeczeństwo.

Wiceprezes spółki Pelion, Zbigniew Molenda, podziękował przedstawicielom GPW i instytucji rynku kapitałowego za 20 lat partnerstwa i rozwoju, życząc Giełdzie dalszych sukcesów.

Odnosząc się do pytania o dalsze plany rozwoju firmy, Jacek Szwajcowski podkreślił, że strategia Pelion pozostaje bez zmian. Firma w dalszym ciągu będzie działać na rynku ochrony zdrowia i w myśl misji troski o jakość i długość życia wdrażać innowacyjne rozwiązania oraz świadczyć nowoczesne usługi dla pacjentów, klientów i partnerów, by jak najlepiej odpowiedzieć na ich potrzeby oraz oczekiwania.

Pelion prowadzi działalność w ramach linii biznesowych realizowanych przez spółki-córki, wśród których są: lider polskiego rynku aptecznego (DOZ/DOZ Apteki), druga pod względem liczby sklepów sieć drogerii w Polsce (Natura), największy krajowy dostawca leków dla lecznictwa szpitalnego (Urtica), a także jeden z trzech największych dystrybutorów do aptek w Polsce (Polska Grupa Farmaceutyczna). Pelion posiada także szeroki portfel wyspecjalizowanych spółek, wspierających podstawową działalność firmy.

Rozwój Pelion wpisuje się w zarówno w plany rozwoju polskiej ochrony zdrowia, jak i polskiej przedsiębiorczości. Pelion jest polską firmą, założoną przez polskich przedsiębiorców, którzy od momentu powstania firmy w 1990 r. do dziś stoją na jej czele - to potwierdzenie stabilności firmy. Firma wpisuje się również w Plan na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, promując innowacyjne rozwiązania, m.in. poprzez swoje spółki zajmujące się badaniami nad innowacyjnymi metodami leczenia chorób układu sercowo-naczyniowego i chorób mózgu.

Materiał powstał we współpracy z Pelion.

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 15.09.2017, 13:45
Źródło informacji Centrum Prasowe PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ