Newsletter

2023 r. w re-commerce - czas stagnacji i czas nadziei

25.01.2024, 09:00aktualizacja: 25.01.2024, 09:51

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Getty Images
Getty Images
Re-commerce, rozumiany jako obrót towarami z drugiej ręki, staje się swoistym barometrem naszych zachowań konsumenckich. To, jak te zachowania kształtowały się w 2023 roku oraz jakie zmiany czekają nas w 2024 r., ilustruje analiza zachowań użytkowników OLX za rok 2023.

Więcej sprzedawaliśmy, mniej kupowaliśmy i szukaliśmy pracy dodatkowej

W 2023 roku w kategoriach użytkowych (jak dom i ogród, elektronika) na OLX wystawiono 72 miliony przedmiotów. Liczba ogłoszeń za statusem „używane” opublikowanych w 2023 r. na OLX wyniosła 36,7 miliona, co stanowi 67% wszystkich wystawionych na sprzedaż rzeczy. Najwięcej ogłoszeń o sprzedaży przedmiotów z drugiej ręki pojawiło się w kategoriach: „Muzyka i Edukacja”, „Dla Dzieci”, „Moda”, „Elektronika” oraz „Dom i Ogród”.

Wzrostowi liczby ogłoszeń ze statusem „używane” nie towarzyszył jednak równie duży entuzjazm kupujących. Potwierdzeniem tego jest mniejsza niż w latach ubiegłych liczba odpowiedzi na opublikowane oferty.

W 2023 r. nastąpił znaczący wzrost zainteresowania ofertami pracy dodatkowej. Na ogłoszenia tego typu, opublikowane na OLX, odpowiedziało 3,4 miliona osób, co stanowiło 7% wzrost w porównaniu z rokiem poprzednim - w skali roku wyniósł on aż 25%.  

Rosnące koszty życia spowodowały, że w 2023 roku znacząca grupa Polaków zaczęła poszukiwać alternatywnych źródeł dochodu. Analizowaliśmy również i racjonalniej podchodziliśmy do wydatków związanych z wypoczynkiem. Dane z wyszukiwarki OLX wykazały, że częściej decydowaliśmy się samodzielne organizowanie wakacji, wybierając agroturystykę czy pobyty w wieloosobowych domkach z dostępem do kuchni i atrakcjami dla dzieci.

Smart shopping

W przypadku zakupów produktów od użytkowników prywatnych kupujący częściej korzystali z opcji dostawy i płatności poprzez Przesyłkę OLX (w przypadku Przesyłki OLX kupujący rzadziej podejmuje kontakt w postaci wymiany wiadomości, a tym samym niecały ruch jest rejestrowany jako odpowiedź na ogłoszenie). W ujęciu dwuletnim popularność tej usługi zwiększyła się o 36%. Jednak średnia wartość transakcji zawieranych w 2023 r. w tej opcji wzrosła o 8%, czyli o połowę mniej niż inflacja. W Przesyłce OLX użytkownicy upatrywali metody na sprytne zakupy, ponieważ ogłoszenia z tą opcją pozwalały na korzystanie z promocji cenowych na dostawę. Ponadto kupujący mogli wybierać spośród szerokiego asortymentu produktów „z drugiej ręki” i różnorodnych ofert cenowych. Przykładowo, średnia wartość przedmiotu kupionego w kategorii „Dom i Ogród” z Przesyłką OLX spadła o 5% rok do roku.

Zimowy powiew optymizmu

Końcówka 2023 roku przyniosła ożywienie. Odzwierciedleniem tego było mniejsze zainteresowanie ofertami pracy dodatkowej opublikowanymi na OLX. Równocześnie, po raz pierwszy od 8 miesięcy, wzrosło zainteresowanie noclegami, co związane było z planowaniem wyjazdów świątecznych i feryjnych. Niemniej jednak pozwala to z optymizmem patrzeć na 2024 r., chociaż jak wynika z badań, wydatki najbardziej obciążające nasz budżet będziemy planowali z wyprzedzeniem [1].

5 x O, czyli re-commerce w 2024

Oszczędność - czasu i pieniędzy, ochrona środowiska, oryginalność, okazje i optymizm konsumentów - tak w wielkim skrócie można określić najważniejsze czynniki wpływające na wzrost popularności zakupów z drugiej ręki. Ich suma w połączeniu z szeroką ofertą produktową, pozwala z ostrożnym optymizmem spoglądać na 2024 r. Będziemy kupowali więcej, ale uważniej analizowali oferty. W obszarze naszych zakupowych zainteresowań znajdowały się będą przedmioty z drugiej ręki. Będziemy również chętniej wykorzystywali rozwiązania technologiczne, które usprawniają zakupy online.

Perspektywa biznesu w re-commerce - szanse i wyzwania dla przedsiębiorców

Potencjał re-commerce dostrzega również biznes. Potwierdzają to badania Visa Globe Scan Research z 2022 roku - 50% światowego biznesu angażuje się w działalność re-commerce, a aż 66% badanych w raporcie firm spodziewa się wzrostu stopy zwrotu ze swojej działalności re-commerce w ciągu najbliższych trzech lat. Potencjał ten dostrzegają również polscy przedsiębiorcy - na OLX jest ponad 80 tysięcy sprzedawców biznesowych, którzy, odpowiadając na potrzeby konsumentów, dywersyfikują swoją ofertę o produkty re-commerce.

OLX

Serwis OLX każdego dnia ułatwia dokonywanie dobrych wyborów milionom Polaków. Każdego miesiąca korzysta z niego ponad 10 milionów użytkowników (Gemius, grudzień 2023), co oznacza, że platformy używa prawie co trzeci Polak.

[1] Barometr Providenta. Badanie zrealizowane przez Danae sp. z o.o. metodą CAWI na próbie N=1000 dorosłych Polaków, w grudniu 2023 r.

KONTAKT:

Paulina Musielak-Rezmer

PR Lead OLX

tel. +48 696 890 340

Źródło informacji: OLX

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 25.01.2024, 09:00
Źródło informacji OLX
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ