Newsletter

Biznes i finanse

Amerykańscy inwestorzy chcą stabilnego i przejrzystego prawa oraz dialogu z władzami w Polsce

09.09.2021, 16:55aktualizacja: 09.09.2021, 16:59

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

PAP/T. Klepczyński
PAP/T. Klepczyński
Amerykańscy inwestorzy w Polsce zaapelowali do polskich władz o dialog w sprawie planowanych zmian w prawie i podatkach oraz o stabilizację, przewidywalność i jednoznaczne interpretacje systemu prawnego. Debata o roli i oczekiwaniach inwestorów zagranicznych, pod patronatem Amerykańskiej Izby Handlowej w Polsce (AmCham), odbyła się podczas Forum Ekonomicznego w Karpaczu (7-9 września 2021 r.).

Adam Pieńkowski, dyrektor generalny McDonald’s Polska mówił o niepokoju o przyszłość wyrażanym przez ponad 70 polskich przedsiębiorców, którzy prowadzą restauracje tej sieci i którzy obecnie obawiają się podejmować nowe inwestycje w modernizację lokali.

„Tymczasem zamiast o digitalizacji systemu podatkowego rozmawiamy o podatku cukrowym, opłatach ekologicznych i innych zapowiadanych obecnie podatkach. Nie jesteśmy przeciwko tym rozwiązaniom, ale powinny one być odłożone w czasie, aby branża gastronomiczna, która najbardziej ucierpiała podczas pandemii, zyskała czas na odbudowanie biznesu” – apelował Adam Pieńkowski.

Roman Pałac, prezes Gemini Polska, docenił te zmiany prawne, które wzmocniły rolę aptek w systemie ochrony zdrowia w Polsce w czasie pandemii Covid.

„Znaczenie aptek i farmaceutów wyraźnie wzrosło w okresie, gdy pacjenci mieli ograniczony dostęp do lekarzy” – mówił prezes Gemini Polska.

Podkreślał, że apteki przez cały czas pandemii pozostały otwarte, nieprzerwanie prowadziły sprzedaż leków, a farmaceuci udzielali porad klientom.

Jednocześnie – jako istotny problem dla inwestorów branży farmaceutycznej – wskazywał na różne interpretacje prawa przez instytucje państwowe.

„Problem polega na zmianie podejścia urzędników inspektoratów farmaceutycznych stojących w sprzeczności z decyzjami UOKIK. Tam, gdzie UOKiK nie widzi istnienia Grupy Kapitałowej, GIF definiuje wbrew logice prawniczej, umowę franczyzy z nieadekwatnym w tej dziedzinie pojęciem Grupy Kapitałowej” – mówił Roman Pałac.

Jego zdaniem, brak rozwoju sieci franczyzowych ogranicza szanse wejścia na rynek młodym farmaceutom, którzy mogliby uzyskać dostęp do kapitału i wsparcia oferowanego w ramach sieci oraz zdobyć wiedzę na temat tego, jak prowadzić ten skomplikowany logistycznie i podporządkowany szczegółowym regulacjom biznes.

Natalia Stroe, dyrektor generalna na Polskę i Kraje Bałtyckie w Coca-Cola Poland Services, również deklarowała oczekiwanie na dialog ze strony władz oraz stabilizację otoczenia prawnego.

„W warunkach nieprzewidywalności ekstremalnie trudno jest planować rozwój biznesu” – podkreślała.

Apelowała o debatę nad systemem podatkowym, aby unikać podatków dyskryminujących, gdzie firmy ponoszą obciążenia nieproporcjonalnie duże do swojego udziału w rynku.

Natalia Stroe podkreślała, że również dla rządu konsultacje z międzynarodowymi inwestorami są korzystne, ponieważ mogą się oni dzielić swoimi doświadczeniami z innych rynków. Wskazywała, że marka Coca-Cola obecna jest na polskim rynku już ponad 50 lat, zatrudnia w Polsce 1800 osób i w swoich zakładach produkcyjnych korzysta w 95 proc. z lokalnych dostawców.

Marian Sepesi, dyrektor regionalny Amazon ds. operacji w Europie, wskazywał też, że Polska – oprócz ustabilizowania przepisów prawnych i podatkowych oraz uproszczenia zasad eksportu dla MŚP – powinna rozwijać system edukacji w taki sposób, aby inwestorzy zagraniczni mogli nadal liczyć na możliwość pozyskania pracowników i ich umiejętności zawodowe. Obecnie firma – dysponująca dziewięcioma centrami logistycznymi w Polsce – zauważa problemy w znalezieniu pracowników.

Bartosz Ciołkowski, dyrektor regionalny Mastercard na Polskę, Czechy i Słowację, wskazywał, że partnerskie relacje administracji państwowej z biznesem są krytyczne dla efektywnego działania kluczowych branż, takich jak np. obsługa systemów płatności elektronicznej.

„Liczymy na dialog i na zaufanie ze strony polskich władz. Jesteśmy firmą amerykańską, ale przecież podlegamy prawom i regulacjom Unii Europejskiej” – podkreślał Bartosz Ciołkowski, dodając, że Mastercard obsługuje w Polsce 25 mln klientów. Przyznawał, że przykładem takiej udanej współpracy rządu z biznesem jest Fundacja Polska Bezgotówkowa.

Michał Jaszczyk, prezes Pepsi-Cola General Bottlers Poland, podkreślił, że okres pandemii nie spowodował wstrzymania planów otwarcia w Polsce kolejnych, piątych już zakładów produkcyjnych firmy – tym razem produkujących przekąski na rynki Europy Zachodnie. Przyznawał jednak, że w sektorze napojów firma odczuła negatywny wpływ tzw. podatku cukrowego.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

 

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 09.09.2021, 16:55
Źródło informacji PAP MediaRoom
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ