Pobierz materiał i Publikuj za darmo
"Wzrost deklarowanych wydatków jest efektem optymistycznych nastrojów gospodarstw domowych, na co wpływ ma spadające bezrobocie, rosnące dochody realne, a w konsekwencji optymistyczne oczekiwania na przyszłość i większa skłonność do zwiększania wydatków konsumpcyjnych. W ostatnich kwartałach konsumpcja jest głównym motorem wzrostu gospodarczego i powinno być to także widoczne w trakcie świąt Bożego Narodzenia. Nie bez znaczenia dla nominalnych wydatków jest także wyższa inflacja, szczególnie rosnące ceny żywności, co powoduje wyższe koszty nominalne przygotowania świąt" - mówi Grzegorz Maliszewski, główny ekonomista Banku Millennium.
W grupie rodzin korzystających ze świadczenia 500+, szacowane łączne wydatki gospodarstw domowych na święta Bożego Narodzenia 2017 wynoszą 4,43 mld zł. Średnio rodzina korzystająca z tego świadczenia wyda na tegoroczne święta 1 692,27 zł. Tegoroczne świąteczne wydatki rodzin - beneficjentów programu Rodzina 500+ będą średnio o blisko 80 zł wyższe niż średnia wartość liczona dla wszystkich rodzin.
Najpopularniejszym miejscem na świąteczne zakupy spożywcze są dyskonty. W tych miejscach zaopatrywać się będzie ponad 43 proc. respondentów. Równie dużą popularnością cieszą się hiper i supermarkety (42,8 proc.). W konkretnym sklepie (ale nie dyskoncie lub hiper/super markecie) zakupu artykułów żywnościowych dokona prawie 36 proc. badanych, a ponad 26 proc. na bazarze. Niespełna 3 proc. zakupy spożywcze na święta zrobi w internecie za pomocą komputera.
Najpopularniejszym miejscem, w którym Polacy planują kupić prezenty, jest super lub hipermarket. Upominki zakupi tam prawie co drugi ankietowany. Co istotne, ponad 42 proc. pytanych takie zakupy planuje zrealizować w internecie, tradycyjnie za pomocą komputera. Przy pomocy urządzenia mobilnego w tym roku planuje kupić prezent prawie co dwudziesty zapytany. Niespełna 18 proc. na zakupy planuje się wybrać do specjalistycznego lub branżowego sklepu. Bazar jest miejscem, gdzie badani znacznie chętniej kupują artykuły spożywcze niż prezenty.
Podobnie jak w ubiegłym roku, Polacy pod choinką znajdą najczęściej kosmetyki i perfumy (46,2 proc.), dzieci natomiast będą cieszyć się z zabawek (42,1 proc). Na trzecim miejscu, tak samo jak przed rokiem, znalazły się książki. W tym roku badani deklarują, że mniej chętnie kupią sprzęt elektroniczny (14,4 proc.). Co dziesiąty badany planuje zakup gier na komputer lub konsolę.
Większość badanych tegoroczne święta spędzi u siebie w domu (58,2 proc.), natomiast u rodziny nieco ponad 36 proc. W okresie świątecznym niespełna 3 proc. zamierza wyjechać wypocząć gdzieś w Polsce, a tylko 2 proc. święta spędzi u znajomych lub przyjaciół.
Metryka badania: badanie zostało przeprowadzone przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych IBRiS w dniach 7-8 listopada 2017 r. na reprezentatywnej, 1 000-osobowej, ogólnopolskiej próbie pełnoletnich Polaków. Technika badawcza: CATI. Całkowita kwota wydatków obliczana jest na podstawie deklaracji respondentów, określających planowaną kwotę wydatków świątecznych. Do obliczenia wykorzystywane są dane demograficzne GUS dotyczące rozkładu populacji, a także liczebności oraz struktury gospodarstw domowych. Dane dotyczące gospodarstw domowych objętych programem Rodzina 500+ pochodzą z deklaracji badanych oraz statystyk udostępnionych przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
POBIERZ ZAŁĄCZNIKI
Data publikacji | 11.12.2017, 17:06 |
Źródło informacji | Bank Millennium |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Image
Polska gościnność w sercu Ameryki - PLL LOT otworzyły nowy salonik biznesowy na lotnisku w Chicago
• Polskie Linie Lotnicze LOT otworzyły swój pierwszy salonik biznesowy w Ameryce Północnej.
• LOT Business Lounge zlokalizowany jest w porcie lotniczym O’Hare w Chicago.
• Przestrzeń dostępna jest dla pasażerów codziennie w godzinach od 7 do 24 czasu lokalnego.
• Salonik biznesowy w Chicago to kolejny krok w umacnianiu pozycji PLL LOT jako przewoźnika pierwszego wyboru dla pasażerów podróżujących między USA a Europą.- 20.12.2024, 15:36
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PLL LOT