Newsletter

Barierą cyfryzacji sektora MŚP mentalność, nie koszty

13.06.2016, 14:59aktualizacja: 13.06.2016, 14:59

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Trzy czwarte pracowników MŚP w Polsce potwierdza, że możliwość realizacji zadań z dowolnego miejsca dzięki technologiom mobilnym i chmurowym pomaga zwiększyć wydajność pracy. Takie wnioski płyną z badania "Nowoczesne IT w MŚP 2016" zrealizowanego przez Ipsos MORI dla Microsoft.

74 proc. pracowników polskiego sektora MŚP biorących udział w badaniu przyznało, że technologia pozwalająca na zdalny dostęp do firmowych plików czy poczty ma znaczący wpływ na produktywność ich pracy. Wynik ten jest o 5 proc. wyższy niż średnia unijna. Jednocześnie z badania wynika, że kwestia mobilnej pracy zespołu z dowolnego miejsca jest istotna jedynie dla połowy kierownictwa firm z sektora MŚP.

Jak wskazują eksperci Microsoft, możemy zaobserwować wyraźny rozdźwięk pomiędzy potrzebami pracowników, a postrzeganiem wagi zjawiska przez właścicieli i szefów firm. W ocenie uczestników debaty dotyczącej tego, jak wspierać polskie MŚP w transformacji cyfrowej, zorganizowanej przez Microsoft i Politykę Insight, barierą cyfryzacji nie jest jej koszt. Wyzwanie stanowi bariera kulturowa i mentalna. Przy czym, jak zauważył przebywający z wizytą w Polsce prezes Microsoft International Jean-Philippe Courtois, trend cyfryzacji biznesów i wynikającej z tego zmiany sposobu realizacji obowiązków służbowych jest w różnym stopniu, ale zauważalny na całym świecie.

"Wyraźnie dostrzegam, jak małe i średnie firmy w Polsce czerpią korzyści z innowacyjnych technologii, takich jak chmura, które pomagają im wyprzedzić większych rywali i poprawić konkurencyjność w skali lokalnej oraz globalnej" - powiedział. Jak dodał, różnorodne przedsiębiorstwa z sektora MŚP przechodzą aktualnie transformację cyfrową, co powoduje nie tylko rozwój ich biznesu, ale całej gospodarki.

W dalszym ciągu jednak jedna trzecia firm z sektora MŚP nie uwzględnia technologii w strategii swojego rozwoju. „Dla tych firm to stracona szansa, aby stworzyć więcej dóbr oraz przyczynić się do ogólnego wzrostu gospodarki w Polsce” - podkreślił prezes Microsoft International. Jest to istotne zwłaszcza w kontekście faktu, że w naszym kraju MŚP odpowiadają za 50 proc. PKB i 70 proc. zatrudnienia.

"Obserwuję ogromny wzrost skali cyfryzacji na całym świecie. Jest to możliwe dzięki udostępnieniu firmom i społecznościom zaawansowanych technologii, takich jak chmura, mobilność, Big Data czy mechanizmy maszynowego uczenia. To wszystko wspomaga nową cyfrową gospodarkę i tworzy podstawę cyfrowego społeczeństwa" - zaznaczył.

Zdaniem ekspertów jednym z najistotniejszych możliwości, jakie dają firmom technologie informatyczne, jest stały kontakt zespołu w trakcie wykonywania zadań służbowych. Na tę kwestię wskazało również 63 proc. polskich pracowników biorących udział w badaniu.

Jak zauważył Feliks Szyszkowiak, członek zarządu Banku Zachodniego WBK S.A. - inicjatora projektu wsparcia MŚP w rozwoju ich biznesów - firmy, które nie są zdigitalizowane, praktycznie nie są w stanie normalnie funkcjonować w dzisiejszym obrocie gospodarczym.

"Trudno sobie wyobrazić dobrze prosperującą firmę bez strony internetowej, a jak wiemy, w dalszym ciągu jest bardzo dużo takich firm. Narzędzia cyfrowe są niezbędne do tego, żeby rozpocząć funkcjonowanie na rynkach zagranicznych, są też newralgiczne dla efektywności tych firm" - powiedział.

Stąd oferta pozafinansowa banków, które wspierają digitalizację małych i średnich firm. "Oferujemy narzędzia wspierające średnie i małe firmy w procesie cyfryzacji, tak aby mogły one w jak najlepszy sposób skorzystać z tego, co jest dostępne na rynku, aby mogły dużo efektywniej funkcjonować" - zaznaczył.

Jak wyjaśnił, chodzi o narzędzia informatyczne, pomagające uruchomić biuro i uprościć wiele procesów wewnątrz firmy, ale także np. portal, który dostarcza wiedzy firmom, które chcą wystartować ze swoją ofertą za granicą.

Główna ekonomistka Konfederacji Lewiatan dr Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek powiedziała z kolei, że polskie firmy, szczególnie mikro, małe i średnie, "są w połowie drogi od bycia analogowymi do bycia cyfrowymi". Wciąż ok. 30 proc. z nich nie korzysta z nowych technologii właściwie w żadnym zakresie.

Jak zaznaczyła, przedsiębiorstwa te nie mają własnej strony internetowej, nie komunikują się ze swoimi klientami czy dostawcami poprzez Internet i nie korzystają w tych celach z poczty, portali społecznościowych czy chmury. Badania pokazują tymczasem, że firmy, które nawet na małą skalę stosują nowe technologie informacyjno-komunikacyjne dla usprawnienia swojego działania, zdecydowanie szybciej się rozwijają.

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
Data publikacji 13.06.2016, 14:59
Źródło informacji Centrum Prasowe PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ

Pozostałe z kategorii