Pobierz materiał i Publikuj za darmo

„Wykorzystanie AI w firmach w Polsce jest jednym z najniższych w Europie, ale pojęcie sztucznej inteligencji już na dobre weszło do naszej codzienności. Jak wynika z raportu CBOS, zdecydowana większość Polaków, bo aż 76%, zetknęła się już z tym pojęciem. W pierwszej kolejności to największe firmy, globalne korporacje zaczęły testować i implementować rozwiązania wykorzystujące AI w celu zwiększenia efektywności swojego biznesu. I z każdym rokiem robią to na coraz większą skalę. Jak wynika z badania międzynarodowej firmy doradczej ISG, które obejmuje dyrektorów zarządzających IT w największych przedsiębiorstwach na świecie z grupy G2000, wydatki na sztuczną inteligencję wzrosną w 2025 roku średnio o 5,7 proc. i będą stanowić niemal jedną trzecią wzrostu całego budżetu IT tych organizacji” - mówi Paweł Bojko, wiceprezes zarządu EFL.
Przedstawiciel EFL zwraca uwagę, że AI to nie jest jednak domena tylko wielkich. „Nasz nowy wskaźnik pokazuje, że sztuczna inteligencja nie jest zarezerwowana tylko dla dużych korporacji. 4 na 10 firm MŚP w ciągu ostatnich sześciu miesięcy korzystało z rozwiązań bazujących na sztucznej inteligencji, a te organizacje, które planują takie działania w perspektywie kolejnych miesięcy, mają konkretne zamiary przede wszystkim w zakresie inwestycji, ale także zatrudnienia. Jako wieloletniemu partnerowi mikro-, małych i średnich firm, zależy nam na bieżącym monitorowaniu trendów i zmian, które ich dotyczą. Sztuczna inteligencja w różnych postaciach i sposobach wykorzystania będzie dominować w kolejnych miesiącach i latach. Dzięki cyklicznej realizacji Barometru AI będziemy śledzić tendencje, które występują wśród MŚP oraz zmiany w podejściu do korzystania z rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji” - mówi Paweł Bojko z EFL.
Pierwszy optymistyczny odczyt dzięki inwestycjom
Barometr AI, przygotowany przez EFL, przyjmuje wartości od 0 do 100 pkt., poziomem neutralnym jest 50 pkt. Wynik powyżej tej wartości oznacza, że występują sprzyjające warunki do rozwoju AI w MŚP, natomiast wynik niższy wskazuje na niekorzystne warunki. Pierwszy odczyt Barometru AI na pierwsze półrocze 2025 roku wynosi 66,8 pkt., co oznacza, że MŚP widzą bardzo dobre perspektywy rozwoju projektów wykorzystujących sztuczną inteligencję w ich strukturach.
Na ponadprzeciętny odczyt Barometru AI największy wpływ miały prognozy przedsiębiorców w zakresie inwestycji i sprzedaży. Ponad połowa badanych MŚP (56 proc.) planuje w ciągu pierwszego półrocza br. podniesienie poziomu inwestycji ukierunkowanych na rozwój rozwiązań opartych o AI. Co trzecia firma (36 proc.) nie planuje w tym zakresie żadnych zmian względem minionego półrocza, a 7 proc. nie potrafi tego ocenić.
Przedsiębiorcy zapytani o to, czy w związku z inwestycjami poczynionymi w rozwiązania AI sprzedaż ich produktów i usług wzrośnie, spadnie, czy pozostanie bez zmian, najczęściej wskazali na ostatnią odpowiedź (53 proc.). Jednak spora grupa firm - 25 proc. - prognozuje wzrost obrotów dzięki zaimplementowanym rozwiązaniom AI. Co piąty respondent nie potrafił tego ocenić (21 proc.).
W dwóch pozostałych obszarach związanych z zatrudnieniem przedsiębiorcy odpowiedzieli bardzo podobnie. Zdecydowana większość firm nie przewiduje zmian poziomu zatrudnienia na potrzeby realizacji projektów AI (85 proc.), myśli o tym 9 proc. przedsiębiorców. Podobnie 82 proc. firm nie planuje zmiany poziomu zatrudnienia w wyniku podjętych inwestycji AI, 8 proc. respondentów wskazało na wzrost zatrudnienia, tyle samo na redukcję etatów.
Źródło informacji: EFL
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 27.02.2025, 09:15 |
Źródło informacji | EFL |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
Na wiosnę krótsze podróże z PKP Intercity
Krótsza podróż z PKP Intercity z Warszawy do Rzeszowa i do Wrocławia. Nowe połączenie Trójmiasta i stolicy. Zmiany w ruchu pociągów do Słupska i w województwie śląskim. Od niedzieli 9 marca zmienia się rozkład jazdy niektórych pociągów. Korekta będzie obowiązywać do połowy czerwca.- 27.02.2025, 12:15
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PKP IC
-
Image
Polskie produkty mleczne królują wśród sportowców
Dieta osób aktywnych fizycznie, zwłaszcza sportowców, wymaga szczególnej uwagi i starannego doboru składników odżywczych. Wśród kluczowych elementów, które odgrywają istotną rolę w diecie sportowca, znajdują się produkty mleczne. Są one bogate w białko, wapń oraz inne składniki wspierające zdrowie, takie jak witaminy z grupy B. Produkty mleczne stanowią podstawę codziennego odżywiania i pomagają osiągać lepsze wyniki sportowe. Kampania „Polskie produkty mleczne królują na stole” ma na celu przypomnienie, jak cenne są nasze rodzime produkty mleczne - od kefiru, jogurtu po sery dojrzewające - w diecie osób dbających o formę fizyczną.- 27.02.2025, 10:00
- Kategoria: Zdrowie i styl życia
- Źródło: KZSM Zw. Rew.
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ