Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Z najnowszej, 21. edycji, „Barometru Flotowego 2025” wynika, że polskie firmy w szybkim tempie rozwijają swoje floty. 31 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększenie liczby pojazdów w ciągu najbliższych trzech lat, co stanowi jeden z najwyższych wyników w Europie. Największy potencjał wzrostu widoczny jest w segmencie lekkich pojazdów użytkowych. Tu 39 proc. firm planuje powiększanie flot dostawczych, a wśród średnich przedsiębiorstw taki zamiar deklaruje aż 44 proc.
„Wzrost skali działalności to dziś główny motor napędowy rozbudowy flot w Polsce - aż 79 proc. firm wskazało ten powód jako kluczowy” - mówi Robert Antczak, dyrektor generalny Arval Service Lease Polska. „Co ciekawe, coraz częściej pojawiają się też argumenty związane z obszarem HR, takie jak rekrutacja talentów czy zatrzymanie kluczowych pracowników, które wskazało już 34 proc. przedsiębiorstw. To pokazuje, że auto służbowe zaczyna być traktowane nie tylko jako narzędzie operacyjne, ale też jako istotny element budowania atrakcyjności firmy na rynku pracy” - dodaje.
Według „Barometru Flotowego 2025” europejskie firmy średnio znacznie szybciej niż polskie przekonały się do wykorzystywania używanych samochodów w swoich flotach. Obecnie 20 proc. polskich przedsiębiorstw korzysta z takich aut - niemal dwa razy mniej niż w Europie. Jednocześnie 52 proc. polskich ankietowanych planuje wprowadzenie do flot samochodów z rynku wtórnego w ciągu najbliższych trzech lat.
„Równolegle zmieniają się sposoby finansowania flot. Zakup pojazdów na własność i leasing finansowy nadal są najpopularniejszymi formami - odpowiednio 37 proc. i 32 proc. wskazań. Jednak dynamicznie rośnie znaczenie wynajmu długoterminowego, z którego korzysta już 22 proc. ankietowanych firm. Co istotne, aż 37 proc. przedsiębiorstw planuje jego wdrożenie lub zwiększenie udziału w strategii finansowania flot w ciągu najbliższych trzech lat” - podkreśla Radosław Kitala, Consulting & Arval Mobility Observatory Manager w Arval Service Lease Polska.
Według niego wynajem zapewnia przewidywalność kosztów, dostęp do nowych pojazdów bez angażowania dużych środków na start oraz kompleksową obsługę serwisową - co w czasach rosnącej niepewności stanowi realną wartość.
„Barometr Flotowy 2025” pokazuje, że transformacja energetyczna flot napotyka trudności. Udział samochodów w pełni elektrycznych w polskich firmach spadł z 18 proc. do 12 proc., co wpisuje się w szerszy europejski trend spowolnienia elektromobilności. Główne bariery to ograniczona liczba publicznych stacji ładowania (wskazywana przez 46 proc. ankietowanych), wysoka cena pojazdów (41 proc.) oraz brak dostępu do odpowiedniej infrastruktury w siedzibie firmy i ograniczony wybór modeli pojazdów (po 36 proc.). Główną motywacją do sięgania po napędy alternatywne w Polsce nadal nie jest ekologia, a oszczędność na paliwie - ten argument wskazało aż 46 proc. respondentów.
„Pod względem wdrożenia napędów alternatywnych polskie firmy plasują się w dolnej części europejskiego zestawienia - z takich rozwiązań korzysta 38 proc. flot, co daje 14. miejsce na 20 badanych krajów. To o 5 punktów procentowych mniej niż w 2024 roku, choć podobny spadek odnotowano również w innych częściach Europy” - twierdzi Radosław Kitala.
Według niego główne bariery wskazywane przez fleet managerów to wysokie ceny pojazdów oraz ograniczony dostęp do infrastruktury ładowania. Dodatkowo, zakończenie programu „Mój Elektryk” i ograniczona dostępność dopłat w nowym systemie „NaszEauto” - szczególnie wykluczenie firm i pojazdów użytkowych - przyhamowały tempo rozwoju elektromobilności.
„Wyniki raportu mają słodko-gorzki wydźwięk. Cieszą zapowiedzi rozbudowy flot i rosnąca rola wynajmu długoterminowego, ale niepokoi trend mniejszego wykorzystania aut elektrycznych, co spowodowane jest m.in.: zakończeniem rządowego programu wsparcia zakupu, braku rynku używanych aut i zbyt słabym rozwojem sieci ładowania” - podsumował dyrektor generalny Arval Service Lease Polska.
Z raportem „Barometr Flotowy 2025” można zapoznać się tutaj: https://raport-arval.pl/barometr-2025.
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 13.05.2025, 15:57 |
Źródło informacji | PAP MediaRoom |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
Komisja Etyki Public Relations rozpoczyna swoją działalność
Powołana została Komisja Etyki Public Relations, na której czele stanęła prof. UW dr hab. Monika Kaczmarek-Śliwińska - ekspertka w zakresie etyki i komunikacji z Uniwersytetu Warszawskiego. Celem komisji jest umacnianie standardów etycznych w branży Public Relations.- 13.05.2025, 15:40
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Związek Firm Public Relations
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ