Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Otwierając 17. edycję KBD na warszawskiej GPW prof. Leszek Pawłowicz, koordynator Europejskiego Kongresu Finansowego (EKF), zauważył, że wszystkie kongresy organizowane przez EKF łączą mechanizmy rynkowo-biznesowe z działaniem na rzecz dobra wspólnego.
„Taka sama idea przyświeca Kongresowi Bankowości Detalicznej. To miejsce inspirujących dyskusji, z których rodzą się propozycje konstruktywnych rozwiązań systemowych i legislacyjnych dla wzmocnienia stabilności i bezpieczeństwa systemu finansowego w Polsce, uwzględniającego interesy konsumentów” - podkreślił.
Dodał, że tegoroczny Kongres proponuje dwie kluczowe rekomendacje.
„Chodzi o zniwelowanie ryzyka prawnego towarzyszącego długoterminowym kredytom hipotecznym poprzez opracowanie wzoru modelowej, trudnej do podważenia umowy, korzystnej dla obu jej stron. Udało się również, dzięki zaangażowaniu PKO BP, uruchomić nareszcie krajowy rynek listów zastawnych - nie tylko dla inwestorów instytucjonalnych, ale i detalicznych” - wyjaśnił prof. Pawłowicz.
Profesor zwrócił uwagę na fakt, że rynek listów zastawnych na świecie ma 200-letnią historię, a w trakcie tego okresu nie przeszedł on żadnego, gwałtownego załamania.
„Owszem, listy zastawne wiążą się z relatywnie niskimi stopami zwrotu, ale gwarantują też maksymalne bezpieczeństwo i przewidywalność” - zaznaczył prof. Leszek Pawłowicz.
Szymon Midera, prezes zarządu PKO Banku Polskiego i przewodniczący Rady Programowej Kongresu Bankowości Detalicznej, deklarował, że bardzo wspiera obie inicjatywy. Przypomniał, że PKO BP to najszybciej rozwijający się bank w Polsce, obsługujący 12,4 mln klientów indywidualnych i ponad 640 tys. klientów biznesowych.
„Dziś nie wystarczy robić tego, co do tej pory. Obserwujemy zmiany zachowań klientów oraz gwałtowną platformizację gospodarki. Jako sektor musimy na to odpowiedzieć, nie tylko biorąc klientów >>na celownik<<, ale tworząc ofertę i narzędzia, które będą dla nich wygodne, korzystne i budujące zaufanie dla całego sektora bankowego” - zaznaczył.
Dodał, że PKO BP stawia na budowanie wartości dla klientów w procesach zakupowych.
„Tworzymy cały ekosystem z Allegro na wzór e-commerce: bo warto korzystać w bankowości z doświadczeń tego sektora, jego oferty dla klienta, jego umiejętności poznawania potrzeb konsumentów, łatwości w komunikacji i sprzedaży. Już od stycznia 2026 r. dostępne będzie nowe rozwiązania płatnicze „PKO Allegro KLIK”, pozwalające na szybkie i bezpieczne finalizowanie transakcji zakupowych” - wyjaśnił szef PKO BP, zaznaczając, że bycie liderem na rynku nie zwalnia z odpowiedzialności i nie pozwala osiadać na laurach.
O wyzwaniach dla sektora bankowego mówił również Marcin Mikołajczyk, zastępca przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego, wskazując na geopolitykę, cyberzagrożenia, ryzyka prawne czy utrzymanie rentowności przy malejących stopach procentowych.
Dodał, że na 2026 rok wśród priorytetów nadzorczych znalazły się: wdrożenie rekomendacji WFD (ograniczenie ryzyka płynności i finansowania), dostosowanie się banków do scenariusza zwiększonej niepewności gospodarczej i finansowej, zarządzanie ryzykiem operacyjnym oraz cyberodporność.
W ramach 17. Kongresu Bankowości Detalicznej zorganizowano szereg wystąpień, debat i paneli eksperckich z udziałem przedstawicieli banków, organizacji płatniczych, administracji publicznej, środowisk akademickich. Zwieńczeniem kongresu była debata pt. „Nowa era bankowości detalicznej: modele biznesowe i przewagi jutra”, w której wiceprezesi nadzorujący piony detaliczne w największych bankach w Polsce dyskutowali, jak w warunkach dynamicznych zmian technologicznych, geopolitycznych i oczekiwań klientów, podejmować długofalowe, strategiczne decyzje.
Krzysztof Bratos, wiceprezes zarządu ds. bankowości detalicznej w mBank, wskazał, że banki muszą myśleć jak fintechy i bigtechy, zachowując jednocześnie standardy bezpieczeństwa cechujące tradycyjną bankowość. „Duża niewykorzystana przewaga banków to rozwiązania, o których klienci nie wiedzą, dlatego potrzebujemy lepszej komunikacji” - powiedział.
W temacie przewag konkurencyjnych wiceprezes mBanku wskazał na demografię i znaczący udział osób przed 40. rokiem życia wśród klientów banku.
Dla Marcina Giżyckiego, wiceprezesa zarządu ING Banku Śląskiego, przewagę buduje się długoterminowo, a nie jako reakcję na bieżące ruchy konkurencji.
„Kluczowa jest konsekwencja strategiczna, a nie wahania i zmiany kierunku pod wpływem chwili” - wskazał.
Według Haliny Karpińskiej z zarządu Banku Millennium najważniejsze jest zrozumienie megatrendów: od geopolityki, przez demografię, po migrację.
„Strategia to przede wszystkim balansowanie między biznesem detalicznym i korporacyjnym, między digitalizacją a pogłębianiem relacji z klientem” - wskazała. Dodała, że celem musi być tworzenie realnej wartość dla klienta.
Z kolei Tomasz Pol, wiceprezes zarządu nadzorujący obszar Bankowości Detalicznej i Firm w PKO Banku Polskim, podkreślił, że strategia PKO BP opiera się na trzech filarach: dostępności, nowym modelu biznesowym oraz silnym, doświadczonym zespole.
„Nasza branża to obecnie niezwykle ciekawe miejsce. Myślę, że jesteśmy w takim momencie, w którym bankowość detaliczna bardzo się otwiera i stara się zapomnieć o tych modelach, w których patrzyliśmy wyłącznie na własne produkty, wyłącznie na własne kanały dystrybucji i w ten sposób staraliśmy się obsłużyć klienta. Jako PKO Bank Polski staramy się promować taką wizję otwartej bankowości” - wskazał. wiceprezes Pol dodał, że PKO BP nie boi się konkurencji z fintechami i stawia na partnerstwo - jak z Allegro.
Według Magdaleny Progi-Stępień, wiceprezeski zarządu w Santander Banku Polska, aktualnie to nie zarząd danej instytucji podejmuje rzeczywiste, kluczowe decyzje biznesowe.
„Potrzebna jest decentralizacja pomysłów i procesów decyzyjnych. Liczą się insighty klientów, żeby lepiej zrozumieć ich oczekiwania i lepiej dopasować produkty czy komunikaty. Ważna jest też odwaga i otwartość na eksperymentowanie i wdrażanie innowacji” - powiedziała Proga-Stępień.
Dodała, że przewaga konkurencyjna według SBP to „intencja i misja, widoczne w każdym kontakcie z klientem”.
Również dla Błażeja Szczeckiego, wiceprezesa zarządu Banku Pekao S.A. odpowiadającego za Pion Dystrybucji Oddziałowej Bankowości Prywatnej i Operacji, kluczowymi atrybutami nowoczesnego banku są: innowacyjność, technologia oraz analiza danych.
„Trzeba też rozwijać kompetencje i kulturę eksperymentowania z akceptacją drobnych porażek, bo na duże nikogo nie stać” - zaznaczył.
Moderatorka dyskusji Iwona Kozera, Partner Zarządzający, EY Consulting w Polsce, podsumowując finałową debatę 17. edycji Kongresu zauważyła, że klient jest kluczowym punktem odniesienia, ale jego zachowania zmieniają się szybciej niż strategie banków. I to właśnie o reakcje z klientem banki będą między sobą konkurować.
Dodała, że w kontekście konkurowania z fintechami i bigtechami, banki muszą się od nich sporo nauczyć, jednocześnie nie tracąc tego, co stanowi fundament tradycyjnej bankowości - czyli zaufania i poczucia bezpieczeństwa oferowanego każdemu klientowi.
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
| Data publikacji | 04.12.2025, 14:16 |
| Źródło informacji | PAP MediaRoom |
| Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |