Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Aż 81% klientów biznesowych korzysta z marketplace’ów do robienia zakupów, a ponad połowa (56%) kupuje przez smartfony - wynika z najnowszego raportu „B2B Customer Journey 2025”, opracowanego przez Mobile Institute dla Izby Gospodarki Elektronicznej we współpracy z Allegro Business. Już prawie co czwarta firma wskazuje e-commerce jako główny kanał zakupowy, a 47% klientów stosuje tak zwane podejście omnichannel, dobierając sposób zakupu do konkretnej kategorii czy oferty.
„Firmy kupują dziś podobnie jak konsumenci - oczekują wygody, szybkości, personalizacji i wsparcia AI. Rynek B2B potrzebuje rozwiązań klasy konsumenckiej, ale dostosowanych do skali procesów biznesowych” - powiedziała Patrycja Sass-Staniszewska, prezes Izby Gospodarki Elektronicznej.
„Dynamiczny wzrost znaczenia kanału e-commerce w zakupach B2B to trwała zmiana sposobu działania firm w Polsce. Już ponad połowa przedsiębiorstw planuje zwiększyć wydatki w tym obszarze, a średnie roczne koszyki zakupowe sięgają dziesiątek tysięcy złotych. Digitalizacja procesów zakupowych obejmuje mikro- i małe firmy, ale też biznesy o dużej skali przychodów. Jednocześnie rynek staje się coraz bardziej wymagający - przedsiębiorcy oczekują szerokiego wyboru produktów oraz narzędzi wspierających ich w procesie zakupowym. Na znaczeniu zyskują transparentność ofert, łatwość porównywania opcji czy atrakcyjne metody płatności. To właśnie w tym miejscu marketplace’y B2B, takie jak Allegro Business, mogą odegrać kluczową rolę poprzez wdrażanie innowacji, by rynek firmowych zakupów online mógł się rozwijać” - podkreśla Julian Lindloff, dyrektor B2B w Allegro.
Cyfrowe koszyki zakupowe B2B robią wrażenie - choć o lojalność nie jest łatwo
Marketplace’y B2B są popularne wśród firm kupujących sprzęt biurowy, materiały eksploatacyjne, produkty marketingowe i gadżety reklamowe. Firmy wydają średnio 67 tys. zł rocznie w jednej kategorii, a wartość koszyków zakupowych może sięgać 130 tys. zł.
Strategie zakupowe klientów biznesowych pokazują, że ich lojalności nie jest łatwo utrzymać. Co piąty klient stawia na stałe relacje z dostawcami, ale równie wielu testuje różne marketplace'y - aż 55% to "promo-hunters", czyli firmy polujące na promocje i porównujące ceny.
Ścieżka zakupowa w firmach jest skomplikowana i wymaga zaangażowania średnio 5 osób, a proces decyzyjny trwa nawet do kilku miesięcy. 65% firm uznaje budowanie konsensusu jako kluczowy etap, co podkreśla potrzebę dostarczania klarownych ofert i wsparcia decyzji zespołowych. Tylko 12% automatyzuje procesy zakupowe. 90% firm napotyka wyzwania, takie jak logistyka i ograniczone opcje płatności, a 76% oczekuje wsparcia AI w analizie ofert i planowaniu zakupów.
Perspektywy dla sprzedawców e-B2B? Optymistyczne
53% badanych firm planuje zwiększyć wydatki na e-commerce, a 23% uzależnia dalsze decyzje od wyników finansowych. Tylko 9% planuje cięcia budżetowe, a 4% pozostanie na obecnym poziomie zakupów cyfrowych. Firmy długo działające w e-commerce rozważają podobny wzrost wydatków jak ogół, ale 87% firm zarabiających wyłącznie online planuje zwiększyć zakupy z uwagi na nowe inwestycje i określone kategorie.
Źródło informacji: Allegro
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 24.09.2025, 12:24 |
Źródło informacji | Allegro |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
Aptiv prezentuje radary generacji 8 - technologię przyszłości dla systemów ADAS
- 21.10.2025, 14:33
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Business Wire
-
Kryptowaluty w portfelach emerytalnych. Nowy trend na rynkach globalnych
Emerytura. Okres, który w teorii powinien być czasem spokoju, wypoczynku i realizacji odkładanych przez lata planów. W praktyce jednak rzeczywistość wygląda znacznie mniej optymistycznie. Według prognoz ZUS już w 2027 roku emerytura wyniesie zaledwie około 30 proc. naszej ostatniej pensji [1]. Nic dziwnego, że ponad trzy czwarte Polaków nie wierzy, że państwowy system zapewni im godziwe świadczenia [2]. W obliczu takich prognoz rośnie znaczenie prywatnych oszczędności i inwestycji. Obok akcji, obligacji czy nieruchomości coraz częściej pojawiają się w tym kontekście kryptowaluty. Cyfrowe aktywa dla wielu mogą stać się wartościowym filarem finansowego bezpieczeństwa na emeryturze.- 21.10.2025, 10:06
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Bitget
-
Image
Dawna stolica Kazachstanu w siatce PLL LOT. Narodowy przewoźnik startuje z nowym połączeniem do Ałmaty
- Polskie Linie Lotnicze LOT uruchomiły sprzedaż bezpośrednich rejsów do Ałmaty w Kazachstanie.
- Inauguracyjny rejs zaplanowany został na 31 maja 2026 roku.
- Na trasie WAW-ALA PLL LOT operować będą cztery razy w tygodniu, w sezonie letnim oraz trzy razy tygodniowo w sezonie zimowym.
- Ałmaty - to po Astanie - drugi kierunek Kazachstanu w regularnej siatce połączeń PLL LOT.- 21.10.2025, 09:38
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PLL LOT
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ