Pobierz materiał i Publikuj za darmo
• Co drugi badany nastolatek uważa, że ciężka praca pomaga w osiągnięciu sukcesu zawodowego.
• Prawie 40% nastolatków w wieku 12-15 lat oraz ponad połowa w wieku 16-18 lat ocenia rozwój sztucznej inteligencji jako zagrożenie na rynku pracy.
Zarobki wyznacznikiem sukcesu
Wysoka pensja jest dla młodych priorytetem w budowaniu kariery. Ponad połowa nastolatków w wieku 12-15 lat oraz 65% w wieku 16-18 lat uważa, że definicją sukcesu zawodowego są wysokie zarobki. Młodsi (12-15 lat) tak samo mocno cenią sobie jednak pracę, która będzie ich pasją, a starsi (16-18 lat) poczucie satysfakcji i spełnienia.
Średnio co piąty nastolatek, bez względu na wiek, jako sukces postrzega wysokie stanowisko i dobre relacje ze współpracownikami. Starsi zdecydowanie bardziej niż młodsi doceniają także równowagę między życiem zawodowym a prywatnym (26% starszych nastolatków vs. 6% młodszych).

Jednak droga do sukcesu nie jest łatwa - niemal co drugi badany nastolatek uważa, że ciężka praca pomaga w osiągnięciu sukcesu zawodowego. Dla 40% badanych w wieku 12-15 lat i 56% nastolatków w wieku 16-18 lat ważne jest także samodoskonalenie się oraz rozwój osobisty. Jako trzeci najważniejszy czynnik sukcesu zawodowego wszyscy, bez względu na wiek, wskazali umiejętność radzenia sobie ze stresem (32% młodszych i 39% starszych nastolatków).
Niemal 40% nastolatków w wieku 16-18 lat uważa, że w osiągnięciu sukcesu w pracy pomaga wyznaczanie jasnych celów oraz umiejętność wykorzystania okazji. Natomiast, co ciekawe, niemal co czwarty nastolatek w wieku 12-15 lat uważa, że sukces zawodowy to przede wszystkim zasługa szczęścia.
Młodsi (12-15 lat) niemal dwa razy częściej niż starsi (16-18 lat) wskazywali na wsparcie rodziny jako ważny czynnik na drodze do sukcesu. Co czwarty nastolatek uważa, że najbardziej w osiągnięciu spełnienia zawodowego pomagają tzw. „znajomości”. Najmniej istotne okazały się pochodzenie oraz wygląd.
Jak wyjaśnia dr Agata Trzcińska z Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego, współcześni nastolatkowie coraz częściej skupiają się na pieniądzach. Warto jednak zauważyć, że materializm może prowadzić do braku umiejętności oszczędzania i właściwego zarządzania pieniędzmi, a także może wiązać się z niższym dobrostanem. Dlatego ważne jest, by wzmacniać samoocenę nastolatków, a także zachęcać ich do rozwijania pasji i budowania wartościowych relacji.

AI konkurencją na rynku pracy?
Sztuczna inteligencja to temat, obok którego nie da się przejść obojętnie. Jej rozwój budzi obawy zarówno wśród dorosłych, jak i nastolatków. Z badania przeprowadzonego dla projektu Finansiaki wynika, że niemal 6 na 10 rodziców obawia się, że AI pozbawi pracy część ludzi. Prawie 40% nastolatków w wieku 12-15 lat oraz ponad połowa w wieku 16-18 lat jest tego samego zdania.
Zaledwie 10% badanych rodziców sądzi, że sztuczna inteligencja ułatwi im znalezienie pracy w przyszłości. Nastolatkowie są bardziej optymistyczni - co piąty z nich wierzy, że AI ułatwi mu wejście na rynek pracy.

Materiały do rozmów z dziećmi o pieniądzach, porady, jak zacząć ten trudny dla wielu rodziców temat, można znaleźć na stronie www.finansiaki.pl i w poradniku https://finansiaki.pl/ksiazka-finansiaki-to-my/.
Źródło informacji: Santander Bank Polska
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
| Data publikacji | 13.12.2023, 08:30 |
| Źródło informacji | Santander Bank Polska |
| Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
Cyfryzacja usług finansowych to ogromne wyzwanie dla sektora Consumer Finance
Sektor usług finansowych stoi przed ogromnymi wyzwaniami. Są to wyzwania płynące z dynamicznie postępującej cyfryzacji. Mówimy również o konieczności zapewnienia wystarczającej edukacji, wiedzy i działań w kierunku podnoszenia świadomości konsumenta - powiedział Daniel Mańkowski, wiceprezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów podczas XXI edycji Kongresu Consumer Finance w Warszawie.- 01.12.2025, 15:50
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Image
„Włączmy Silnik Wzrostu”. Instytut Sobieskiego prezentuje kompleksowy plan modernizacji systemu wsparcia inwestycji po 2026 roku
Instytut Sobieskiego wraz z ekspertami kancelarii Olesiński & Wspólnicy wydał raport na temat stanu polskiej polityki inwestycyjnej i konieczności jej głębokiej modernizacji w obliczu spowalniających inwestycji i rosnącej konkurencji międzynarodowej. Raport powstał w 30. rocznicę powstania pierwszej specjalnej strefy ekonomicznej w Polsce w Mielcu.- 01.12.2025, 15:21
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Instytut Sobieskiego
-
Holcim Polska zaprasza studentów do kształtowania przyszłości budownictwa w nowym konkursie innowacji PAP
Holcim Polska S.A., lider innowacyjnych i zrównoważonych rozwiązań budowlanych, ogłasza rozpoczęcie ogólnopolskiego konkursu dla studentów pod hasłem „Dekarbonizacja, cyrkularność i innowacje w technologii betonu". Celem inicjatywy jest zachęcenie młodych talentów do aktywnego współtworzenia przyszłości budownictwa oraz udziału w zielonej transformacji tej kluczowej dla gospodarki branży.- 01.12.2025, 14:58
- Kategoria: Nauka i technologie
- Źródło: PAP MediaRoom
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ