Newsletter

CIR: komunikat po posiedzeniu Rady Ministrów (komunikat)

05.02.2019, 14:36aktualizacja: 05.02.2019, 14:36

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- CIR informuje:

Podczas dzisiejszego posiedzenia Rada Ministrów przyjęła:

- rozporządzenie w sprawie realizacji modułu 3 wieloletniego rządowego programu "Posiłek w szkole i w domu" dotyczącego wspierania w latach 2019-2023 organów prowadzących publiczne szkoły podstawowe w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki przez organizację stołówek i miejsc spożywania posiłków;

- projekt ustawy o zmianie ustawy Kodeks spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw;

- projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw;

- projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych;

- projekt ustawy o oznakowaniu produktów wytworzonych bez wykorzystania organizmów genetycznie zmodyfikowanych jako wolnych od tych organizmów;

- projekt ustawy o zmianie ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym oraz niektórych innych ustaw.

Rada Ministrów wysłuchała informacji na temat przygotowań do spotkania ministerialnego, organizowanego wspólnie z USA, poświęconego budowaniu bezpieczeństwa i stabilności na Bliskim Wschodzie, które odbędzie się w Warszawie 13-14 lutego 2019 r. Minister Jacek Czaputowicz przedstawił główne założenia konferencji oraz plan jej przebiegu.

# # #

Rada Ministrów przyjęła rozporządzenie w sprawie realizacji modułu 3 wieloletniego rządowego programu "Posiłek w szkole i w domu" dotyczącego wspierania w latach 2019-2023 organów prowadzących publiczne szkoły podstawowe w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki przez organizację stołówek i miejsc spożywania posiłków, przedłożone przez ministra edukacji.

W ramach programu "Posiłek w szkole i w domu" rząd przeznaczy 200 mln zł na szkolne stołówki w latach 2019-2023 (w każdym roku po 40 mln zł). Możliwość spożycia przez uczniów gorącego posiłku podczas pobytu w szkole jest zapewniona w większości krajów Unii Europejskiej. Na cały program w ciągu 5 lat przewidziano 2,75 mld zł. Od 1 września 2022 r. obowiązkowe będzie zapewnienie uczniom możliwości zjedzenia jednego gorącego posiłku dziennie. Korzystanie z takiego posiłku będzie dobrowolne i odpłatne. Rządowe wsparcie otrzymają organy prowadzące publiczne szkoły podstawowe (w tym szkoły podstawowe funkcjonujące w zespołach szkół, młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, młodzieżowych ośrodkach wychowawczych i specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych) oraz publiczne szkoły artystyczne, realizujące kształcenie ogólne w zakresie szkoły podstawowej.

Chodzi o zapewnienie doposażenia i poprawy standardu funkcjonujących stołówek szkolnych (własnej kuchni i jadalni), doposażenia stołówek szkolnych, które obecnie nie funkcjonują, a także adaptacji, poprawy standardu i wyposażenia pomieszczeń przeznaczonych do spożywania posiłków.

Wsparcie finansowe może zostać udzielone na:

- bieżące prace remontowo-adaptacyjne służące poprawie standardu funkcjonowania stołówek szkolnych lub pomieszczeń przeznaczonych do spożywania posiłków,

- zakup niezbędnego wyposażenia kuchni w stołówkach szkolnych,

- zakup niezbędnego wyposażenia pomieszczeń przeznaczonych do spożywania posiłków.

Program zakłada wkład finansowy lub rzeczowy organów prowadzących szkoły w wysokości 20 proc. środków niezbędnych do realizacji dotowanego zadania (w przypadku szkół artystycznych prowadzonych przez ministra kultury i dziedzictwa narodowego wkład własny nie będzie wymagany).

Maksymalna kwota wsparcia finansowego wynosi:

- 80 000 zł na doposażenie i poprawę standardu funkcjonujących stołówek szkolnych (własnej kuchni i jadalni) oraz doposażenie stołówek szkolnych, które obecnie nie funkcjonują;

- 25 000 zł na adaptację, poprawę standardu i wyposażenie pomieszczeń przeznaczonych do spożywania posiłków (jadalni).Wsparcie finansowe udzielone zostanie wyłącznie na realizację jednego z wymienionych zadań.

Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dacie ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

# # #

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy Kodeks spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra przedsiębiorczości i technologii.

Prosta spółka akcyjna (PSA), to nowy typ spółki kapitałowej, której działalność uregulowano w Kodeksie spółek handlowych. Jej wprowadzenie do obrotu prawnego ułatwi podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej oraz zwiększy możliwości inwestycyjne polskich przedsiębiorców, którzy często konkurują z firmami działającymi na podstawie korzystniejszych przepisów w innych krajach.

Rozwiązanie to wpisuje się w część pakietu: 100 zmian dla firm – Pakiet ułatwień dla przedsiębiorców oraz realizuje postulaty z "Białej Księgi Innowacji" z 2016 r. Prowadzenie działalności w formie tej spółki ma ułatwić rozwój nowoczesnych przedsięwzięć, zwłaszcza korzystających z kapitału ludzkiego (np. z kreatorów i doświadczonych specjalistów) i innowacyjnych rozwiązań.

PSA ma konstrukcję nowoczesnej, niepublicznej spółki kapitałowej dostosowanej do współczesnej gospodarki, przeznaczonej przede wszystkim do prowadzenia innowacyjnych przedsięwzięć. Impulsem do jej stworzenia były problemy sygnalizowane przez tzw. startupy, czyli firmy najczęściej działające w obszarze innowacji. Wprowadzając do obrotu gospodarczego nową spółkę, zdecydowano jednak, że nie będzie ona adresowana jedynie do firm typu startup, ale także do wszystkich innych inwestorów. Obecnie żadna z dostępnych form spółek nie odpowiada w pełni na wyzwania i potrzeby nowoczesnych przedsięwzięć gospodarczych. PSA łączy zalety innych spółek: z ograniczoną odpowiedzialnością, akcyjnej i jawnej.

Podstawowe cechy prostej spółki akcyjnej:

- odejście od kapitału zakładowego na rzecz kapitału akcyjnego – wymagana minimalna wysokość kapitału akcyjnego to 1 zł,

- możliwość elastycznego kształtowania struktury majątkowej spółki w oparciu o akcje niebędące częścią kapitału spółki, i znaczna swoboda wypłat z kapitału akcyjnego,

- nowoczesny mechanizm ochrony wierzycieli przez wprowadzenie zakazu wypłat na rzecz wspólników, które zagrażałyby wypłacalności spółki oraz obowiązek oszczędzania (chodzi o odpis 8 proc. z zysku za dany rok na kapitał akcyjny),

- możliwość wniesienia do spółki jako wkładu pracy i usług – bez skomplikowanych i kosztownych wycen – na etapie rozpoczynania działalności (w praktyce część wspólników będzie mogła wnieść swoją pracę, tj. doświadczenie i kwalifikacje zawodowe lub usługi, a część kapitał finansowy),

- rejestracja elektroniczna spółki w 24 godziny (za pomocą formularza), czyli łatwe i szybkie jej założenie (w przypadku bardziej skomplikowanych przedsięwzięć możliwe będzie zawarcie umowy prostej spółki akcyjnej w formie aktu notarialnego),

- uproszczone funkcjonowanie PSA m.in. przez szerokie wykorzystanie środków komunikacji elektronicznej w procesach decyzyjnych,

- znaczna swoboda w powoływaniu organów spółki – będzie można ustanowić radę dyrektorów (zamiast zarządu i rady nadzorczej), co zapewni usprawnienie procesów decyzyjnych w spółce albo powołać jednoosobowy zarząd (nie ma obowiązku tworzenia rady nadzorczej),

- możliwość szybkiej i nieskomplikowanej likwidacji PSA w razie niepowodzenia przedsięwzięcia lub przekształcenia jej w inną spółkę kapitałową.

Nowe przepisy mają wejść w życie 1 marca 2020 r.

# # #

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra zdrowia.

Skuteczniejsza kontrola realizacji umów o udzielanie świadczeń opieki medycznej i umów zawartych z aptekami, poprawa dostępności oraz jakości świadczeń nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej, sprawniejsze działanie szpitalnych oddziałów ratunkowych (SOR-ów) – to najważniejsze cele nowelizowanych regulacji.

Jednym z ważniejszych problemów jest niewystarczająca liczba i skuteczność kontroli prowadzonych przez Narodowy Fundusz Zdrowia (NFZ), dotyczących prawidłowości realizacji umów przez świadczeniodawców. Z przeprowadzonych analiz wynika również, że potrzebne są zmiany w przepisach regulujących udzielanie świadczeń nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej. Konieczne jest także wprowadzenie systemowych zmian w szpitalnych oddziałach ratunkowych, dotyczących klasyfikowania pacjentów do udzielenia świadczenia.

Jedna z ważniejszych propozycji zakłada koncentrację służb kontrolnych, które obecnie funkcjonują w oddziałach wojewódzkich i centrali Narodowego Funduszu Zdrowia. W praktyce będzie to przeniesienie uprawnień kontrolnych na poziom prezesa Funduszu (na podstawie obowiązujących regulacji realizacja kontroli jest zadaniem dyrektorów oddziałów wojewódzkich NFZ, a kompetencja kontrolna prezesa Funduszu jest ograniczona jedynie do sytuacji wyjątkowych). Wydziały kontroli wojewódzkich oddziałów Funduszu zostaną włączone do Departamentu Kontroli w centrali NFZ.

Po zmianach, to prezes Funduszu będzie mógł przeprowadzić kontrolę realizacji umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej i umowy zawartej z apteką. Co do zasady prezes NFZ będzie zawiadamiał podmiot kontrolowany najpóźniej w ciągu 7 dni przed rozpoczęciem czynności kontrolnych (wskazano przypadki w stosunku do których 7. dniowy termin wyprzedzenia nie będzie miał zastosowania). Ustalenia z kontroli zamieszczane będą w jednym dokumencie: wystąpieniu pokontrolnym (oznacza to rezygnację z protokołu z kontroli). Komunikacja między prezesem Funduszu, kontrolerami a podmiotem kontrolowanym ma być prowadzona za pomocą środków komunikacji elektronicznej. Powinno to uprościć, przyspieszyć i obniżyć koszty przeprowadzonej kontroli.

Przewidziano także utworzenie korpusu kontrolerskiego w centrali NFZ – wejdą do niego pracownicy Funduszu będący kontrolerami, którzy zostaną wyposażeni w kompetencje i narzędzia do przeprowadzenia sprawnej i skutecznej kontroli. Sformułowano wymogi, jakie powinna spełnić osoba, która chce zostać kontrolerem (np. musi zdać egzamin kwalifikacyjny). Jeśli żaden z kontrolerów w korpusie nie będzie miał odpowiedniej wiedzy do przeprowadzenia kontroli, to będzie można skorzystać z pomocy biegłego.

Utworzenie korpusu kontrolerskiego i skupienie uprawnień kontrolnych na poziomie prezesa Funduszu ma wzmocnić skuteczność przeprowadzanych kontroli. Będzie to sprzyjać lepszemu planowaniu kontroli ukierunkowanych na wykrycie niewłaściwej realizacji umów, na podstawie których Fundusz wypłaca środki publiczne. Założono również ujednolicenie trybu kontroli dla wszystkich podmiotów kontrolowanych np. szpitali, aptek.

Przewidziano rozwiązania korzystne dla podmiotów kontrolowanych. Na przykład jeśli kontrolę w danym podmiocie będzie przeprowadzał minister zdrowia, to w tym samym czasie nie będzie on mógł być kontrolowany przez NFZ. Obecnie jest to możliwe. Jednocześnie przyjęto, że NFZ po przeprowadzeniu kontroli w danym zakresie, nie będzie mógł ponownie skontrolować tego samego obszaru w tym samym podmiocie. Czas trwania wszystkich kontroli Funduszu w jednostkach podmiotu kontrolowanego w roku kalendarzowym nie będzie mógł przekroczyć określonej liczby dni roboczych (z wyłączeniem kontroli umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w zakresie leczenia szpitalnego oraz kontroli podejmowanych na podstawie legitymacji służbowej). Co do zasady liczba dni kontroli będzie powiązana z wielkością kwoty wypłaconej podmiotowi kontrolowanemu przez NFZ w roku poprzednim.

Zaproponowano także zmiany w udzielaniu świadczeń nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej (NiŚOZ). Po zmianach szpitale ogólnopolskie (np. szpitale kliniczne) będą mogły udzielać świadczeń NiŚOZ, jeśli mają szpitalną izbę przyjęć lub szpitalny oddział ratunkowy.

Wprowadzono jednolite zasady tzw. segregacji medycznej pacjentów w SOR-ach. Obowiązkowe będzie grupowanie pacjentów w SOR-ach wg stopnia pilności udzielenia świadczenia, czyli stanu zagrożenia życia i zdrowia. Powinno to zwiększyć ich bezpieczeństwo i poprawić komfort pracy personelu medycznego, odpowiedzialnego za prawidłową ocenę stanu zdrowia pacjentów i jak najszybsze udzielenie im odpowiedniej pomocy. Dodatkowo, utworzony zostanie system przetwarzający dane o liczbie pacjentów w stanie nagłego zagrożenia zdrowia, kategorii przypisanej im w wyniku tzw. segregacji medycznej i czasie oczekiwania na pomoc w szpitalnym oddziale ratunkowym (TOPSOR). Administratorem danych przetwarzanych w TOPSOR będzie NFZ, a do 2027 r. zadanie to ma realizować Lotnicze Pogotowie Ratunkowe. System będzie można wykorzystać do bieżącego informowania pacjentów o przewidywanym czasie oczekiwania na udzielenie im pomocy przez lekarza SOR. Rozwiązanie to ma usprawnić pracę SOR-ów – powinny one szybciej udzielać pomocy pacjentom, zgodnie z najwyższymi standardami medycyny ratunkowej.

Kolejnym rozwiązaniem, które ma usprawnić działanie SOR-ów będą tzw. ostre i tępe dyżury. W praktyce obsada lekarska i pielęgniarska zostanie dostosowana do charakteru dyżuru w szpitalu. Szpital pełniący tzw. ostry dyżur będzie miał zwiększoną liczbę personelu, natomiast pełniący tzw. tępy dyżur będzie dysponował mniejszą obsadą (jeśli pacjent trafi na taki dyżur to zostanie przyjęty, ale może czekać dłużej na udzielenie pomocy). Na tzw. ostre dyżury będą kierowane karetki pogotowia. Harmonogramy dyżurów (ostrych i tępych) będą ustalane przez wojewodę na wniosek szpitali w porozumieniu z NFZ. Harmonogramy będą zamieszczane w Biuletynie Informacji Publicznej (BIP) każdego wojewody i na BIP oddziału wojewódzkiego NFZ – pacjenci będą mogli sprawdzić, do którego szpitala najlepiej się udać. Znowelizowane przepisy mają wejść w życie w pierwszym dniu miesiąca następującego po 3 miesiącach od daty ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem części regulacji, które zaczną obowiązywać w innych terminach.

# # #

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych, przedłożony przez ministra zdrowia.

Najważniejsze rozwiązania:

- Producent lub importer wyrobów tytoniowych przeznaczonych na polski rynek będzie musiał wystąpić o niepowtarzalny identyfikator oraz stosować odpowiednie zabezpieczenia, służące do śledzenia ruchu i pochodzenia wyrobów tytoniowych, co umożliwi sprawdzenie czy pochodzą one z legalnego źródła.Celem tych przepisów jest dostosowanie prawa krajowego do dyrektywy 2014/40/UE (chodzi o konieczność umieszczania na opakowaniach wyrobów tytoniowych niepowtarzalnego identyfikatora umożliwiającego śledzenie paczek wyrobów tytoniowych oraz określenie szczegółowych warunków dotyczących norm technicznych zabezpieczenia, pozwalających na weryfikację legalnego źródła ich pochodzenia).

- Państwowa Inspekcja Sanitarna będzie miała prawo poboru próbek papierosów w miejscach ich produkcji (obecnie są one pobierane przez producentów, czyli przez podmioty kontrolowane, co rodzi wątpliwości dotyczące przestrzegania przez nich norm jakościowych).

Po zmianach próbki będą pobierane jedynie przez 6 państwowych powiatowych inspektorów sanitarnych, którzy mają w swojej właściwości miejscowej przedsiębiorstwa zajmujące się produkcją papierosów (chodzi o stacje w powiatach: augustowskim, grójeckim, poddębickim, poznańskim, radomskim oraz dla miasta Kraków). Celem tego rozwiązania jest ciągła weryfikacja maksymalnego poziomu wydzielanych substancji smolistych, nikotyny i tlenku węgla w dymie papierosowym.

- Dostosowano polskie przepisy do regulacji unijnych przez uszczegółowienie zadań realizowanych przez Inspektora ds. Substancji Chemicznych. Uregulowano sposób komunikacji i współpracy Inspektora ds. Substancji Chemicznych z organami państw trzecich (spoza Unii Europejskiej), organami państw członkowskich UE oraz instytucjami unijnymi, a także organizacjami międzynarodowymi. Inspektor będzie mógł przekazywać informacje (wskazane w ustawie) podmiotom zagranicznym drogą elektroniczną (bez stosowania kwalifikowanego podpisu elektronicznego albo podpisu zaufanego).

Nowe regulacje, z pewnymi wyjątkami, mają obowiązywać po 14 dniach od daty ich ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

# # #

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o oznakowaniu produktów wytworzonych bez wykorzystania organizmów genetycznie zmodyfikowanych jako wolnych od tych organizmów, przedłożony przez ministra rolnictwa i rozwoju wsi.

Projekt reguluje zasady znakowania żywności i pasz, jako wytworzonych bez wykorzystania organizmów genetycznie zmodyfikowanych (GMO). Zaproponowane rozwiązania służą realizacji rządowego "Planu dla Wsi".

Nowe przepisy zakładają, że konsumenci będą mieć dostęp do informacji o sposobie wytwarzania żywności i pasz, jeśli chodzi o wykorzystanie GMO. Dzięki temu będą mogli dokonywać bardziej świadomego wyboru podczas zakupów.

Według badań opinii publicznej, 65 proc. Polaków opowiada się za wprowadzeniem zakazu upraw GMO, zaś 56,8 proc. osób mając wybór, wybrałoby produkt pochodzący od zwierząt karmionych paszą bez GMO.

Dzięki przyjętym rozwiązaniom wzmocniona zostanie konkurencyjność polskich produktów, tj. artykułów rolno-spożywczych, w tym produktów pochodzenia zwierzęcego, które są wytwarzane bez udziału GMO (tj. takich, których produkcja opiera się o pasze produkowane z rodzimych źródeł białka roślinnego, a nie z importowanej, genetycznie zmodyfikowanej śruty sojowej). Krajowe źródła białka są bowiem wolne od GMO, a przy tym równie cenne żywieniowo dla zwierząt (drób, trzoda chlewna), jak pasze oparte na genetycznie zmodyfikowanej śrucie sojowej.

W tej sytuacji dobrowolny system znakowania produktów pochodzących od zwierząt lub ze zwierząt karmionych paszami bez GMO, jako produktów "wolnych od GMO" może być dodatkową zachętą do stosowania krajowych pasz wyprodukowanych bez udziału genetycznie zmodyfikowanej soi. Uzupełni to pozostałe działania rządu, skierowane na zwiększenie wykorzystania upraw rodzimych roślin białkowych na cele paszowe.

Zgodnie z projektem, nadzór nad stosowaniem znakowania "wolne od GMO" powierzony zostanie Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych, Inspekcji Weterynaryjnej oraz Inspekcji Handlowej.

Nowe przepisy mają wejść w życie 1 stycznia 2020 r.

# # #

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra finansów. Projekt zapewni realizację rozporządzenia Unii Europejskiej w sprawie ustanowienia ogólnych ram prawnych dla sekurytyzacji oraz utworzenia szczególnych podstaw dla prostych, przejrzystych i standardowych sekurytyzacji.

Skuteczne wykonywanie rozporządzenia unijnego zapewni m.in.:

- wskazanie Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) jako organu właściwego do nadzorowania wypełniania obowiązków określonych w rozporządzeniu przez podmioty będące uczestnikami procesów sekurytyzacji;

- przyznanie KNF uprawnienia do przeprowadzania kontroli w podmiotach zobowiązanych do przestrzegania przepisów rozporządzenia oraz nakładania sankcji administracyjnych i środków naprawczych w przypadkach określonych w tym rozporządzeniu;

- przyznanie KNF uprawnienia do publikowania na stronie internetowej Urzędu KNF informacji o nałożeniu sankcji administracyjnej, zgodnie z zasadami określonymi w rozporządzeniu.

Wprowadzone zmiany powinny przyczynić się do zapewnienia prawidłowego funkcjonowania rynku sekurytyzacji, zwiększenia jego przejrzystości oraz bezpieczeństwa dla podmiotów uczestniczących w procesach sekurytyzacji, a także dla inwestorów nabywających papiery wartościowe emitowane w takim procesie. Jednocześnie określenie zasad działania i monitorowania tego rynku ma przyczynić się do poprawy jego efektywności, a tym samym – w perspektywie długoterminowej – może zapewnić przedsiębiorstwom dodatkowe możliwości inwestycyjne ze względu na dostępność alternatywnych źródeł pozyskiwania kapitału.

Nowe przepisy mają wejść w życie po 14 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.(PAP)

kom/ nmk/ mark/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 05.02.2019, 14:36
Źródło informacji CIR
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ

Pozostałe z kategorii