Pobierz materiał i Publikuj za darmo

65% Polaków słyszało o rekomendacji, aby spożywać przynajmniej jedno jabłko dziennie. Źródłem danych jest Kantar Polska. Blisko połowa badanych - dokładnie 48% - słyszało przysłowie: „Jedno jabłko dziennie, trzyma lekarza z daleka ode mnie”.
To rozpoznawalny w wielu krajach slogan. Mówi, że jedzenie jabłek pozwala żyć w zdrowiu i ma duży potencjał edukacyjny. Potwierdzają go eksperci i sadownicze autorytety. Czy przysłowie naprawdę może kształtować nawyki żywieniowe?
Jedno jabłko dziennie, codziennie
„Kiedy uczyłem się języka angielskiego poznałem powiedzenie >>An apple a day keeps a doctor away<<. Chciałbym by jabłko było owocem dnia codziennego. Dlatego nieraz mówię: >>kto jada jabłka ze smakiem, swego doktora uczyni biedakiem<<, >>jedz jabłka z rana i wieczora, a unikniesz doktora<< czy >>dwa jabłka dziennie trzymają z dala choroby ode mnie<<. Zachęcam by nasza promocja konsumpcji, w środowisku związanym z ogrodnictwem, promieniowała na wszystkich pozostałych konsumentów” - mówi prof. dr hab. Kazimierz Tomala, kierownik Katedry Sadownictwa w Instytucie Nauk Ogrodniczych SGGW.
„To jedno jabłko dziennie powinniśmy jeść wszyscy. To naprawdę jest istotne dla naszego zdrowia. Jabłko to nie tylko witaminy, to także mnóstwo polifenoli. Życzę wszystkim, żebyśmy jedli jedno jabłko dziennie, tak jak promował to prof. Szczepan Pieniążek, już w latach 60-tych” - apeluje prof. dr hab. Bohdan Dobrzański jr, Instytut Agrofizyki im. B. Dobrzańskiego PAN, UP w Lublinie.
Zachęcajmy do konsumpcji
„Patrząc na naszą produkcję, zadanie jakie stoi przed nami jest bardzo proste - zachęcać do konsumpcji. Więcej promocji zdrowych owoców. Bardzo istotne jest żebyśmy spożywali nie jedno jabłko tygodniowo, tylko przynajmniej jedno, dwa, jabłka dziennie. To będzie także bardzo ważne w przyszłości branży” - zwraca uwagę dr hab. Dariusz Wrona, prof. SGGW, dyrektor Instytutu Nauk Ogrodniczych SGGW.
Jedzmy jabłka dla siebie, nie na złość
„Świadomość Polaków w kwestii odżywiania wzrasta. Mówi się, że jeśli jesz tanio to będziesz się drogo leczył, ale czasem to nie kwestia ceny żywności, ale właśnie odpowiedniego wyboru. Jabłka są dostępne praktycznie dla każdego i to przez cały rok. Jabłka zapewniają nie tylko niezbędną porcje witamin, ale też przeciwdziałają starzeniu i regulują trawienie. Jedno jabłko dziennie to mały krok w stronę zdrowia i dobrego samopoczucia. I koniecznie #jedzciezeskórką” - poleca Bartosz Benduch, Sady z Sercem, w województwie śląskim.
„Przy tej tradycji i tej kulturze sadowniczej, która jest w tym naszym łąckim regionie, ale i w całej Polsce, przy tej skali produkcji, myśmy się nie powinni złościć na innych. Było kiedyś hasło na złość temu czy innemu politykowi zjedz jabłko. Ja dzisiaj proponuję >>jedno jabłko dziennie<< i jeśli 40 milionów nas weźmie codziennie jedno jabłko, to wilk będzie syty i baran będzie cały” - puentuje Krzysztof Maurer, sadownik i przetwórca ze Stowarzyszenia Łącka Droga Owocowa, Tłocznia Maurer.
Trafne jest spostrzeżenie iż dobre nawyki żywieniowe powinniśmy kreować dla siebie. Na zdrowie i dla zdrowia. Konsumpcja jabłek w Polsce wzrasta. Więcej o wiosennych wzrostach ilości konsumentów jabłek tutaj. Ciągle jednak jemy jabłek mało. Średnio jedno na tydzień. Co przy rekomendacjach „jedno jabłko dziennie”, pokazuje duży potencjał krajowej konsumpcji.
Świadomość rekomendacji, że powinniśmy jeść „jedno jabłko dziennie” wzmacnia ogólne pozytywne wyobrażenie i różne wymiary wizerunku jabłka. Wzmacnia wizerunek jabłka jako wartościowego, zdrowego, wygodnego, łatwego do włączenia w codzienną rutynę. Zalecanego przez autorytety, także bezpiecznego, bo polecanego wszystkim - dzieciom, dorosłym, seniorom.
Dlaczego ten prosty przekaz tak dobrze sprawdza się jako element kampanii edukacyjnej?
To przysłowie ma kilka niezaprzeczalnych komunikacyjnych walorów.
Odwołanie do lekarza nadaje mu większą wagę. Przysłowie brzmi jak opina medycznego autorytetu. Szybko buduje pozytywne skojarzenie jabłka z profilaktyką zdrowia, badaniami i zaleceniami lekarzy. Więcej o profilaktyce cukrzycy i promocji akcji „Jedno jabłko dziennie” na Wydziale Nauk o Zdrowiu Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego przeczytasz tutaj.
Jest krótkie, dźwięczne, łatwe do zapamiętania i powtórzenia. Brak tak wdzięcznego sloganu jest słabością wielu reklam i kampanii edukacyjnych. „Jedno jabłko dziennie” sprawdza się jako element takiej kampanii, bo wbrew pozorom, niczego nie narzuca. Daje poczucie kontroli - Ty sam możesz wpływać na swoje zdrowie.
Jedno jabłko dziennie i wszystko jasne
Co kluczowe, „Jedno jabłko dziennie” stawia przed nami normę zdrowotną, zgodnie z którą regularne, częste, codzienne jedzenie jabłka, to element zdrowego stylu życia. Pokazuje też odstępstwo od tej normy - nie jest dobrze jeśli jesz mniej jabłek, jeśli nie jesz ich codziennie, jeśli dziś nie jadłeś.
To niedoceniany walor tego przysłowia-komunikatu. W Polsce jabłka je, w każdym tygodniu, 85-90% społeczeństwa. Jabłka są w naszych koszykach i w naszych domach. Mają swoje miejsce w kuchni lub w salonie, swoją tacę, paterę, koszyk. Wyzwaniem jest generowanie konsumpcji - przechodzę obok jabłek, nie jadłem dziś, zatem biorę i jem. Chodzi o nawyk porównywalny z myciem zębów. Nikt nie przechodzi obojętnie obok szczoteczki i pasty, one nie są „martwą naturą”.
Potencjał jaki drzemie w „jednym jabłku dziennie”
Przysłowie działa jako „kreator nawyku”. Zwiększa częstotliwość konsumpcji. Ten swoisty społeczny dowód słuszności sprawia, że łatwiej pokazać cały świat korzyści zdrowotnych i kolejne badania naukowe. Wynika z nich, że #1jabłkoDziennie wspiera profilaktykę wielu chorób cywilizacyjnych - serca, cukrzycy, otyłości.
Skuteczna komunikacja wymaga łatwych do podchwycenia idei i haseł. „Jedno jabłko dziennie” zwiększa skuteczność dietetyków i pomaga integrować sadowników. Ich coraz szersza obecność w promocji jabłek jest niezbędna. Są pierwszym i najbardziej naturalnym źródłem emocji i radości z konsumpcji.
Dlatego sadownicy łączą siły w wielu regionach i całymi rodzinami angażują się w promocję konsumpcji.
W celu uświadomienie, jak ważne jest włączanie jabłek do codziennego menu, powstała kampania „Jedno jabłko dziennie”. Partnerami Towarzystwa Rozwoju Sadów Karłowych są w niej Stowarzyszenie Sady Grójeckie, Stowarzyszenie Polskich Dystrybutorów Owoców i warzyw „Unia Owocowa”, Związek Sadowników RP i Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw. Więcej o wspólnym projekcie sadowników na stronie 1jablko.pl
Prezentowane badania zrealizowane zostały przez Kantar Polska we współpracy z agencją INSPIRE smarter branding, dla Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw, w ramach sektorowego projektu Core Team. Badanie realizowane było w dniach 12-22 stycznia 2025 r. Wywiady bezpośrednie w domach respondentów (CAPI), reprezentatywna próba 1015 Polaków w wieku 15 lat i więcej. Więcej o stałym monitoringu konsumpcji kilkudziesięciu gatunków owoców i warzyw na stronie WczorajNaTalerzu.pl
#Fundusze Promocji
Opracowanie w ramach realizacji przez TRSK zadania „Jedno jabłko dziennie”.
Projekt realizowany jest pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Źródło informacji: Towarzystwo Rozwoju Sadów Karłowych
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 04.08.2025, 11:43 |
Źródło informacji | Towarzystwo Rozwoju Sadów Karłowych |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
enel-med: inwestycja w jakość się opłaca
Centrum medyczne enel-med już po raz dziewiąty zostało uhonorowane prestiżowym tytułem Gwiazdy Jakości Obsługi w kategorii „Przychodnie lekarskie”. Wyróżnienie przyznawane jest na podstawie opinii samych konsumentów, którzy oceniają jakość obsługi i satysfakcję z usług.- 01.08.2025, 09:00
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: enel-med
-
Image
Mobilna gastronomia coraz popularniejsza w Polsce. IJHARS zajrzała do food trucków
W pierwszej połowie 2025 r. liczba lokali gastronomicznych w Polsce zwiększyła się o blisko 2 tys., po raz pierwszy w historii przekraczając barierę 100 tys. punktów - poinformowała "Rzeczpospolita", powołując się na raport firmy Dun & Bradstreet. Raport pokazuje również, że coraz większym zainteresowaniem Polaków cieszą się mobilne punkty sprzedaży żywności. Mając na względzie te tendencje, IJHARS przyjrzała się uważnie jedzeniu serwowanemu w food truckach. Zauważyliśmy błędy, ale w naszych działaniach stawiamy na edukację i dialog, pragniemy przede wszystkim poprawy standardów jakości sprzedawanych potraw i dań.- 31.07.2025, 11:44
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: IJHARS
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ