Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- CIR informuje:
Dzisiejsze posiedzenie Rady Ministrów odbyło się w Śląskim Urzędzie Wojewódzkim w Katowicach.
Głównym tematem posiedzenia była kompleksowa oferta działań rozwojowych dla Śląska i Małopolski Zachodniej, którą przedstawiono w wieloaspektowym programie wsparcia zmian w strukturze przemysłowej Śląska i Małopolski Zachodniej „Śląsk 2.0”.
Program „Śląsk 2.0” oraz projekt ustawy rewitalizacyjnej zostały przyjęte przez rząd w obecności wojewody śląskiego Piotra Litwy, marszałka województwa śląskiego Wojciecha Saługi oraz przedstawicieli mediów lokalnych i ogólnopolskich.
Ponadto rząd przyjął sprawozdanie z działalności pełnomocnika rządu do spraw restrukturyzacji górnictwa węgla kamiennego za okres od 18 listopada 2014 r. do 8 maja 2015 r.
Rada Ministrów podjęła uchwały w sprawie zatwierdzenia zmian Kontraktów Terytorialnych oraz określenia zakresu i warunków dofinansowania Regionalnych Programów Operacyjnych na lata 2014-2020 dla:
- województwa lubelskiego,
- województwa opolskiego
- województwa śląskiego,
- województwa małopolskiego,
- województwa podkarpackiego.
* * *
Rada Ministrów przyjęła sprawozdanie z działalności pełnomocnika rządu do spraw restrukturyzacji górnictwa węgla kamiennego za okres: od 18 listopada 2014 r. do 8 maja 2015 r., przedłożone przez ministra skarbu państwa.
Koncepcja restrukturyzacji sektora – przygotowanie „Planu naprawczego Kompanii Węglowej SA”
Po analizie sytuacji w sektorze górnictwa węgla kamiennego, główne działania naprawcze skierowano do Kompanii Węglowej SA, która znalazła się w szczególnie trudnej sytuacji. Przygotowano dokument pn. „Plan naprawczy Kompanii Węglowej SA”. Opracowanie i pilne wdrożenie planu było jedyną szansą uniknięcia ryzyka upadłości KW SA, a w efekcie ogromnych konsekwencji społecznych i ekonomicznych oraz negatywnego wpływu na stan bezpieczeństwa energetycznego kraju. „Plan naprawczy Kompanii Węglowej SA” został przyjęty przez rząd 7 stycznia 2015 r.
Plan zawiera rekomendację istotnych zmian w spółce. Propozycje przekształceń ukierunkowano na zwiększenie efektywności działania, obniżenie kosztów, utworzenie przejrzystej struktury organizacyjnej, z uwzględnieniem potrzeb sektora związanych z projektami inwestycyjnymi. Celem tych działań jest prowadzenie przez spółkę rentownej działalności gospodarczej w perspektywie długofalowej. Ich realizacja wpłynie na utrzymanie bezpieczeństwa energetycznego państwa i zatrudnienia w górnictwie węgla kamiennego.
Przygotowanie projektu nowelizacji ustawy o funkcjonowaniu górnictwa węgla kamiennego w latach 2008-2015 oraz niektórych innych ustaw
Działaniem koniecznym do realizacji „Planu naprawczego Kompanii Węglowej SA” była nowelizacja ustawy z 7 września 2007 r. o funkcjonowaniu górnictwa węgla kamiennego w latach 2008-2015. Ustawa wprowadziła mechanizmy wspierające przeprowadzenie działań naprawczych w kopalniach przekazywanych do Spółki Restrukturyzacji Kopalń SA (SRK SA). Chodzi m.in.: o zasady nabywania kopalni przez SRK SA oraz określenie instrumentów osłonowych dla pracowników restrukturyzowanych kopalni (urlop górniczy, urlop dla pracowników zakładów mechanicznej przeróbki węgla, jednorazowa odprawa pieniężna) i warunki ich przyznawania. Ustawa weszła w życie 4 lutego 2015 r.
Przeprowadzenie rozmów ze stroną związkową i podpisanie porozumienia
17 stycznia 2015 r. zawarto porozumienie między stroną rządową, Międzyzakładowym Komitetem Protestacyjno-Strajkowym, zakładowymi organizacjami związkowymi działającymi w Kompanii Węglowej SA oraz zarządami Spółki Restrukturyzacji Kopalń SA, Kompanii Węglowej SA, Węglokoks SA.
Porozumienie zmodyfikowało „Plan naprawczy Kompanii Węglowej SA”, przede wszystkim w zakresie struktury organizacyjnej spółki przez zmianę przekazywania aktywów.
Ustalono, że po nabyciu kopalni przez SRK, spółka stanie się stroną w dotychczasowych stosunkach pracy na zasadach art. 231 Kodeksu pracy. Uzgodniony ze stroną związkową pakiet osłon socjalnych zostanie wprowadzony do ustawy o funkcjonowaniu górnictwa węgla kamiennego. Prace nad Programem rozwoju górnictwa na lata 2016-2020 z perspektywą do 2027 r. zostaną wznowione. Porozumienie jest systematycznie realizowane.
Plany naprawcze Jastrzębskiej Spółki Węglowej SA i Katowickiego Holdingu Węglowego SA
W Jastrzębskiej Spółce Węglowej SA i Katowickim Holdingu Węglowym SA zostały podpisane porozumienia ze stroną społeczną, na podstawie których realizowane są ich plany naprawcze.
Realizacja koncepcji restrukturyzacji sektora
Zaprezentowana w „Planie naprawczym Kompanii Węglowej SA”, a następnie skorygowana w negocjacjach ze związkami zawodowymi koncepcja restrukturyzacji sektora górnictwa węgla kamiennego, jest realizowana.
Zakończono proces zbywania do SRK SA kopalni będących w strukturach KW SA. Zakończono również proces zbywania kopalni Bobrek i Piekary do Węglokoks Kraj Sp. z .o.o.
Aktualnie realizowana jest koncepcja tworzenia tzw. Nowej Kompanii Węglowej na bazie 11 kopalni znajdujących się w strukturach KW SA.
W celu przeprowadzenia procesu likwidacji do SRK SA zostaną zbyte także oznaczone części zakładów górniczych KHW SA: Ruch „Mysłowice” KWK „Mysłowice-Wesoła” oraz Ruch „Boże Dary” KWK „Murcki-Staszic”.
Notyfikacja pomocy publicznej
4 marca 2015 r. Polska przekazała do Komisji Europejskiej wniosek notyfikacyjny w sprawie pomocy państwa dla sektora górnictwa węgla kamiennego. Obecnie wniosek znajduje się na etapie postępowania wstępnego – strona polska odpowiada na szczegółowe pytania KE.
* * *
Rada Ministrów przyjęła dokument „Śląsk 2.0 – Program wsparcia przemysłu województwa śląskiego i małopolski zachodniej”, przedłożony przez sekretarza stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, przewodniczącego międzyresortowego zespołu ds. wzmocnienia potencjału przemysłowego Śląska.
Celem nadrzędnym programu jest dalsze wzmocnienie kluczowej roli Śląska i Małopolski Zachodniej jako siły napędowej polskiego przemysłu przez dostosowanie gospodarki regionu do wyzwań związanych z procesami globalizacji. Cel ten powinien być osiągnięty na bazie istniejących zasobów ludzkich i infrastrukturalnych.
Główne działania programu:
Wzrost konkurencyjności gospodarki województwa śląskiego i Małopolski Zachodniej
- Pakiet rozwiązań dla górnictwa (powstanie tzw. Nowa Kompania Węglowa – Węglokoks Rybnicki Okręg Węglowy spółka z o.o.; ocenia się, że spółka ta w 2017 r. osiągnie zysk w wysokości ponad 2 mld zł, przy sprzedaży ponad 28 mln ton węgla rocznie);
- Pakiet rozwiązań zwiększających globalną konkurencyjność przedsiębiorstw energochłonnych.
- obniżenie obciążeń dla firm energochłonnych w związku z kosztami finansowania odnawialnych źródeł energii – ok 450 mln zł rocznie,
- zwolnienie z akcyzy na prąd dla firm energochłonnych – 450-600 mln zł.
Inwestycje
- Inwestycje angażujące finansowanie ze środków UE:
- rozbudowa infrastruktury drogowej na terenie województwa śląskiego oraz Małopolski Zachodniej. Budowa tras ekspresowych S1 (3,9 mld zł) oraz S69 (1,55 mld zł), budowa autostrady A1 Pyrzowice-Częstochowa (2,5 mld zł – środki publiczne) oraz Częstochowa-Tuszyn (4,1 mld zł w formule pozabudżetowej),
- rozbudowa infrastruktury kolejowej w regionie (łączna wartość powyżej 9 mld zł),
- inwestycje w ramach kontraktów terytorialnych oraz Regionalnych Programów Operacyjnych dla województw śląskiego i małopolskiego,
- intensyfikacja procesów rewitalizacji (łączna wartość inwestycji, która umożliwi wdrożenie ustawy rewitalizacyjnej to 25 mld zł),
- Bytom jako miasto-obszar strategicznej interwencji (OSI) – 100 mln euro.
Inwestycje oparte na finansowaniu ze środków krajowych:
- utworzenie przez Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK) oraz Polskie Inwestycje Rozwojowe (PIR) – Funduszu Inwestycji Samorządowych (600 mln zł),
- utworzenie przez BGK i PIR Funduszu Inwestycji Infrastrukturalnych – Dłużnego oraz Kapitałowego (4,4 mld zł);
- utworzenie przez BGK i PIR Funduszu Inwestycji Polskich Przedsiębiorstw (1,5 mld zł),
- środki wspierające przedsiębiorczość oraz preferencyjne pożyczki dla firm na inwestycje i restrukturyzację,
- instrumenty finansowe ministra skarbu państwa oraz Agencji Rozwoju Przemysłu SA,
- BGK – instrumenty wsparcia dla regionu i przedsiębiorstw,
- Agencji Rozwoju Przemysłu SA – instrumenty wsparcia przedsiębiorców oraz nowa rola oddziału ARP SA w Katowicach,
- inwestycje spółek Skarbu Państwa na terenie Śląska (rozpoczęcie inwestycji oraz wsparcie potencjału przemysłowego w wysokości 9,5 mld zł przez spółki z udziałem Skarbu Państwa, np. Tauron, Huta Łabędy, Jastrzębska Spółka Węglowa).
- Inwestycje strategiczne:
- projekt instalacji do powierzchniowego procesu zgazowania węgla - projekt Grupy Azoty SA – 1,8-4,2 mld zł. W ramach projektu rozważane są 3 warianty inwestycji:
a. instalacja produkująca wodór – szacowany koszt ok. 1,8 mld zł,
b. instalacja produkująca metanol – szacowany koszt ok. 2,4 mld zł,
c. wdrożenie wariantu pierwszego i drugiego – szacowany koszt 4,2 mld zł.
- instalacja do podziemnego procesu zgazowania węgla – pilotaż.
Wsparcie dla inwestycji sektora prywatnego:
- wsparcie działań rozwojowych Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej,
- wsparcie dla inwestorów ze strony Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych.
Gospodarka niskoemisyjna oraz zasobooszczędna
- E-KUMULATOR – wsparcie przedsięwzięć w zakresie niskoemisyjnej i zasobooszczędnej gospodarki – 1 mld zł;
- Działania wspierające likwidację niskiej emisji.
Nowoczesne kadry dla nowoczesnego przemysłu
Działania edukacyjne:
- K2 – dualne szkolnictwo zawodowe (pilotaż na Śląsku),
- skuteczne doradztwo zawodowe,
- oferta dla absolwentów szkół górniczych.
Działania osłonowe i aktywizacyjne:
- działania w ramach środków krajowych,
- działania w ramach funduszy unijnych,
- Europejski Fundusz Dostosowania do Globalizacji.
Integracja funkcji miast aglomeracji górnośląskiej
- Legislacyjne koncepcje dotyczące tworzenia obszarów metropolitalnych w Polsce.
Dodatkowe działania wspierające wdrożenie programu
- Społeczna Rada do spraw Rozwoju Śląska.
Rada zostanie utworzona przez prezesie Rady Ministrów. W jej skład wejdą wybitne osobistości i autorytety w takich dziedzinach jak: gospodarka, działalność społeczna i kulturalna. Jednocześnie zostanie ustanowiona nagroda prezesa Rady Ministrów za najlepsze projekty naukowe dotyczące perspektyw rozwojowych dla Śląska. Minister kultury i dziedzictwa narodowego ufunduje swoją nagrodę za prace artystyczne wykonane pod hasłem „Moja mała Ojczyzna”.
* * *
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o rewitalizacji, przedłożony przez ministra infrastruktury i rozwoju.
Na terenie wielu dużych i małych miast, a także w gminach wiejskich, znajdują się obszary zdegradowane, charakteryzujące się wieloma problemami społecznymi, zniszczoną, zaniedbaną infrastrukturą mieszkaniową, gorszą jakością przestrzeni publicznej, zapaścią gospodarczą, itd. Są to najczęściej tereny śródmiejskie, na których obserwuje się występowanie skumulowanych negatywnych zjawisk, takich jak np.: bezrobocie, ubóstwo, przestępczość, problemy edukacyjne, brak uczestnictwa w życiu publicznym i kulturze, zniszczenie środowiska naturalnego, niski poziom obsługi komunikacyjnej czy brak terenów publicznych.
Projekt ustawy o rewitalizacji zawiera propozycje kompleksowych rozwiązań, które będą służyć „ożywieniu” obszarów zdegradowanych oraz przywróceniu im użyteczności, tj. np. odtworzeniu lub zmianie ich funkcji.
Projekt ustawy wskazuje, że rewitalizacja to kompleksowy proces wyprowadzania ze stanu kryzysowego obszarów zdegradowanych. Jego istotę stanowią zintegrowane działania na rzecz lokalnej społeczności, przestrzeni i gospodarki, skoncentrowane terytorialnie, prowadzone przez interesariuszy na podstawie gminnego programu rewitalizacji. Efektem będzie znacząca poprawa jakości życia osób zamieszkujących te tereny.
Integralną częścią tych przedsięwzięć będzie włączenie społeczności lokalnej (partycypacja) i to na wszystkich etapach rewitalizacji w proces odnowy – począwszy od planowania, przez realizację aż po ocenę działań. Istotnym elementem procesu jest prowadzenie szerokich i różnorodnych konsultacji społecznych (ankiety, wywiady, debaty, warsztaty) obejmujących wszystkich interesariuszy. Wyniki konsultacji muszą być także upublicznione.
Interesariuszem, zgodnie z przepisami ustawy, będzie każdy podmiot zainteresowany przebiegiem rewitalizacji, a przede wszystkim: mieszkańcy i władze gminy, organizacje pozarządowe, przedsiębiorcy. Rewitalizacja, zgodnie z ideą przewodnią projektowanej ustawy, nie jest bowiem jedynie remontem, modernizacją, odbudową czy rekultywacją. To kompleksowe, wielowymiarowe działania, które w sposób trwały zmienią dany obszar, przywracając mu społeczną użyteczność i jakość.
Realizacja przez gminę programu rewitalizacji obszarów zdegradowanych musi być poprzedzona gruntowną analizą uwarunkowań, przede wszystkim o charakterze społecznym. Wynika to z przyjętego założenia, że rewitalizacja ma służyć w pierwszej kolejności poprawie bytu i życia mieszkańców, w tym ich sytuacji społeczno-ekonomicznej. Wszystkie działania przewidziane w procesie rewitalizacji muszą być prowadzone w taki sposób, aby zapobiegać wykluczeniu mieszkańców obszaru objętego rewitalizacją z możliwości korzystania z pozytywów dokonanych zmian. Rewitalizacja powinna być prowadzona z udziałem mieszkańców i z myślą o nich.
Gminne programy rewitalizacji (GPR).
GPR ma być strategicznym dokumentem integrującym wszystkie działania. Będzie przyjmowany przez radę gminy w formie uchwały. Jego podstawą powinno być wyznaczenie obszarów wymagających interwencji oraz przedstawienie całościowej strategii prowadzenia działań rewitalizacyjnych. Gminny program rewitalizacji powinien zawierać m.in. szczegółową diagnozę obszaru rewitalizacji, cele rewitalizacji, opis przedsięwzięć rewitalizacyjnych, określenie ram finansowych wraz ze wskazaniem źródeł finansowania – publicznych i prywatnych.
Rewitalizacja będzie zadaniem własnym gminy, realizowanym z interesariuszami, jednak będzie to zadanie dobrowolne – nowe przepisy nie są obligatoryjne - tj. nie nakładają na gminy obowiązku uchwalania gminnych programów rewitalizacyjnych.
Gminy, które zdecydują się na podjęcie tych działań, powołają komitety rewitalizacji, które będą płaszczyzną współpracy organów danej gminy i uczestników przedsięwzięć rewitalizacyjnych (mieszkańców, przedsiębiorców, instytucji, itp.). Komitet będzie posiadał kompetencje opiniodawcze i doradcze, będzie więc stanowił forum dialogu szerokiego kręgu przedstawicieli społeczności lokalnej.
Specjalne strefy rewitalizacji (SSR).
Przepisy projektowanej ustawy dają możliwość utworzenia na obszarach rewitalizowanych specjalnych stref rewitalizacji, ukierunkowanych szczególnie na rozwój społecznego budownictwa czynszowego. Czas ich obowiązywania to maksymalnie 10 lat. Status strefy daje możliwość korzystania ze szczególnych udogodnień oraz instrumentów prawnych, takich jak np. ułatwienia w procedurze administracyjnej, możliwość przyznawania dotacji remontowych. Jednym z ważnych postanowień jest także generalne zwolnienie z obowiązku stosowania trybów przetargowych, o ile wartość zamówienia nie przekracza tzw. progów unijnych. Na terenie strefy będzie obowiązywać prawo pierwokupu, czyli gmina będzie miała pierwszeństwo w zakupie nieruchomości.
Miejscowy plan rewitalizacji (MPR).
MPR będzie specjalną formą miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Plan ten może zostać przyjmowany dla obszarów najbardziej zdegradowanych. Specjalne regulacje cechujące MPR to np.: przypisanie do nieruchomości szczegółowych warunków realizacji inwestycji ujętych w planie miejscowym, zawarcie warunków realizacji inwestycji zobowiązujących do podpisania przez inwestora umowy urbanistycznej czy też możliwość regulowania rodzajów prowadzonej działalności handlowej i usługowej.
Projektowana ustawa wprowadza określone ramy interwencji - obszar rewitalizacji w gminie nie może przekroczyć 20 proc. powierzchni gminy, a działania rewitalizacyjne mogą objąć maksymalnie 30 proc. jej mieszkańców. Ograniczenia te mają zapewnić koncentrację działań i środków, a przez to efektywności i trwałości rewitalizacji.
Powszechna, dobrze przygotowana i prowadzona rewitalizacja spowoduje, że znaczna część Polaków będzie mieszkać, żyć, uczyć się i pracować w dużo lepszych, przyjaźniejszych i bezpieczniejszych niż dotąd miejscach.
* * *
Rada Ministrów podjęła uchwały w sprawie zatwierdzenia zmian kontraktów terytorialnych oraz określenia zakresu i warunków dofinansowania regionalnych programów operacyjnych lata 2014-2020 dla województw: lubelskiego, opolskiego, śląskiego, małopolskiego, podkarpackiego, przedłożone przez ministra infrastruktury i rozwoju.
Uchwały dotyczą zmian w 5 kontraktach terytorialnych. Zmiany te, wprowadzone aneksami, są niezbędne ze względu na zatwierdzenie przez Komisję Europejską regionalnych programów operacyjnych na lata 2014-2020 (chodzi o RPO dla każdego województwa).
W każdym przypadku Rada Ministrów zatwierdza uchwałą, wynegocjowany przez ministra infrastruktury i rozwoju oraz zarząd województwa, aneks nr 1 do kontraktu terytorialnego, który określa wysokość, zakres i warunki dofinansowania Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020.
Aneks nr 1 wprowadza do kontraktu terytorialnego rozdział, w którym określono m.in. zobowiązania finansowe strony rządowej i samorządowej oraz przedstawiano sposób przekazywania i rozliczania środków na realizację RPO z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) i Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS) oraz budżetu państwa.
Na podstawie zaktualizowanych kontraktów terytorialnych regiony będą mogły rozpocząć wdrażanie regionalnych programów operacyjnych na lata 2014-2020.
Środki unijne na wszystkie RPO na lata 2014-2020 wyniosą ok. 31,2 mld euro. W tym na województwa: lubelskie (2,2 mld euro), opolskie (0,9 mld euro), śląskie (3,5 mld euro), małopolskie (2,9 mld euro), podkarpackie (2,1 mld euro).
Uzgodniono też środki z budżetu państwa na współfinansowanie regionalnych programów operacyjnych (dla tych 5 województw będzie to ok. 418,8 mln euro).
Środki budżetu państwa będą mogły być przeznaczone na współfinansowanie działań EFS, projektów rewitalizacyjnych EFRR oraz innych przedsięwzięć EFRR wskazanych w kontrakcie lub też uzgodnionych między stronami.
Uzgodniono także środki Funduszu Pracy, z przeznaczeniem na realizację współfinansowanych z EFS projektów pozakonkursowych Powiatowych Urzędów Pracy w ramach RPO (dla tych 5 województw będzie to ok. 423 mln euro).
Aneks nr 1 nie zawiera żadnych zmian w wykazie przedsięwzięć planowanych do realizacji w każdym województwie.
Szacowane zaangażowanie środków publicznych, europejskich i krajowych na działania z zakresu polityki rozwoju, w skali całego kraju w latach 2014-2023, może wynieść ok. 400 mld zł, w tym w województwie śląskim ok. 40,9 mld zł.
Będą to przede wszystkim środki z budżetu Unii Europejskiej przeznaczone na realizację programów operacyjnych 2014-2020, budżetu państwa, budżetu danego województwa, budżetów innych jednostek samorządu terytorialnego, środki pozostałych jednostek sektora finansów publicznych, środki państwowych funduszy celowych i inne środki publiczne. Mogą być również zaangażowane środki prywatne.
Wśród przedsięwzięć planowanych do realizacji w województwie śląskim są:
- A1 odc. Pyrzowice – koniec obwodnicy Częstochowy i S1 Pyrzowice-Bielsko Biała (lista podstawowa) + m.in. inwestycje na drogach DK nr 52, DK nr 1, S11 budowa DK nr 78 (lista warunkowa);
- połączenie autostrady A1 i A4 (etap I), A1 odc. Tuszyn-Częstochowa (lista warunkowa);
- prace na liniach kolejowych nr 182, 93 138, 161, 180, 654, 655, 657, 658, 699, 146, 140, 148, 157, 159, 173, 689, 691, 1, E-59, 153, 199, 681, 682, 872, 62, 660, C-E 65 (lista podstawowa);
- prace na podstawowych ciągach pasażerskich na obszarze Śląska: etap I linia E65, etap II linia E30 (lista podstawowa);
- projekty dotyczące zrównoważonej mobilności miejskiej, efektywności energetycznej oraz sieci ciepłowniczych i chłodniczych wynikające ze Strategii ZIT dla Subregionu Centralnego (lista podstawowa);
- projekty związane z zabezpieczeniem przeciwpowodziowym: Modernizacja śluz odrzańskich na Kanale Gliwickim (lista podstawowa);
- przedsięwzięcia zwiększające jakość i dostępność do usług z zakresu ochrony zdrowia: SOR wraz z przebudową izby przyjęć w wojewódzkim szpitalu nr 2 w Jastrzębiu-Zdroju, SPR w Pszczynie, rozbudowa i adaptacja pomieszczeń oraz zakup aparatury medycznej dla SOR SP ZOZ MSW w Katowicach (lista podstawowa), szereg inwestycji modernizacyjnych oraz w sprzęt medyczny w szpitalach województwa śląskiego;
- projekty z zakresu innowacyjności, na liście warunkowej m.in.: Europejskie Centrum Przetwórstwa Surowców Metalicznych i Metali, Centrum Eko-Innowacyjnych Technologii Rewitalizacji Terenów Poprzemysłowych, Zintegrowane Laboratorium Badań Środowiskowych i Nowych Materiałów, Centrum Czystych Technologii Węglowych;
- przedsięwzięcia dot. kultury, na liście warunkowej np. Muzeum Hutnictwa w Chorzowie.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)
kom/ ksi/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 30.06.2015, 18:51 |
Źródło informacji | CIR |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |