Newsletter

Czas uwolnić polską przedsiębiorczość

25.02.2016, 16:47aktualizacja: 25.02.2016, 16:47

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Przedsiębiorcy kojarzą nam się raczej dobrze i doceniamy ich wkład w narodową gospodarkę, chociaż daleko nam do najbardziej przychylnych biznesmenom narodów Europy. Co więcej, w naszym społeczeństwie wciąż pokutuje wiele stereotypów na temat przedsiębiorców i szwankuje edukacja w zakresie przedsiębiorczości. To tylko niektóre z wniosków płynących z raportu "Wizerunek Przedsiębiorcy", który został zaprezentowany przez Polską Radę Biznesu 24 lutego w Polskiej Agencji Prasowej.

Raport "Wizerunek Przedsiębiorcy" został przygotowany we współpracy z ekspertami Forum Obywatelskiego Rozwoju (FOR), w ramach programu Promocji Polskiej Przedsiębiorczości prowadzonego przez Polską Radę Biznesu. Celem, który przyświecał autorom raportu, było zbadanie i przedstawienie opinii na temat roli polskich przedsiębiorców w rozwoju kraju po przemianach ustrojowych.

Wiedza Polaków na temat przedsiębiorczości została poddana analizie w oparciu o praktyczną wiedzę ekspertów PRB i FOR. Kontekst gospodarczy, społeczny i historyczny przybliżyli w swoich komentarzach przedstawiciele polskiego biznesu. Polska Rada Biznesu zaangażowała się przygotowanie tego raportu w ramach uruchomionego w ubiegłym roku Programu Promocji Polskiej Przedsiębiorczości.

"Jako organizacja zrzeszająca polskich przedsiębiorców głęboko wierzymy, że trwały wzrost gospodarczy Polski możliwy jest tylko przy udziale rodzimej przedsiębiorczości - mówi dr n. med. Małgorzata Adamkiewicz, wiceprezes PRB i inicjatorka Programu Promocji Polskiej Przedsiębiorczości. - Jesteśmy także przekonani, że kluczowe dla rozwoju polskiej gospodarki i krytyczne w kontekście grożącej Polsce tzw. 'pułapce średniego dochodu' są edukacja najmłodszego pokolenia i budowa etosu przedsiębiorczości" - dodaje dr n. med. Małgorzata Adamkiewicz.

Raport "Wizerunek Przedsiębiorcy" to nie tylko źródło wiedzy o polskiej przedsiębiorczości, ale także punkt wyjścia do dyskusji na temat tego, jak promować postawę przedsiębiorczą i budować etos przedsiębiorczości wśród Polaków.

"Polska gospodarka będzie tak silna, jak firmy, które ją tworzą - mówi Jacek Szwajcowski, prezes zarządu Polskiej Rady Biznesu. - To właśnie one kreują miejsca pracy, rozwijają innowacje i inicjują zmiany społeczne. Naszą wielką ambicją, jako Polskiej Rady Biznesu, jest zwiększanie świadomości znaczenia przedsiębiorczości dla nowoczesnej gospodarki. Wierzymy, że przełoży się to na większą liczbę zakładanych firm i pozwoli Polsce stabilnie się rozwijać".

Raport "Wizerunek Przedsiębiorcy" wiele miejsca poświęca młodym ludziom, ich wiedzy na temat znaczenia przedsiębiorczości dla gospodarki i ich opinii o samych przedsiębiorcach. Z raportu wynika, że jedynie 53% Polaków w wieku 15 - 19 lat ma świadomość, że przedsiębiorcy odpowiadają za wytwarzanie większości dochodu naszego kraju. Ten współczynnik dla całej populacji wynosi 72%. Tak duże dysproporcje mogą sugerować, że zmian wymaga edukacja w zakresie przedsiębiorczości, obecnie realizowana w szkołach ponad gimnazjalnych w ramach zajęć 'podstawy przedsiębiorczości'.

Ciekawe wnioski płyną z analizy opinii Polaków o pracodawcach. Respondenci, zapytani o to, czy ich zdaniem polscy pracodawcy terminowo regulują wszystkie swoje należności, tylko w jednym na dwa przypadki odpowiadali pozytywnie (odpowiedzi 'raczej tak' i 'zdecydowanie tak'). Tymczasem kiedy pytanie dotyczyło pracodawcy konkretnego respondenta, pozytywnej odpowiedzi udzieliło aż 89% badanych. Podobne różnice w ocenie 'mojego szefa' i 'typowego szefa' widać w odpowiedziach na kolejne pytania. Zdaniem badanych jedynie 41% polskich pracodawców prowadzi prawidłową dokumentację czasu pracy. Jeśli pytanie zawęzimy do 'mojego pracodawcy' pozytywnych odpowiedzi jest 81 na 100.

Raport "Wizerunek Przedsiębiorcy" dostępny jest na stronie www.prb.pl.

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 25.02.2016, 16:47
Źródło informacji Polska Rada Biznesu
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ