Newsletter

Czy Europa wierzy w transformację? Nowy raport Fundacji E.ON

09.06.2025, 12:20aktualizacja: 09.06.2025, 13:35

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

E.ON (1)
E.ON (1)
Europejczycy nadal popierają działania na rzecz klimatu i transformacji energetycznej. Coraz wyraźniej oczekują jednak konkretnych rezultatów polityki prowadzonej w tych obszarach. Fundacja E.ON zaprezentowała wyniki międzynarodowego badania klimatycznego, zrealizowanego we współpracy z instytutem Civey. To już trzecia edycja tego sondażu prowadzonego w dziewięciu krajach europejskich – w tym w Polsce [1].

„Europejczycy są zaangażowani w transformację energetyczną. Oczekują jednak przejrzystych i odpowiednio zaplanowanych działań, uczciwości społecznej i wymiernych efektów. Bez powszechnego zaufania do europejskiej polityki klimatycznej nie uda się przeprowadzić transformacji energetycznej” - podkreśla Stephan Muschick, prezes Fundacji E.ON w Niemczech.
 

„Zrównoważony rozwój to jeden z kluczowych filarów strategii realizowanej przez Grupę E.ON. Naszą misją jest nie tylko wdrażanie nowoczesnych, zielonych technologii, ale także budowanie świadomości ich znaczenia. Dlatego regularnie prowadzimy badania i analizy dotyczące transformacji energetycznej czy ochrony klimatu we współpracy z różnymi instytucjami naukowymi. Wyniki najnowszego z nich pokazują, że nasz kraj wyróżnia się dziś jako jeden z najbardziej zaangażowanych uczestników europejskiej transformacji” - mówi Andrzej Modzelewski, prezes E.ON Polska i Fundacji E.ON w Polsce.

Polska: od spóźnionego uczestnika transformacji do aktywnego współtwórcy zmian

Podczas gdy Szwecja czy Dania wciąż postrzegane są jako klimatyczne wzorce dla Europy, to w naszym kraju coraz silniejsze staje się poczucie własnej sprawczości. W 2025 roku aż o 34 punkty procentowe wzrosła liczba Polaków przekonanych, że ich państwo jest liderem transformacji energetycznej. To efekt m.in. widocznych inwestycji i silnej narracji politycznej dotyczącej tego tematu.

Polska jest jednym z nielicznych krajów, w którym jedna trzecia ankietowanych postrzega energetykę jądrową jako kluczową technologię przyszłości. Wynika to z pewnością z szeroko komunikowanych zapowiedzi rozwoju tego segmentu. Zaskakująco wysokie, bo sięgające 60%, jest również w naszym kraju poparcie dla wprowadzenia opłaty za emisję CO2 Jednocześnie aż 75% badanych opowiada się za regulacją cen energii, oczekując, że polityka klimatyczna będzie równoważona odpowiednimi mechanizmami osłonowymi. Społeczna akceptacja dla zmian idzie więc w parze z troską o codzienne koszty życia.

Lokalna determinacja zamiast globalnych reguł

Aż 54% respondentów z Polski opowiada się za wycofaniem z międzynarodowych porozumień klimatycznych - to najwyższy wynik w Europie. Jednocześnie badani oczekują, że to ich rząd podejmie bardziej zdecydowane działania w tym zakresie. Taka dwutorowość pokazuje, że Polacy chcą chronić klimat, ale na własnych zasadach - z zachowaniem kontroli i uwzględnieniem lokalnych realiów. Towarzyszy temu widoczna nieufność wobec globalnych regulacji oraz obawy przed dodatkowymi kosztami społecznymi i ekonomicznymi, jakie mogą nieść za sobą transformacja energetyczna i polityka klimatyczna.

Wyraźnie zróżnicowane są postawy wobec ochrony klimatu u mieszkańców miast i obszarów wiejskich. Zamieszkujący Warszawę i inne duże aglomeracje z większą otwartością podchodzą do zmian prowadzących ku ekologicznej przyszłości, podczas gdy na terenach wiejskich częściej spotyka się postawy sceptyczne. Taka rozbieżność może wynikać m.in. z różnic w dostępie do zielonych rozwiązań, poziomie świadomości ekologicznej czy sytuacji materialnej. Dlatego transformacja energetyczna w Polsce wymaga zróżnicowanego, opartego na dialogu podejścia, które angażuje wszystkie grupy społeczne.

Klimat na co dzień

W tegorocznym badaniu Fundacji E.ON respondenci z Europy potwierdzili swoje obawy związane z postępującymi zmianami klimatycznymi. Ponad 70% ankietowanych uważa, że będą one miały istotny wpływ na warunki życia kolejnych pokoleń. Choć w porównaniu z ubiegłym rokiem odnotowano 5-procentowy spadek deklarowanej gotowości do osobistego zaangażowania, to Europejczycy nadal przywiązują dużą wagę do zrównoważonego stylu życia czy realizacji małych i dużych ekoprojektów.

Wyniki badania pokazują, że w Polsce proklimatyczne podejście przekłada się na codzienne wybory konsumenckie. Aż 50% Polaków kupuje odzież z drugiej ręki - to jeden z najwyższych wyników w Unii Europejskiej. Popularnością cieszy się również żywność ekologiczna. Rzadziej natomiast podejmowane są działania związane z oszczędnym ogrzewaniem, głównie z powodu ograniczeń technicznych i infrastrukturalnych.

„Ze względu na rosnące potrzeby społeczne uruchomiliśmy w zeszłym roku specjalny program grantowy „E.ON łączy energię dla klimatu”. To efekt współpracy Fundacji E.ON w Polsce z Fundacją E.ON w Niemczech oraz Fundacją ZSE na Słowacji Celem tej inicjatywy jest wspieranie dekarbonizacji Europy oraz nagłaśnianie lokalnych wyzwań klimatycznych. Również po analizie wyników badania widzimy potrzebę kontynuacji tego projektu. Dlatego już w czerwcu ruszy nabór do drugiej edycji programu - przekażemy łącznie 100 000 euro na realizację 10 proekologicznych projektów w Warszawie i Szczecinie. W ten sposób chcemy jeszcze skuteczniej wspierać zielony rozwój miast i zdrowie ich mieszkańców” - ogłasza Andrzej Modzelewski.

Szczegółowe wyniki badania dostępne są na stronie internetowej Fundacji E.ON

www.eon-stiftung.com/de/denken/european-survey-2025/european-survey-2025-en.html

Więcej o programie „E.ON łączy energię dla klimatu” - www.eondlaklimatu.pl

Źródła:

[1] Badanie przeprowadzono w Czechach, we Francji, w Hiszpanii, Holandii, Niemczech, Polsce, Szwecji, w Wielkiej Brytanii oraz we Włoszech na łącznej próbie 9 015 ankietowanych. Grupa badawcza dla każdego kraju liczyła nie mniej niż 1 001 przebadanych osób.

Źródło informacji: E.ON

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 09.06.2025, 12:20
Źródło informacji E.ON
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ