Newsletter

Biznes i finanse

Debata: „Ochrona konsumenta na rynku finansowym w perspektywie europejskiej” - Rzecznik Finansowy na XXX Forum Ekonomicznym w Karpaczu

10.09.2021, 09:30aktualizacja: 10.09.2021, 09:50

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

PAP/M. Kmieciński (1)
PAP/M. Kmieciński (1)
W Unii Europejskiej wszyscy konsumenci usług finansowych powinni mieć zapewniony jednakowy poziom ochrony swoich praw. W nowym programie na rzecz ochrony konsumentów w UE można dostrzec konieczność skonsolidowania polityki ochrony, tak by odpowiadała na współczesne problemy związane z postępującą digitalizacją usług finansowych. O tym, dlaczego konieczna jest międzynarodowa współpraca, Rzecznik Finansowy, prof. Mariusz Golecki rozmawiał w Karpaczu podczas XXX Forum Ekonomicznego.

Dr Csaba Kandrács, wiceprezes banku centralnego Węgier, Ger Deering, Rzecznik Finansowy Irlandii, prof. Christophe Paulin z Uniwersytetu w Tuluzie, prof. Piotr Tereszkiewicz z Uniwersytetu Jagiellońskiego i prof. Mariusz J. Golecki, Rzecznik Finansowy dyskutowali w ramach panelu „Ochrona konsumenta na rynku finansowym w perspektywie europejskiej”, rozmowę prowadziła prof. Mariola Lemonnier.

„Punktem wyjścia powinna być refleksja nad Europejskim Programem na Rzecz Konsumentów i Nowym Ładem Konsumenckim z 2018, który zakłada m.in. wyspecjalizowaną ochronę konsumentów w zależności od specyfiki rynku” - podkreślił Rzecznik Finansowy Mariusz J. Golecki.

Debata koncentrowała się na zagadnieniach ochrony konsumentów w kontekście produktów i usług finansowych. Sporo uwagi poświęcono współczesnym wyzwaniom unijnego prawa konsumenckiego w świetle Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE).

Rzecznik Finansowy zwrócił uwagę, że w trosce o dobro konsumenta konieczna jest współpraca na poziomie międzynarodowym:

„Mamy do czynienia z transgranicznym charakterem problemów dotyczących ochrony konsumenta na rynku finansowym zarówno w odniesieniu do usług bankowych, rynku kapitałowego, jak i ubezpieczeniowego oraz technologii. Rozwój technologii, wymusza współpracę pomiędzy podmiotami w różnych państwach, nie tylko w Unii Europejskiej, ale też szerzej na poziomie międzynarodowym” – zaznaczył Mariusz J. Golecki

„W Europie mamy dwa modele ochrony konsumenta w zakresie usług finansowych. Pierwszy - anglosaski, gdzie mamy do czynienia z niezależną instytucją, która do jakiegoś stopnia zastępuje sądy, to znaczy zmniejsza liczbę postępowań - to bardzo ważne, ponieważ spory klientów z instytucjami finansowymi naznaczone są dużą dozą asymetrii - ale także zapewniają szybkość postępowań i zmniejszają ich ilość. O drugim modelu mówimy w odniesieniu do Węgier – model scentralizowany, zintegrowany. W Europie wciąż poruszamy się pomiędzy tymi dwoma modelami i tutaj jest miejsce na dyskusję na ile sprawdzi się centralizacja, a na ile konieczna jest koordynacja działań różnych instytucji” – dodał.

Debata: „Ochrona konsumenta na rynku finansowym w perspektywie europejskiej”  to jedna z trzech dyskusji panelowych zorganizowanych przez Rzecznika Finansowego w ramach XXX Forum Ekonomicznego w Karpaczu.

Pozostałe dyskusje dotyczyły zagadnień: transakcji nieautoryzowanych jako przykładu współczesnych zagrożeń dla bezpieczeństwa klienta na rynku finansowym oraz kredytów frankowych dziś i jutro w kontekście europejskim.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

 

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 10.09.2021, 09:30
Źródło informacji PAP MediaRoom
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ