Newsletter

Dr Czyżewski: stosując uniwersalne zasady firmy mogą unikać kryzysów i rosnąć na megatrendach

16.11.2018, 12:29aktualizacja: 16.11.2018, 12:29

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Stosując pewne uniwersalne zasady firmy mogą unikać kryzysów oraz rozwijać się przewidując megatrendy – wynika z raportu "Filary trwałego rozwoju przedsiębiorstw. Wizja, surowce, talenty", który zaprezentowano w czwartek na Kongresie 590 w Jasionce koło Rzeszowa.

Dr Adam Czyżewski, główny ekonomista PKN Orlen, który jest jednym z autorów raportu podkreślił podczas debaty, że firmy stają obecnie przed dylematem co zrobić i jak się dostosowywać do szybko zmieniającej się rzeczywistości oraz niepewnej przyszłości.

„Okazuje się, że jeśli się przyjrzymy tej przyszłości odpowiednio daleko to zobaczymy kierunki, w które warto iść i takie, których lepiej unikać bez względu na to jak się sytuacja zmienia. Bo dzisiaj w dobie rewolucji przemysłowej 4.0 cała gospodarka globalna jest w takiej pozycji, że rozwijamy się coraz szybciej, przybywa coraz więcej ludzi, zużywamy coraz więcej surowców, coraz bardziej zanieczyszczamy środowisko. To są bariery, które firmy napotkają w przyszłości” – mówił dr Czyżewski.

Ekspert zauważył, że firmy które mają dobre strategie rozwojowe wyróżniają się tym, że mają wizję rozwoju i patrzą daleko w przyszłość identyfikując potencjał i możliwości, ale też megatrendy. „Firmy te koncentrują się na surowcach, bo tych będzie brakować, a ich ceny pójdą w górę, więc trzeba nimi oszczędnie gospodarować. Drugą stroną medalu surowcowego jest recykling, ale nie odpadów. Chodzi o takie projektowanie produktów, żeby nie generować odpadów i żeby się one nadawały do ponownego przerobienia” – wskazał dr Czyżewski.

Według niego trzecim i najważniejszym filarem trwałego wzrostu firm są ludzie. „To właśnie oni tworzą te wszystkie strategie, więc jak znajdujemy pracownika, który ma pomysły i chce je realizować to zatrudnijmy go, ale dajmy mu możliwość wykazania się, a nie zmuszajmy do robienia prezentacji w Power Poincie” - przekonywał ekspert.

Uczestnicy debaty wskazali też największe ryzyka i zagrożenia, z którymi będą musiały zmierzyć się firmy. Według Artura Waliszewskiego, dyrektora Google Polska jednym z nich jest brak ludzi, „którzy będą wystarczająco wykształceni i wystarczająco innowacyjni żeby te problemy rozwiązywać”.

Zauważył, że jednym z największych obszarów, w jakim firmy konkurują między sobą nie są zasoby fizyczne. „Tam też jest co prawda duża rywalizacja, ale największa jest tam gdzie są zasoby ludzkie, szczególnie w segmencie najbardziej utalentowanych i najzdolniejszych pracowników” – mówił Waliszewski.

Zdaniem Jana Staniłko, dyrektora departamentu innowacji w Ministerstwie Przedsiębiorczości i Technologii dla polskich firm największym obecnie zagrożeniem obecnie są koszty prądu. „Jeżeli spojrzymy na cały schemat regulacyjny, w którym funkcjonuje Polska i jej przyszłość, to gospodarka z ceną prądu ponad 400 zł za MWh jest ciekawym zjawiskiem. Pytanie jak ta gospodarka będzie się zachowywała” – zaznaczył Staniłko. Jego zdaniem brak wykształconych kadr jest stałym wyzwaniem. „Nigdy nie było tak, żeby była wystarczająca ilość super wykształconych inżynierów” – dodał.

Staniłko wskazał też na problem rozwarstwienia społecznego wynikającego z zaniku klasy średniej i pojawienia się megaprzedsiębiorstw. „Tego typu firmy są nie monopolami w sensie takim, że szkodzą konsumentom, tylko monopolami, które szkodzą innym firmom. Platformowe modele biznesowe to bomba atomowa dla biznesu” – ocenił Staniłko.

Według niego gospodarka przyszłości to nie gospodarka współdzielenia tylko gospodarka bardzo głębokiej kolaboracji i zdolności do budowania kooperacji w sensie wspólnych procesów.

Zdaniem Rocha Baranowskiego, principal w firmie doradczej Bain & Company jedyną odpowiedzią na kurczącą się siłę roboczą jest automatyzacja. Wskazał jednak na ryzyka związane z jej upowszechnieniem. „Z jednej strony spodziewamy się, że to może dać kopa inwestycyjnego, de facto podażowego nawet na kilka lat. Jednak z drugiej automatyzacja uderza nieproporcjonalnie w ludzi o słabych kwalifikacjach i tradycyjne zawody klasy średniej, co w pewnym momencie ograniczy siłę popytową i konsumpcję pewnej części społeczeństwa. Wtedy nastąpi taki kac po boomie inwestycyjnym, w którym mamy rozbujałą podaż i kurczący się popyt, a w efekcie podstawę do dużego kryzysu” – zauważył Baranowski.

Według niego następna dekada przyniesie dużo większe ekstrema intensywnych zmian cyklów.

Z kolei Jacek Borek, dyrektor Accenture Technology w Polsce zwrócił uwagę na zagrożenia związane z rewolucja cyfrową. „Trend cyfrowej rewolucji zmienia obecnie bardzo dużo. Z jednej strony jest zagrożeniem. Obserwujemy takie firmy giganty, których ceny akcji spadają dramatycznie i to są firmy które jeszcze kilka lat temu były firmami pierwszego wyboru dla wielu firm. Z drugiej strony to ogromna szansa dla powstawania dla zupełnie nowych firm i koncepcji biznesowych. To widać nie tylko na rynku firm IT, ale też w branży FMCG, branży kosmetycznej” – mówił Borek.

Kongres 590 to jedno z największych wydarzeń gospodarczych w Polsce. W tegorocznej, III edycji uczestniczy ok. 4 tys. osób, w tym przede wszystkim przedsiębiorcy z sektora MŚP, ekonomiści, analitycy, politycy, samorządowcy, start-upowcy, przedstawiciele instytucji publicznych, świata nauki i mediów.

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
Data publikacji 16.11.2018, 12:29
Źródło informacji Centrum Prasowe PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ