Newsletter

Edukacja pracowników i zielone inwestycje: Ferrero Polska stawia na gospodarkę o obiegu zamkniętym

25.07.2025, 09:51aktualizacja: 25.07.2025, 09:54

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Redukcja zużycia energii elektrycznej o 15,1 proc. i wody o 27,7 proc., a także skokowy wzrost ilości segregowanych odpadów to konkretne sukcesy realizowanej w zakładzie produkcyjnym Ferrero Polska w Belsku Dużym k. Grójca strategii zrównoważonego rozwoju. Zważywszy na wielkość obiektu, mowa tu o ekwiwalencie wpływu na środowisko dużej polskiej miejscowości. Doświadczenia zakładu Ferrero mogą pomóc innym firmom i fabrykom w skutecznym projektowaniu własnych rozwiązań w ramach gospodarki o obiegu zamkniętym (GOZ).

Od lat 90. w Belsku Dużym koło Grójca zlokalizowany jest obecnie trzeci co do wielkości zakład produkcyjny w całej, globalnej Grupie Ferrero. Na powierzchni kilkunastu hektarów ponad 4 tys. pracowników obsługuje codziennie nowoczesne linie produkcyjne m.in. kremu Nutella, pralin Raffaello, batonów Kinder Bueno, ciasteczek Kinder Cards, tabliczek czekolady Raffaello i Ferrero Rocher oraz szerokiej gamy produktów sezonowych. Przysmaki z Belska, poza Polską, są sprzedawane w ponad stu krajach na pięciu kontynentach.

Skala działalności zakładu znajduje odzwierciedlenie również w rocznym zużyciu mediów: 150 tys. MWh energii elektrycznej (tyle co średnio 75 tys. gospodarstw domowych), 21 mln m sześć. gazu ziemnego (14 tys. gospodarstw domowych) czy 300 tys. m sześć. wody (120 basenów olimpijskich). W kontekście tak olbrzymich liczb, każda poprawa efektywności środowiskowej zakładu w Belsku oznacza znaczącą oszczędność: nie tylko pieniędzy, ale również cennych surowców i negatywnych skutków dla klimatu.

„Parametry zakładu powodują, że GOZ stanowi kluczowy element naszej działalności i tworzy ramy dla podejmowania kolejnych decyzji inwestycyjnych. Wiąże się to z wielką odpowiedzialnością. Nie tylko bowiem mamy realny wpływ na stan środowiska naturalnego, ale również jesteśmy dla całego rynku swoistym punktem odniesienia, wyznaczając najwyższe standardy i promując najlepsze praktyki” - tłumaczy Michał Kulpiński, sustainability manager w Ferrero Polska.

Funkcjonowanie zakładu Ferrero Polska w Belsku już od kilku lat reguluje konsekwentnie realizowana przez Grupę Ferrero strategia zrównoważonego rozwoju. Opiera się ona na czterech, głównych filarach: ochronie środowiska (monitorowaniu i stałym zmniejszaniu zużycia mediów i komponentów produkcyjnych), wykorzystywaniu surowców zrównoważonego pochodzenia (od sprawdzonych, certyfikowanych dostawców spełniających najwyższe wymogi ESG), promowaniu odpowiedzialnej konsumpcji oraz budowaniu inkluzywnego, różnorodnego, wyedukowanego zespołu.

Efekty podjętych w ramach tej strategii działań i związanych z nią inwestycji wyglądają imponująco - i nie chodzi tylko o wspomnianą już, znaczącą redukcję wskaźników zużycia energii czy wody (kolejno o: 15,1 i 27,7 proc. w stosunku do 2019 roku). Obecnie ponad 90 proc. opakowań wykorzystywanych w zakładzie Ferrero Polska nadaje się do recyklingu, ponownego wykorzystania bądź kompostowania, co zdecydowanie obniża koszty związane z ich utylizacją. Nie należy również zapominać o odpadach organicznych, które znajdują zastosowanie jako m.in. surowiec energetyczny do pasz zwierzęcych.

Z kolei cała, globalna Grupa Ferrero dąży do zmniejszenia o 50 proc. emisji dwutlenku węgla pochodzącej z jego działalności na całym świecie do 2030 roku, przyjmując za referencyjny rok 2018.

„Nie da się dzisiaj nie być firmą dążącą do cyrkularności, bo tego wymagają i przepisy, i konsumenci. Przed nami jest jednak sporo wyzwań, a jednym z najważniejszych jest edukacja. Firma nigdy nie osiągnie dobrego wyniku w zakresie poszanowania dla środowiska, jeśli nie będzie nieustannie edukowała pracowników i całego zewnętrznego otoczenia, z którym na co dzień współpracuje. Pracownicy muszą być przekonani, że konkretne działanie ma sens i będzie przynosić określone efekty” - przekonuje Beata Dziekanowska, odpowiedzialna w Ferrero za relacje instytucjonalne i komunikację korporacyjną.

Realizacja celów zrównoważonego i GOZ w zakładzie Ferrero Polska w Belsku wynika zarówno z decyzji inwestycyjnych zarządu (np. 100 proc. zakupionej energii elektrycznej pochodzi z OZE lub własnych, zielonych aktywów w postaci paneli fotowoltaicznych), jak i zaangażowania całego, świadomego zespołu. To dzięki otwartości wszystkich pracowników na proekologiczne rozwiązania udało się m.in. ograniczyć aż o 41,3 proc. rocznie (ekwiwalent ok. 950 załadowanych tirów) produkcję odpadów. Duża w tym zasługa akcji odpowiedniego segregowania konkretnych produktów, takich jak folia aluminiowa czy ręczniki papierowe.

„Rok temu Ferrero Polska podjęło współpracę z firmą, która poddaje recyklingowi zużyte ręczniki papierowe. Przy 4 tys. pracowników, jak w przypadku zakładu w Belsku, zużywa się ich ogromne ilości, gdyż każde wejście na halę produkcyjną poprzedzone jest myciem rąk. To dla nas duży, ale nie jedyny krok w kierunku minimalizowania ilości bezużytecznych odpadów. Odwadniamy też osady ściekowe, które finalnie wykorzystywane są jako nawozy. Pozostałości produkcyjne stosowane są do produkcji pasz, a pozostałe odpady wykorzystywane są do wytwarzania płynów dezynfekujących” - wylicza Beata Dziekanowska.

Kolejne cele i osiągnięcia w zakresie realizacji standardów gospodarki cyrkulacyjnej osiągane przez Grupę Ferrero są powszechnie dostępne: stanowią bowiem integralną część raportów CSR publikowanych przez nią od 15 lat. Co ważne, w tym samym czasie podwoiła ona swoje przychody, co wskazuje na jasną korelację pomiędzy przejrzystością i wiarygodnością marki a jej zyskami.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 25.07.2025, 09:51
Źródło informacji PAP MediaRoom
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ