Newsletter

Polityka i społeczeństwo

MEN: Komunikat ws. projektu nowej podstawy programowej z geografii (komunikat)

21.11.2025, 19:02aktualizacja: 21.11.2025, 19:03

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- Ministerstwo Edukacji Narodowej informuje:

W związku z publikacjami medialnymi na temat projektu podstawy programowej dla szkół podstawowych z geografii Ministerstwo Edukacji Narodowej wyjaśnia, że bardzo docenia pracę wszystkich (ponad 200) ekspertów i ekspertek, którzy pracowali w Instytucie Badań Edukacyjnych – Państwowym Instytucie Badawczym nad przygotowaniem projektu podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej w ramach Reformy26. Kompas Jutra. Wysiłek włożony przez ekspertów i ekspertki zdecydowanie przyczyni się do przygotowania polskich szkół oraz treści, które są w nich przekazywane, do wyzwań XXI wieku.

Jednocześnie Ministerstwo Edukacji Narodowej podkreśla, że wprowadzone korekty dotyczą wyłącznie projektu podstawy programowej z geografii. Projekty podstaw programowych z pozostałych przedmiotów, przygotowane przez zespoły eksperckie, pozostały bez zmian i są procedowane w wersji przekazanej przez IBE-PIB.

Trzeba pamiętać, że za finalny kształt podstawy programowej odpowiada Minister Edukacji, który posiada upoważnienie ustawowe do określenia podstaw programowych kształcenia ogólnego. Ministerstwo Edukacji Narodowej oraz Instytut Badań Edukacyjnych – Państwowy Instytut Badawczy muszą zapewnić, by wszystkie elementy Reformy26. Kompasu Jutra były ze sobą spójne. MEN, na bazie otrzymanych rekomendacji oraz opinii Rady ds. monitorowania wdrażania reformy oświaty im. Komisji Edukacji Narodowej, dbało zatem o to, by podstawy programowe z poszczególnych przedmiotów były między sobą zbalansowane, w szczególności pod kątem poziomu trudności.

W związku z uwagami, które wpłynęły do Ministerstwa Edukacji Narodowej m.in. od Rady ds. monitorowania wdrażania reformy oświaty im. Komisji Edukacji Narodowej, Sekcji Wydawców Edukacyjnych Polskiej Izby Książki, a także opiniami zgłoszonymi w trakcie wysłuchania publicznego w sprawie projektów podstaw programowych przedmiotów przyrodniczych zorganizowanego przez IBE-PIB 23 października 2025 r., zdecydowano o konieczności korekty wyłącznie projektu podstawy programowej geografii tak, aby stopień trudności odpowiadał innym projektom podstaw programowych.

Niezbędne korekty zostały opracowane przez ekspertów Centralnej Komisji Egzaminacyjnej (pana Wojciecha Czernikiewicza i pana Tomasza Nowackiego), którzy już wcześniej współpracowali z Resortem, wchodząc w skład zespołu ograniczającego o ok. 20% treść podstawy programowej z geografii w 2024 roku.

Eksperci, biorąc pod uwagę zgłoszone uwagi, zaproponowali w szczególności:

– zmniejszenie liczby działów z dziewięciu do ośmiu i liczby wymagań obowiązkowych z 53 do 42,

– usunięcie efektów nieadekwatnych do wieku uczniów, m.in. z zakresu geopolityki,

– zmniejszenie liczby czasowników operacyjnych odnoszących się do wysokich poziomów taksonomicznych,

– przywrócenie elementów geografii regionalnej świata,

– zrezygnowanie z działu „Nieoczywistości geografii Polski” oraz działu „Morze Bałtyckie i gospodarka morska Polski” z przeniesieniem wybranych efektów do innych działów,

– uwzględnienie kwestii praktycznych z zakresu turystyki,

– przesunięcie niektórych efektów do doświadczeń edukacyjnych,

– zweryfikowanie efektów fakultatywnych, m.in. dodanie efektów wspierających rozwijanie kompetencji cyfrowych,

– zmianę opisu doświadczeń edukacyjnych oraz korekty redakcyjne.

Jednocześnie Resort zauważa, że część środowiska nauk przyrodniczych zdecydowanie pochwaliła tę decyzję, argumentując, że projekt przekazany przez ekspertów i ekspertki był przeładowany i w niektórych miejscach zawierał błędy merytoryczne.

Ministerstwo Edukacji Narodowej podkreśla, że wprowadzone poprawki nie zmieniają zasadniczego kształtu projektu podstawy programowej z geografii. Mają one charakter redakcyjny i merytoryczny, dzięki czemu dokument jest lepiej dostosowany do wieku i możliwości poznawczych uczniów i uczennic szkół podstawowych. Znaczna część treści zaproponowanych przez ekspertów IBE-PIB pozostała w projekcie bez zmian.

Resort deklaruje dalszą współpracę z ekspertami i ekspertkami, w tym także z zespołem pracującym nad projektem podstawy programowej z geografii, m.in. w zakresie pomocy przy rozpatrywaniu uwag zgłoszonych w ramach trwających konsultacji publicznych.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy Prawo prasowe. (PAP)

kom/ azk/ lm/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 21.11.2025, 19:02
Źródło informacji MEN
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ