Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Jak zauważyli uczestnicy debaty „Finanse przyszłości”, nie tylko zachodni, ale także polscy konsumenci zmieniają swoje przyzwyczajenia. Nowoczesne technologie nie są już tylko domeną przedstawicieli młodego pokolenia, ale coraz szerzej wykorzystywane są przez starszych Polaków.
Według Zbigniew Jagiełły, członka rad nadzorczych firm Blik, Asseco, EkoEnergetyka, MCI, nowe potrzeby wytworzą nowe modele zachowań konsumentów. A na to, jak zachowywać się będzie statystyczny uczestnik rynku finansowego, ogromny wpływ będą miały technologie i narzędzia cyfrowej transformacji sektora finansowego.
„Czas pokaże, który ze sposobów płatności, czy to będzie Blik, prepaid, płatność źrenicą czy kartą plastikową lub wirtualną, okaże się najbardziej przyjazny uczestnikowi rynku finansowego” - stwierdził Jagiełło.
Jak zauważyła z kolei Joanna Erdman, prezes zarządu Fundacji Polska Bezgotówkowa, być może już wkrótce nastąpi czas, gdy gotówka będzie traktowana jako usługa. Jak stwierdziła, „być może nawet jako usługa premium”.
„Wszystko zależy od tego, którym technologiom zaufamy w przyszłości. Według naszych badań jednym z najważniejszych elementów płatności bezgotówkowych jest właśnie zaufanie. Który ze sposobów zyska zaufanie klienta, ten utrzyma dominującą pozycję na rynku” - wyjaśniła prezes Erdman.
Uczestnicy panelu o finansach przyszłości mówili o tym, czego oczekuje klient firm i instytucji tego sektora. Według uczestników debaty to wolny rynek będzie głównym stymulatorem zmian przyzwyczajeń konsumentów. Nieuchronnie czeka nas zmierzch transakcji gotówkowych.
„Bez wątpienia czeka nas świat bez gotówki. Patrząc, jak zachowuje się rynek i jak płacimy za usługi, widzimy, że coraz częściej gotówki nam brakuje i coraz mniej jej potrzebujemy” - stwierdził Wojciech Murawski, dyrektor ds. komercjalizacji, członek zarządu, Autopay SA, zastrzegając jednak, że jeszcze długo gotówka będzie potrzebna, bo w wielu obszarach tylko tak można zrealizować transakcje finansowe.
Podobne zdanie wyraził Marcin Kościński, dyrektor zarządzający, Business Banking, ING Bank Śląski SA. „Gotówka jest na wojnie, którą prawdopodobnie przegra. Presja nie idzie tylko od strony wygody elektronicznych płatności, ale przede wszystkim szybkości transakcji” - powiedział dyr. Kościński.
Według Szymona Wałacha, wiceprezesa ds. digital i strategii InPost, w dłuższej perspektywie gotówka będzie traktowana wyjątkowo - jako zabezpieczenie „na czarną godzinę”, czyli na ewentualność trudnych czasów. „Nasza finansowa codzienność będzie w pełni cyfrowa” - oświadczył Wałach.
Prelegenci podkreślali, że branża finansowa to jeden z sektorów gospodarki, który może skorzystać na przetwarzaniu ogromnych zbiorów danych (big data) oraz wykorzystaniu narzędzi opartych na sztucznej inteligencji (AI), np. w sektorze kryptowalutowym.
„Krypto przestaje już być elementem science-fiction, a świadczy o tym choćby liczba, czyli ponad milion, polskich klientów. Użytkownicy nam ufają, gdyż czują się bezpiecznie” - przekazała Karolina Gwóźdź, Chief Legal Officer, zondacrypto, jednego z operatorów rynku cyfrowych walut.
Na systematyczny wzrost płatności online, transakcji bezgotówkowych i bezdotykowych w handlu tradycyjnym i w e-commerce zwracali uwagę przedstawiciele wiodących firm tej branży.
„Czasy gotówki są policzone. Możemy dyskutować tylko, ile czasu to zajmie i jaka forma płatności wygra. Świadczą o tym firmy z sektora e-commerce. Na gotówkę nie ma po prostu miejsca” - stwierdził Dariusz Mazurkiewicz, prezes zarządu Polskiego Standardu Płatności, operatora BLIKA.
XVI Europejski Kongres Gospodarczy to największa impreza biznesowa w Europie Centralnej. Odbywał się w dniach 7-9 maja 2024 roku w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach.
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 10.05.2024, 15:28 |
Źródło informacji | PAP MediaRoom |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
Branża recyklingu drewna istotnym elementem silnego sektora drzewnego w Polsce PAP
Polska jest ósmym w Unii Europejskiej producentem odpadów drzewnych i drewnopochodnych - rocznie w kraju powstaje ich ok. 1,3 mln ton. Jednak brak kompleksowych rozwiązań prawnych ogranicza potencjał rozwoju sektora recyklingu tych odpadów - konkludują autorzy raportu „Więcej drewna z drewna. Jak usprawnić system recyklingu drewna w Polsce?”.- 17.09.2025, 12:46
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Image
Engineered for Whatever: nowa, odważna platforma marki Columbia Sportswear przedstawia ekstremalne przygody na świeżym powietrzu
Nowa kampania odświeża wizerunek marki, a także przywraca niekonwencjonalność i humor, charakterystyczne dla Columbia Sportswear. Kampania będzie prowadzona w kanałach cyfrowych, outdoorowych, sprzedaży detalicznej i innych.- 17.09.2025, 11:07
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Columbia Sportswear
-
Image
Gwiazda koszykówki Marcin Gortat ambasadorem marki LOTTO PAP
Marcin Gortat, łodzianin i najsłynniejszy polski koszykarz, utytułowany zawodnik ligi NBA, dołączył do grona ambasadorów marki LOTTO. Będzie promował zdrowy styl życia, aktywność fizyczną i produkty Totalizatora Sportowego, który od 70 lat hojnie wspiera sport i kulturę - powiedział Szymon Gawryszczak, członek zarządu Totalizatora Sportowego.- 17.09.2025, 10:27
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ