Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Przebicie się na rynkach zagranicznych i budowanie skali to niełatwa oraz często długotrwała droga dla biznesu, dlatego polskie firmy potrzebują wsparcia państwa w tym zakresie.
Biorący udział w dyskusji Michał Baranowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju i Technologii przypomniał, że polski rząd dwa miesiące temu przyjął strategię promocji polskiej gospodarki. „Jesteśmy w momencie, kiedy cały układ handlu międzynarodowego się dramatycznie zmienia, więc z jednej strony są działania związane z promocją eksportową, wyjazdami, misjami gospodarczymi, a równocześnie staramy się stwarzać warunki zdrowej konkurencji w kraju” - powiedział minister Baranowski.
Dodał, że wojna handlowa w wymiarze transatlantyckim również tworzy sytuację, kiedy Polska i Europa muszą znaleźć nowe rynki. „I to jest moment, kiedy te rynki będziemy otwierać. Skupiamy się na Bliskim Wschodzie, na Indiach, Meksyku. Trzeba też dokończyć otwarcie rynku wewnętrznego w Unii Europejskiej. Rynku, który ma dużo większy potencjał, niż jest w tym momencie wykorzystany” - wskazał wiceminister rozwoju.
Paweł Dziekoński, wiceprezes zarządu FACRO podkreślił, że docenia działalność KUKE, jeżeli chodzi o gwarancje eksportowe czy rozszerzenie gamy finansowania. Zwrócił uwagę, że rozwój biznesu coraz bardziej oznacza, że „albo maszeruj, albo giń”.
„To, co daje marżę, to jest projekt, który masz i półka, na której jesteś. Musisz być na dobrej półce w dobrym miejscu. To się buduje znacznie dłużej i trzeba zacisnąć zęby, bo oddanie tej półki komuś, oznacza potem walczenie o nią z powrotem przez 10 albo 15 lat” - stwierdził wiceprezes FACRO.
Jakub Nowak, prezes zarządu JNT Group powiedział, że wielu czołowych polskich menadżerów jest gotowych do ekspansji międzynarodowej, bo często wygrali konkurencję na rynku polskim z markami światowymi, ale nie ma do tego narzędzi.
„Jest dużo programów KUKE, PAIH, BGK, tylko te programy są długie, kosztowne i my jako przedsiębiorcy musimy w zasadzie od początku udowadniać, że jesteśmy tymi przedsiębiorcami, którzy mogą coś zrobić. Poznajemy się na nowo. Nie, my na rynku polskim już wygraliśmy, tak że jesteśmy gotowi, żeby rozwijać się dalej” - podkreślił.
W opinii Jakuba Sławka, Government Relations Executive, Sunreef Yachts Dubai, byłego ambasadora w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, dyplomacja ekonomiczna, która mogłaby sprzyjać polskim eksporterom, powinna działać w zależności od potrzeb danego zakątka świata.
„Inna jest potrzeba wsparcia i działania w regionie Unii Europejskiej, który jest de facto ringiem wewnętrznym dla polskiego biznesu, zupełnie inne instrumenty są na Bliskim Wschodzie, jeszcze inaczej jest w Afryce. Nasze placówki dyplomatyczne, biura handlowe, Ministerstwo Gospodarki, MSZ, PAIH, KUKE powinny wsłuchiwać się w ten głos, który ma płynąć z naszych instrumentariów za granicą na temat tego, jakie tak naprawdę są tam potrzeby, ponieważ każdy kraj i każdy region jest całkowicie inny i ma inny apetyt, i inną wizję współpracy z Polską i z polskim biznesem” - wskazał Jakub Sławek.
Jak mówił Maciej Srebro, dyrektor departamentu wsparcia eksportu PAIH, ta instytucja organizuje ponad 320 imprez wystawienniczo-biznesowych rocznie, ma 56 biur zagranicznych, oprócz tego odbywają się różnego rodzaju misje.
„Jesteśmy instrumentem przedsiębiorców, jesteśmy po to, żeby pomagać, nie wymyślać strategię. Będziemy się wsłuchiwać w ich głos, dowiadywać się, na jakich oni rynkach chcą być i tam udzielimy im pomocy poprzez wsparcie wystawiennicze, wsparcie misji” - zadeklarował dyrektor Srebro.
„Polscy przedsiębiorcy są nadal w fazie takiego rozwoju, w którym nie mają kapitału do tego, aby >>rozpychać się<< na rynkach zagranicznych, w szczególności poza Unią Europejską. Mamy bardzo duży potencjał, zarówno w kraju, jak i w ramach samej Unii. I ta Unia z pewnością pozostanie dla nas, dla polskich firm, najważniejszym rynkiem na całym świecie” - zwrócił uwagę Janusz Władyczak, prezes zarządu KUKE.
Temat finansowania polskich firm działających za granicą poruszyła Agnieszka Wolska, wiceprezes zarządu Bank BNP Paribas. „Jesteśmy puzzlem w tym ekosystemie wsparcia firm, które mają działalność międzynarodową. Maja one trzy różne odsłony: jedne inwestują bezpośrednio za granicą. Jest ich w Polsce mniej niż dwa tysiące. Drugie to firmy międzynarodowe inwestujące w Polsce. To jest 25 tysięcy, natomiast to jest bardzo duży kawałek naszego polskiego PKB. I mamy też trzecią grupę. To są po prostu polscy eksporterzy, którzy działają na rynku eksporterskim” - wskazała wiceprezes Wolska.
Dodała, że bank pomaga przedsiębiorcom w kwestii faktoringu i zarządzania dostawcami. „Jesteśmy w stanie sprawdzić ich wiarygodność oraz zarządzić tymi dostawcami na rzecz polskiego podmiotu” - podkreśliła.
Europejski Kongres Gospodarczy konsekwentnie od ponad 17 lat realizuje swoją misję: pozostaje szerokim, otwartym forum debaty o przyszłości europejskiej i polskiej gospodarki.1200 wyjątkowych prelegentów, 180 inspirujących sesji tematycznych i około 17 tys. gości: organizowany tradycyjnie w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach EKG na stałe zaistniał wśród najważniejszych wydarzeń nie tylko w polskim, ale również europejskim kalendarzu biznesowym.
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 25.04.2025, 14:09 |
Źródło informacji | PAP MediaRoom |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
Port Gdańsk na EKG 2025: porty morskie to miejsca kreacji pieniądza z podatków i miejsc pracy PAP
Polskie porty - jakie są, czy dotarły już do szczytu swoich możliwości przeładunkowych, a może Polsce potrzebny jest jeszcze jeden duży port morski? Na te i inne kluczowe pytania odpowiadali eksperci z branży morskiej i infrastrukturalnej podczas emocjonującego panelu dyskusyjnego na 17. Europejskim Kongresie Gospodarczym, który rzucił nowe światło na przyszłość polskiej logistyki i transportu morskiego.- 25.04.2025, 16:36
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
PZU: to był wyjątkowy kwartał
Komentarz Macieja Galińskiego, zarządzającego funduszem DFE PZU, dyrektora Biura Inwestycyjnego PTE PZU.- 25.04.2025, 16:25
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PZU
-
Image
Prezes Grupy PTWP: to była rekordowa edycja Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach PAP
1200 wyjątkowych prelegentów, 180 inspirujących sesji tematycznych i rekordowa frekwencja (niemal 18 tys. zarejestrowanych uczestników) - 17. Europejski Kongres Gospodarczy w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach przez ostatnie trzy dni stanowił centrum debaty o kwestiach kluczowych dla przyszłości Polski, UE i całego świata.- 25.04.2025, 16:08
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ