Pobierz materiał i Publikuj za darmo

W Kongresie Paliwowym 2025, zorganizowanym przez Polską Organizację Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN), wzięli udział przedstawiciele administracji publicznej oraz sektorów paliwowego i transportowego, eksperci, naukowcy i decydenci. Uczestnicy wydarzenia debatowali nad przyszłością transformacji energetycznej oraz wyzwaniami i możliwościami wynikającymi z aktów prawnych przyjętych w ramach pakietu Fit For 55.
W trakcie debaty pt. „Paliwa przyszłości. Które paliwa będą napędzać transport XXI wieku?” zastanawiano się nad optymalnymi sposobami dekarbonizacji sektora transportu. Jak podkreślano proces ten musi przebiegać w taki sposób, by zostało zachowane bezpieczeństwo paliwowe i energetyczne i utrzymana konkurencyjność unijnej gospodarki. Wskazywano również, że należy mieć na uwadze sytuację ekonomiczną społeczeństwa.
„Zachęcam, wręcz proszę o to, żebyście budowali koalicję. Żebyście budowali porozumienia w zakresie tworzenia klimatu do dyskusji nad rozwiązaniami, które dzisiaj obowiązują, a które, moim zdaniem, z punktu widzenia obecnego przygotowania rynku do realizacji dyrektywy RED-III są niedostateczne. Trzeba ten czas wykorzystać” - powiedział Janusz Pilitowski, dyr. Departamentu Energii Odnawialnej Ministerstwa Gospodarki.
Do kwestii dekarbonizacji odniósł się też Ireneusz Sitarski, wiceprezes zarządu ORLEN ds. Handlu Hurtowego i Logistyki.
„W strategii Grupy ORLEN, która została ogłoszona na początku stycznia, kwestii dekarbonizacji poświęcamy bardzo wiele uwagi. Mamy określony plan inwestycyjny dotyczący również sektora transportu, który zakłada konsekwentne zwiększanie udziału energii odnawialnej. Chcemy, aby ponad 25% paliw, które sprzedajemy, pochodziło z odnawialnych źródeł. Będą to biopaliwa, wodór, oraz paliwa syntetyczne” - powiedział.
Prezes Sitarski zaznaczył jednak, że ORLEN jako spółka notowana na giełdzie musi spełniać jednocześnie oczekiwania inwestorów, czyli przynosić zysk. „Plany dekarbonizacji zawarliśmy w strategii, nakreślając jednocześnie ścieżkę ich realizacji w zrównoważony, racjonalny sposób” - mówił Ireneusz Sitarski.
Jak podkreślali debatujący, „Zielony Ład” pozostaje długoterminową strategią rozwoju Europy. Jednak apelowali o pragmatyzm i rozsądek legislacyjny. Plany inwestycyjne Komisji Europejskiej na rzecz zrównoważonego rozwoju, m.in. transportu, przewidują wzrost produkcji paliw syntetycznych, służących przede wszystkim dekarbonizacji transportu lotniczego i morskiego. Założenia planu RED-III są - jak wyrazili się uczestnicy debaty - wielkim wyzwaniem dla wszystkich uczestników sektora paliwowego.
„W strategii RED II określono warunki ambitne, ale według naszych założeń i planów, realne do spełnienia. Natomiast powinniśmy spokojnie przemyśleć, w jaki sposób dochodzić do tych parametrów, które wskazano w strategii RED III, gdyż są one naprawdę trudne. Realizacja RED III jest ogromnym wyzwaniem i wydaje się, że przed nami wielka merytoryczna dyskusja o sposobach jej wdrożenia” - podsumował wiceprezes zarządu ORLEN ds. Handlu Hurtowego i Logistyki.
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 20.03.2025, 14:28 |
Źródło informacji | PAP MediaRoom |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
Port Gdańsk na EKG 2025: porty morskie to miejsca kreacji pieniądza z podatków i miejsc pracy PAP
Polskie porty - jakie są, czy dotarły już do szczytu swoich możliwości przeładunkowych, a może Polsce potrzebny jest jeszcze jeden duży port morski? Na te i inne kluczowe pytania odpowiadali eksperci z branży morskiej i infrastrukturalnej podczas emocjonującego panelu dyskusyjnego na 17. Europejskim Kongresie Gospodarczym, który rzucił nowe światło na przyszłość polskiej logistyki i transportu morskiego.- 25.04.2025, 16:36
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
PZU: to był wyjątkowy kwartał
Komentarz Macieja Galińskiego, zarządzającego funduszem DFE PZU, dyrektora Biura Inwestycyjnego PTE PZU.- 25.04.2025, 16:25
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PZU
-
Image
Prezes Grupy PTWP: to była rekordowa edycja Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach PAP
1200 wyjątkowych prelegentów, 180 inspirujących sesji tematycznych i rekordowa frekwencja (niemal 18 tys. zarejestrowanych uczestników) - 17. Europejski Kongres Gospodarczy w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach przez ostatnie trzy dni stanowił centrum debaty o kwestiach kluczowych dla przyszłości Polski, UE i całego świata.- 25.04.2025, 16:08
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ