Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Projekt badawczy dotyczy kompleksowego systemu pozyskiwania, magazynowania i dystrybucji energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych z wykorzystaniem infrastruktury zlokalizowanej w pasie drogowym. Opracowany w ramach programu RID system ma zmienić sposób, w jaki myśli się o infrastrukturze drogowej. Pas drogowy zamiast być jedynie pasywnym elementem transportu, ma stać się aktywnym uczestnikiem transformacji energetycznej. W efekcie energia elektryczna pozyskiwana z OZE ma obniżyć koszty eksploatacyjne infrastruktury drogowej, zwiększając niezależność energetyczną zarządcy drogi. Nadwyżki energii mogą być sprzedawane do sieci lub wykorzystywane do zasilania punktów ładowania pojazdów elektrycznych. Projekt badawczy ma też przynieść odpowiedź na pytania dotyczące najbardziej efektywnego sposobu pozyskiwania energii, magazynowania jej, a także opłacalności finansowej poszczególnych rozwiązań.
Badane rozwiązania
Na potrzeby projektu opracowano unikalne rozwiązania umożliwiające montaż paneli fotowoltaicznych i turbin wiatrowych w pasie drogowym bez ingerencji w bezpieczeństwo ruchu. Na pilotażowych instalacjach zamontowano różnego rodzaju rozwiązania do pozyskiwania energii elektrycznej: turbiny wiatrowe o poziomej i pionowej osi obrotu, mikroinstalację fotowoltaiczną (w układzie pionowym wschód-zachód, z wykorzystaniem paneli bifacjalnych oraz optymalizatorów mocy), fotowoltaiczne panele wraz z mikroinwerterami (jednostronne, dwustronne, dwustronne o zmodyfikowanej budowie) zamontowane w różnych układach i lokalizacjach. Do tego magazyn energii elektrycznej o pojemności 10 kWh, ładowarkę do samochodów elektrycznych oraz pompę ciepła do wody użytkowej.
Dane do analizy
Od uruchomienia instalacji naukowcy z Politechniki Poznańskiej zbierają dane dotyczące bieżącej produkcji mocy generowanych przez źródła solarne i wiatrowe oraz parametry magazynu energii. Archiwizowane są również parametry środowiskowe (irradiancji, prędkości i kierunku wiatru, temperatury, ciśnienia) oraz występujących obciążeń obiektów przyłączonych do instalacji (m.in. urządzeń drogowych, ładowarki pojazdu elektrycznego, pompy ciepła, oświetlenia).
Analiza pozyskanych danych pozwoli na określenie struktury hybrydowego systemu generacji energii (wykorzystującego różne odnawialne źródła) dopasowanego do bieżącego profilu obciążenia obiektów GDDKiA. Ponadto, testowe instalacje pozwalają na przeprowadzenie pomiarów i badań rzeczywistych uzysków energetycznych dla różnych konfiguracji systemu, odporności na uszkodzenia, ocenę ryzyka wystąpienia olśnień oraz poprzez badania konstrukcji nośnych określenie możliwości integracji systemów PV z ekranami akustycznymi.
Uzyskane wyniki będą stanowiły podstawę do wyboru najkorzystniejszego pod względem ekonomicznym, środowiskowym i funkcjonalnym systemu pozyskiwania, magazynowania i dystrybucji energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych z wykorzystaniem infrastruktury zlokalizowanej w pasie drogowym. Będzie to też kompendium wiedzy obejmującej pełen cykl życia hybrydowych instalacji z OZE współpracujących z magazynem energii i ładowarką pojazdów elektrycznych.
Opracowane zostaną również propozycje zmian przepisów obowiązującego prawa, w szczególności dotyczących wykorzystania energii z instalacji własnej OZE do ładowania pojazdów elektrycznych innych użytkowników.
Źródło informacji: GDDKiA
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 16.06.2025, 15:08 |
Źródło informacji | GDDKiA |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Furniture China 2025 & Maison Shanghai: tworząc przyszłość światowego rynku mebli
- 30.07.2025, 16:34
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PR Newswire
-
Image
W pierwszym półroczu 2025 roku w podróż pociągami PKP Intercity wybrało się 40,4 mln pasażerów PAP
Od stycznia do czerwca 2025 r. na pokładach pociągów PKP Intercity podróżowało o ponad 9 proc. osób więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku i o 31 proc. więcej niż dwa lata temu. W tym okresie średnio każdego dnia z przejazdów dalekobieżnych skorzystało 223 tys. osób.- 30.07.2025, 16:25
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Aleksander Kwaśniewski prelegentem Kongresu Nowej Mobilności 2025
Były prezydent RP Aleksander Kwaśniewski weźmie udział jako prelegent w Kongresie Nowej Mobilności 2025, który odbędzie się w dniach 23-25 września br. w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach - poinformowali organizatorzy wydarzenia.- 30.07.2025, 16:23
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności (PSNM)
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ