Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Zarząd Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. ("GPW", "Spółka") informuje, że w dniu 25 stycznia 2017 r. otrzymał od Zarządu Towarowej Giełdy Energii S.A. ("TGE"), spółki zależnej, w której GPW posiada 100% udziałów, informację o decyzji podjętej przez Zarząd TGE, o zmianie stosowanych dotychczas przez TGE zasad opodatkowania niektórych usług i jednoczesnym skorygowaniu rozliczeń podatku od towarów i usług ("VAT") z tego tytułu.
Na przestrzeni lat 2011-2016 TGE traktowała pobierane opłaty giełdowe dotyczące transakcji zawieranych na Rynku Praw Majątkowych, Rynku Terminowym Towarowym Energii Elektrycznej i Gazu oraz opłaty z tytułu prowadzenia Rejestru Świadectw Pochodzenia (razem zwane "Opłatami"), jako opłaty zwolnione z podatku VAT.
Zarząd TGE poinformował Zarząd GPW, że w ramach przeglądu podatkowego rozliczeń VAT TGE zlecone zostało przygotowanie kilku zewnętrznych, niezależnych interpretacji przepisów podatkowych, odnoszących się do kwestii naliczania VAT od opłat giełdowych pobieranych przez TGE. Pomimo braku jednoznaczności otrzymanych opinii podatkowych, Zarząd TGE podjął decyzję o zmianie stosowanych dotychczas zasad opodatkowania i skorygowaniu rozliczeń podatku VAT dotyczących Opłat, przyjmując opinię, że w świetle regulacji ustawy o VAT obowiązujących od 1 stycznia 2011 r., TGE nie była uprawniona do stosowania zwolnienia z VAT dla pobieranych Opłat.
Jednocześnie TGE poinformowała Zarząd GPW, że uprzednio stosowane przez nią podejście polegające na traktowaniu przedmiotowych Opłat jako podlegających zwolnieniu z opodatkowania VAT wynikało z odmienności posiadanych interpretacji przepisów podatkowych. W ocenie TGE mogły budzić one rozbieżności interpretacyjne co do zakresu i sposobu ich stosowania, a TGE bazowała w swym dotychczasowym podejściu na opinii niezależnego doradcy, która wskazywała na możliwość zastosowania zwolnienia z VAT w stosunku do Opłat.
W ślad za powyższym Zarząd TGE podjął decyzję o zmianie stosowanych dotychczas zasad opodatkowania od 1 stycznia 2017 r. i skorygowaniu nieprzedawnionych rozliczeń podatku VAT. Skutkiem tej decyzji będzie konieczność wystawienia faktur korygujących dla kontrahentów TGE z żądaniem dopłaty niepobranego podatku VAT dotyczącej nieobjętych przedawnieniem zobowiązań podatkowych wynikających z Opłat (w okresie od grudnia 2011 r. do grudnia 2016 r. włącznie) o łącznej wartości 69,8 mln zł.
Równocześnie TGE będzie zobowiązana do zapłaty na rachunek urzędu skarbowego kwoty powstałej zaległości podatkowej wynikającej z faktur korygujących, które zostaną wystawione kontrahentom TGE oraz odsetek od zaległości podatkowej w wysokości 10,2 mln zł.
Kontrahenci, co do zasady, powinni mieć prawo do odliczenia kwot podatku VAT z ww. faktur korygujących w bieżącym lub przyszłych okresach rozliczeniowych. Szacuje się, że ostatecznym kosztem wynikającym z procesu korekt po stronie TGE będzie koszt odsetek od zaległości w wysokości 10,2 mln zł.
Podstawa prawna: Art. 17 ust. 1 Rozporządzenia z dnia 16 kwietnia 2014 r. Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 596/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie nadużyć na rynku (rozporządzenie w sprawie nadużyć na rynku) oraz uchylające dyrektywę 2003/6/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i Dyrektywy Komisji 2003/124/WE, 2003/125/WE i 2004/82/WE (Dz. Urz. UE L Nr 173) ("Rozporządzenie MAR").
Więcej na: http://biznes.pap.pl/pl/reports/espi/all,0,0,0,1
kom espi zdz
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 25.01.2017, 09:57 |
Źródło informacji | ESPI |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |