Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Podczas prezentacji wyników finansowych Grupy PZU za I kwartał br. prezes Klesyk zwrócił uwagę, że zysk netto wzrósł o 40 proc. w porównaniu do analogicznego okresu 2024 r i był wyższy o 5 proc. w ujęciu kwartalnym.
Dodał, że skorygowany wskaźnik rentowności kapitału własnego (aROE) sięgnął 22,4 proc.
„Podstawą do tak dobrych wyników był ponad 55-procentowy wzrost wyniku z usług ubezpieczenia w porównaniu do I kwartału 2024 roku” - podał.
W jego ocenie pierwszy kwartał tego roku był dla spółki łaskawy, co pozwoliło jej uzyskać istotne wzrosty wartości sprzedaży i bardzo dobre rentowności.
Przypomniał, że aktywa Grupy PZU wynoszą prawie 508 mld zł, wskaźnik wypłacalność II sięga 226 proc., a rating kredytowy i siły finansowej S&P jest na wysokim poziomie A- z perspektywą pozytywną.
„Siła kapitałowa pozwala nam na realizację atrakcyjnej polityki dywidendowej, dlatego we wniosku do Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia zarekomendowaliśmy, żeby na wypłatę dywidendy przeznaczyć w tym roku prawie 3,86 mld zł, co daje po 4,47 zł na akcję. To najwyższy rekomendowany poziom wypłaty na akcję od 12 lat i drugi co do wysokości w całej historii PZU jako spółki giełdowej” - podkreślił.
Andrzej Klesyk przypomniał, że od debiutu spółki na GPW w Warszawie, do którego on sam doprowadził 12 maja 2010 r., ubezpieczyciel wypłacił akcjonariuszom w sumie 33,1 mld zł. Dodał przy tym, że cena akcji i kapitalizacja giełdowa spółki są obecnie na historycznie wysokich poziomach.
Tomasz Kulik, członek zarządu odpowiedzialny za finanse podał, że w pierwszym kwartale tego roku Grupa PZU zwiększyła przychody brutto z ubezpieczeń o 521 mln zł do ponad 7,5 mld zł, jest to wzrost o 7,4 proc. rdr.
„Przychody brutto z ubezpieczeń majątkowych wzrosły do ponad 4,5 mld zł, tj. o 8,8 proc. rdr., zaś wskaźnik mieszany COR wyniósł 82,5 proc., co oznacza wyraźną poprawę rentowności aż o 7,6 punktu procentowego rdr.” - dodał.
Kulik zwrócił uwagę, że w biznesie majątkowym PZU wciąż rośnie znaczenie ubezpieczeń poza komunikacyjnych, których dynamika w I kwartale br. przekroczyła 12 proc., głównie za sprawą zwiększonych zakresów i wyższych sum ubezpieczenia w ubezpieczeniach PZU Dom oraz PZU Firma dla małych i średnich przedsiębiorstw.
„W tym samym czasie nie dotknęły naszych klientów jakieś większe szkody, więc mieliśmy do czynienia z niższym udziałem kosztów ich likwidacji, do tego poprawiliśmy efektywność kosztową oraz odnotowaliśmy pozytywny wpływ udziału reasekuratora w rozwinięciu rezerw z lat ubiegłych. To wszystko pozwoliło nam uzyskać bardzo dobre rentowności i przyczyniło się do wzrostu wyniku operacyjnego w segmencie poza komunikacyjnym o 55,2 proc. rok do roku” - podał Tomasz Kulik.
Wskazał, że w mniejszym stopniu na poprawę wyniku rdr. wpłynęły produkty komunikacyjne.
„Przychody z OC posiadaczy pojazdów mechanicznych w I kw. br. wzrosły o 6 proc., a z AC o 6,9 proc. rdr. Zaważył na tym wzrost średniej składki, podążający za rosnącymi znacznie szybciej kosztami szkód. Pozytywnym sygnałem jest to, że II kwartał z rzędu PZU w komunikacyjnym OC odnotował dodatni wynik operacyjny, liczony wg standardu MSSF 17” - zaznaczył Kulik.
Według szefa Grupy PZU wyzwaniem dla spółki jest rozwój biznesu w obszarze zdrowia. Andrzej Klesyk podał, że choć przychody Grupy PZU w filarze zdrowia w I kwartale br. wyniosły 509 mln zł i były wyższe o ok. 9 proc. w porównaniu do analogicznego okresu roku 2024, a przychody generowane przez placówki sieci własnej wzrosły w tym czasie o 12,2 proc. rdr., to w jego ocenie nie jest to satysfakcjonujący wynik w porównaniu do konkurencji.
„Będąc największym ubezpieczycielem i posiadając własnego operatora medycznego, mamy pełną kontrolę nad całym łańcuchem tworzenia wartości. To wielki atut, który nie był wcześniej odpowiednio wykorzystany. Owszem, przychody rosną, ale my musimy zwiększyć skalę działania, a przede wszystkim poprawić rentowność PZU Zdrowie” - ocenił Andrzej Klesyk.
Jan Zimowicz, członek zarządu Grupy PZU odpowiedzialny za PZU Zdrowie, dodał, że jednym z narzędzi do poprawy efektywności w obszarze będzie rozbudowanie usług cyfrowych.
Tomasz Kulik zwrócił uwagę, że segment zdrowia będzie też istotnym elementem realizacji strategii, opublikowanej przez Grupę PZU w grudniu 2024 r., która przewiduje zwiększenie do końca 2027 roku przychodów do poziomu przekraczającego 36 mld zł.
„Zdajemy sobie sprawę z tego, że receptą na tworzenie wartości w średnim i długim horyzoncie, nie jest na pewno strategia defensywna. Musimy rosnąć, bo tylko wtedy będziemy w stanie zrealizować założenia strategii, w sposób powtarzalny dostarczać wartość i wypłacać wysokie dywidendy” - podkreślił Kulik.
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
Data publikacji | 16.05.2025, 10:04 |
Źródło informacji | PAP MediaRoom |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |