Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Zdecydowana większość polskich inwestycji zagranicznych zlokalizowana jest w Europie, tymczasem w dyskusji zwracano uwagę, że z punktu widzenia inwestorów coraz bardziej atrakcyjne mogą być rynki nieoczywiste, zlokalizowane poza Unią Europejską. Chociaż rozpoczęcie inwestycji w krajach bardziej odległych, odmiennych kulturowo czy rozwijających się oczywiście wiąże się z wyższym poziomem ryzyka, to przedsiębiorcy mają do dyspozycji rozwiązania PFR TFI i KUKE, które pozwalają je mitygować oraz się przed nimi zabezpieczyć.
„Podwajamy siłę finansową polskich firm poprzez finansowanie do 50 proc. kosztów inwestycji na rynkach międzynarodowych” - zadeklarował Marcin Prusak, zarządzający Funduszem Ekspansji Zagranicznej w PFR TFI.
Jego zdaniem polscy przedsiębiorcy planujący długofalowy, wieloletni rozwoju biznesu muszą uwzględniać trendy demograficzne i gospodarcze rynków międzynarodowych.
„Dziś kierunkiem nieoczywistym może być Afryka, ale jeśli spojrzymy na perspektywę inwestycyjną - w jakim miejscu chcemy być za kilkanaście lat – będzie to inny obraz. Obecnie Afryka jest trzykrotnie bardziej zaludnionym kontynentem niż Europa, a za kilkadziesiąt lat będzie tam 10 razy więcej mieszkańców niż w Europie. To ogromna przewaga” - podkreślał Marcin Prusak. Innym atrakcyjnym rynkiem są Indie.
„Populacja Indii oraz gospodarka tego kraju cały czas rosną. Ten kierunek również będzie zyskiwał na znaczeniu” - przewidywał dyrektor zarządzający Funduszem Ekspansji Zagranicznej w PFR TFI.
Janusz Władyczak, prezes zarządu KUKE, wśród atrakcyjnych, choć nieoczywistych kierunków ekspansji dla polskich inwestorów, wymieniał także Turcję.
„Ekspansywna gospodarka, dwa kontynenty w jednym państwie, kraj z 80 mln konsumentów, który jest otwarty na handel z każdym państwem i regionem świata” - wymieniał atuty tego kraju i zaznaczał, że pod pewnymi względami rynkiem nieoczywistym są Stany Zjednoczone.
„Jest to rynek zupełnie inny dla przedsiębiorców z Polski, ale i dla nas jako ubezpieczyciela, ponieważ rządzi się swoimi prawami, zupełnie innymi niż te, które znamy z Europy i innych regionów świata” - podkreślał. Dodawał, że to, jaki kierunek rozumiemy jako nieoczywisty, zależy m.in. od tego, o jakiej branży rozmawiamy, indywidualnej sytuacji przedsiębiorcy oraz od tego, jaki ma apetyt na ryzyko.
Aby to ryzyko związane z inwestowaniem na rynkach zagranicznych ograniczyć, przedsiębiorstwa korzystają również z ubezpieczenia inwestycji i transakcji przez KUKE. „Współpraca z nami oznacza dla firm lepsze zabezpieczenie kapitału na wypadek tych najbardziej oczywistych ryzyk, np. kredytowych, ale i politycznych, a także takich zdarzeń jak trzęsienia ziemi czy skutki zmian klimatycznych” - wyjaśniał Janusz Władyczak.
Uczestnicy debaty byli zgodni, że niezależnie od rynku, który wybierze przedsiębiorca, podstawą jest zawsze strategia. Marcin Witczak, prezes zarządu Laude Smart Intermodal, podkreślił, że w każdej inwestycji liczą się przede wszystkim dogłębna analiza, plan, dobre przygotowanie i szybkie reagowanie.
Strategia to więc punkt wyjścia, by przedsiębiorca mógł myśleć o ekspansji, a dla instytucji finansowych jest to kluczowy element, by rozmawiać o finansowaniu takiej inwestycji.
Dyrektor Marcin Prusak z PFR TFI powiedział, że aby uzyskać finansowanie z Funduszu Ekspansji Zagranicznej (https://www.pfrtfi.pl/Fundusz-Ekspansji-Zagranicznej.html), przedsiębiorca musi przedstawić strategię wejścia na rynek zagraniczny, przemyślany plan oraz gruntowną analizę.
„Firma musi mieć też poukładany biznes u siebie, na rynku polskim, stabilny cashflow. Chcemy widzieć, ze decyzja o ekspansji nie jest przypadkowa” - podkreślał.
Według niego przedsiębiorstwo rozpoczynające ekspansję i ubiegające się o pozyskanie finansowania powinno cechować się pewną dojrzałością i profesjonalizmem, ustrukturyzowaniem procesów biznesowych. Właśnie na te elementy zwraca uwagę Fundusz Ekspansji Zagranicznej, gdy decyduje o tym, które projekty może współfinansować.
Prezes KUKE podkreślił, że biorąc pod uwagę historię rozwoju polskiej gospodarki rynkowej, nasi przedsiębiorcy osiągnęli naprawdę dużo.
„Nadal jesteśmy krajem rozwijającym się, jeżeli chodzi o posiadany przez firmy kapitał. Ekspansja tymczasem wymaga kapitału. Stąd rola instytucji takich jak KUKE, PFR TFI z Grupy Polskiego Funduszu Rozwoju. Dajemy polskim przedsiębiorcom instrumenty finansowe oraz rozwojowe stworzone na przykładzie rozwiązań z krajów rozwiniętych” - mówił Janusz Władyczak.
Aniela Hejnowska, członkini rad nadzorczych w Benefit System i ML Systems, mówiła, że przedsiębiorca, który ma dobry plan, wizję, strategię, zawsze znajdzie finansowanie. Podkreślała, że decyzja o wyjściu za granicę musi być oparta na znajomości branży, a także ocenie potencjału populacyjnego czy potencjału lokalnego biznesu. Według niej warto wchodzić na te rynki, gdzie można wykorzystywać doświadczenia zdobyte podczas prowadzenia biznesu na polskim podwórku.
Zaś jeśli chodzi o ograniczanie ryzyka na rynkach zagranicznych, jej zdaniem jednym ze sposobów jest współpraca z lokalnymi partnerami, którzy mają wiedzę na temat danego rynku, cieszą się zaufaniem, którzy są w stanie też wskazać obszary większego ryzyka. To pozwala zbudować większą odporność.
Marcin Witczak, prezes zarządu Laude Smart Intermodal, podkreślał, że do wchodzenia w trudne rynki zachętą może być perspektywa uzyskania wyższej marży.
„A na rynkach nieoczywistych czy bardziej odległych trzeba się po prostu… przygotować na niestabilność - mówił. - Każdy rynek ma swoją specyfikę. Inaczej wygląda prowadzenie biznesu nawet na wschodzie i zachodzie Europy. Podstawą jest wnikliwa analiza, doświadczenie i szybkie reagowanie. Każdy rynek musimy poznać, zrozumieć poczuć. I, co bardzo ważne, musimy być tam obecni, pracować z lokalnymi partnerami”.
„My w Laude wybraliśmy już wiele lat temu kierunki nieoczywiste, ale wiedzieliśmy od początku, że naszą przyszłością jest Europa Zachodnia. Chcieliśmy połączyć Wschód - wielkiego dostawcę surowców - z Zachodem, czyli finalnym odbiorcą. Dlatego że wraz z Funduszem Ekspansji Zagranicznej stworzyliśmy spółkę w Niemczech, żeby naszą ekspansję rozszerzać na kraje zachodnie” - wyjaśniał Marcin Witczak i wskazał na strategiczne powody decyzji o wyborze kierunków ekspansji.
Podsumowując dyskusję, Marcin Witczak oraz Marcin Prusak zauważyli, że w ostatnim czasie zmienia się też sposób postrzegania ekspansji w bardziej odległych geograficznie i kulturowo lokalizacjach. Młodzi ludzie nie mają ograniczeń pod względem lokalizacji, podróżują po świecie oraz mają przekonanie, że mogą osiągnąć sukces - mówił Marcin Witczak.
„Widzimy, że nowa generacja ewidentnie już inaczej patrzy na biznes międzynarodowy, ponieważ młodzi ludzie sami czują się obywatelami świata” - podsumował Marcin Prusak.
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 07.09.2023, 14:56 |
Źródło informacji | PAP MediaRoom |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Image
W cieniu konfliktu: jak młode pokolenie Libanu walczy o swoją przyszłość
Liban już kolejny rok z rzędu pogrążony jest w wielowymiarowym kryzysie. Zapaść gospodarcza, napięta sytuacja polityczna i - obecnie zawieszona - wojna na terytorium kraju powodują, że coraz więcej jego mieszkańców żyje w skrajnym ubóstwie. Szczególnie zagrożone są osoby młode - to właśnie je wspiera Polska Akcja Humanitarna.- 23.12.2024, 16:16
- Kategoria: Polityka i społeczeństwo
- Źródło: Polska Akcja Humanitarna
-
Image
Firma Yutong Bus dostarczyła do Ameryki Łacińskiej już 500 szt. nowego modelu vana – V6
- 23.12.2024, 14:06
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PR Newswire
-
Image
Bezpieczeństwo jest największym luksusem - światowa premiera flagowego modelu Chery TIGGO 9
- 23.12.2024, 13:14
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PR Newswire