Newsletter

Kierowcy słono zapłacą za brak przepisów regulujących obrót przestarzałymi pojazdami

21.11.2019, 14:56aktualizacja: 21.11.2019, 14:56

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

VIN-Info/autobaza.pl
VIN-Info/autobaza.pl
Policja karze kierowców mandatem i zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego pojazdu niespełniającego norm emisji spalin zamiast eliminować te pojazdy, zanim jeszcze trafią do obrotu.

Akcja SMOG jest świetnym i bardzo medialnym narzędziem walki ze smogiem oraz ze złym stanem technicznym pojazdów. W wyniku tej akcji zatrzymano już 2,5 tysiąca dowodów rejestracyjnych pojazdów niespełniających obowiązujących w Polsce norm emisji spalin.

Doprawdy godnym pochwały jest zatrzymywanie dowodów rejestracyjnych kierowcom, którzy przez własne zaniedbania wpływające na zły stan techniczny pojazdu doprowadzają do nadmiernej emisji spalin.

Sprawa ma jednak drugie dno. „W Polsce brakuje przepisów regulujących obrót używanymi pojazdami w zakresie dopuszczalnych norm emisji spalin. Pojazdy niespełniające obowiązujących w naszym kraju norm, tych którymi posługuje się policja, w ogóle nie powinny być rejestrowane” - mówi Piotr Korab, ekspert autobaza.pl.

Od marca 2011 roku zgodnie z rozporządzeniem ówczesnego ministra infrastruktury, w dokumentach potwierdzających rejestrację samochodu możliwe jest wpisanie adnotacji dotyczącej poziomu emisji spalin. Jednak dopisywanie adnotacji dotyczącej poziomu emisji spalin nie jest czynnością obowiązkową. Efekt? Prawie nikt tej adnotacji w dowodzie nie ma.

Po wprowadzeniu obowiązkowego badania poziomu emisji spalin w nowo rejestrowanych samochodach używanych pozbylibyśmy się w znacznej części problemu nadmiernej emisji spalin. Po drugie, przy takich obostrzeniach skończyłby się napływ do Polski niespełniających norm emisji spalin wraków sprowadzanych z bogatszych państw Europy, w tym z Niemiec.

Przy zakupie samochodu sprawdzamy numer VIN, historię pojazdu oraz jego ogólny stan techniczny, jednak kto bada poziom emisji spalin?

Karanie kierowców ma sens, kiedy sami są odpowiedzialni za zły stan techniczny pojazdu, jednak w sytuacji, kiedy państwo polskie dopuszcza do ruchu pojazdy niespełniające tych norm, kto powinien być odpowiedzialny?

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 21.11.2019, 14:56
Źródło informacji VIN-Info
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ