Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Polska kuchnia kojarzy się z mięsem, ziemniakami i drobną ilością surówki. Warzywa są w niej dodatkiem, a owoce nie mają żadnego stałego miejsca czy pory. Bariery i szanse zmiany tej sytuacji identyfikują „Narodowe badania konsumpcji warzyw i owoców”.
Mniej sezonowości, dużo rutyny
„Kiedyś w kuchni rządziła sezonowość. Dziś tracimy kompas. Cały rok można do kanapek dodać kawałek ogórka czy sałaty. Nie ma potrzeby wykonywania przetworów. Wszystko to zmniejszyło motywacje do jedzenia polskich warzyw i owoców” – mówi Agata Zadrożna, ekspert Kantar.
Badania pokazały, że kolejne posiłki praktycznie nie zawierają dań, w których warzywa i owoce byłyby wiodące. Jest odwrotnie. Często są one tylko opcjonalnym dodatkiem - może ich nie być - zawraca uwagę dr Barbara Groele, Stowarzyszenie Krajowa Unia Producentów Soków.
Największą barierą wzrostu konsumpcji jest rutyna. Polacy do schabowego jedzą kapustę, na kanapkę kładą sałatę, przekąszają ogórkiem. Ważne jest, aby przy wszystkich posiłkach udział owoców i warzyw był wyższy. Powinny być elementem śniadania, kolacji i przekąską - mówi Mirosław Maliszewski, prezes Związku Sadowników RP.
Strategia małych kroków
„Droga do zwiększenia konsumpcji nie wiedzie przez pouczanie konsumentów. To budzi niechęć, a nawet sprzeciw. Rozwiązaniem jest pokazywanie jak z nudnej i mało urozmaiconej diety zrobić fajną i bardziej zbilansowaną. Sezon na owoce jagodowe ułatwi pokazanie radości z konsumpcji” - mówi Dominika Kozarzewska, Fundacja Promocji Polskiej Borówki.
Warto edukować dzieci. Włączać je do szykowania posiłków. Pokazać jaką wartość wnoszą do naszej diety. Wielu z nas słyszało przy obiedzie „zjedz chociaż to mięso”. A nie mówi się „zostaw resztę, a zjedz warzywa”. W diecie nie mamy niedoborów białka, zarówno dorośli jak i dzieci. Więc jeżeli dziecko grymasi przy stole, to lepiej powiedzieć: „zjedz chociaż surówkę!” – podpowiada dietetyk.
„Narodowe badania konsumpcji warzyw i owoców” realizowane są przez KANTAR dla Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw. Projekt realizowany jest we współpracy z agencją INSPIRE smarter branding.
Zadanie finansowane jest ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.
Patronat honorowy: Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 28.04.2020, 18:07 |
Źródło informacji | Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
MG COMMERCIAL debiutuje na targach BusWorld Brussels premierą w pełni elektrycznego autobusu iEV12 oraz podwozia B12E
- 06.10.2025, 16:21
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PR Newswire
-
Prawnik: system kaucyjny jest kosztowo neutralny dla konsumenta PAP
Finansowanie systemu kaucyjnego w Polsce jest tak skonstruowane, aby nie obciążać portfeli konsumentów. Główny ciężar kosztów operacyjnych spoczywa na przedsiębiorcach wprowadzających napoje na rynek - podkreśla mec. Wojciech Kulczyk, radca prawny WKB.- 06.10.2025, 16:12
- Kategoria: Polityka i społeczeństwo
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Image
Deloitte na EKF Ubezpieczenia: prywatne i publiczne systemy ochrony zdrowia mogą się doskonale uzupełniać z korzyścią dla wszystkich pacjentów PAP
„W najbliższych latach nie będziemy mieli problemu z brakiem zasobów czy lekarzy w ochronie zdrowia. Z tym, z czym już dzisiaj się mierzymy, to optymalne zaprojektowanie tego systemu, tak aby pacjent mógł jak najszybciej umówić się na wizytę: niezależnie od tego, czy ma abonament, ubezpieczenie, czy też przychodzi w ramach ubezpieczenia z NFZ. Produkty oferowane przez ubezpieczycieli mogą być świetnym uzupełnieniem systemu publicznego. Zresztą w bardzo wielu krajach ten mechanizm tak właśnie funkcjonuje” - podkreśla Władysław Mizia, consulting healthcare sector leader for Poland, Deloitte.- 06.10.2025, 15:33
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ