Newsletter

Mazurek: wielcy gracze technologiczni wchodzą w obszar bankowości; dla banków to szansa

22.11.2019, 16:12aktualizacja: 22.11.2019, 16:12

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Wielcy gracze technologiczni wchodzą w obszar bankowości; dla banków jest to szansa na budowanie platform, przy pomocy których mogą lepiej zrozumieć potrzeby klientów - ocenił Karol Mazurek, dyrektor zarządzający ds. usług finansowych Accenture.

Przedstawiciel Accenture poprowadził debatę na temat wpływu konkurencji ze strony GAFAA (Google, Amazon, Facebook, Apple, Alibaba) na sektor bankowy, która odbyła się w ramach XII edycji Kongresu Bankowości Detalicznej.

„Z jednej strony rzeczywiście wielcy gracze technologiczni wchodzą w obszar bankowości, uruchamiają usługi płatnicze - ogłaszają, tak jak ostatnio Google, globalną współpracę z City, w ramach której Google ma oferować rachunki bankowe - ale jednak większe szanse są we współpracy i w budowaniu platform, przy pomocy których możemy lepiej zrozumieć potrzeby klientów” - ocenił Mazurek.

Dodał przy tym, że coraz częściej nie mówi się o kliencie, któremu sprzedaje się towar, jakim jest usługa lub produkt finansowy, ale o użytkowniku platformy, która „prowadzi go przez życie” i wspomaga w poważnych decyzjach związanych z finansami.

Uczestniczący w dyskusji członek zarządu Banku Millennium S.A. Jarosław Hermann, mówiąc o zagrożeniach ze strony Big Techów, przypomniał przypadek firmy zajmującej się produkcją systemów nawigacyjnych TomTom.

„W 2007 r. firma TomTom miała przychody na poziomie 600 mln euro, a zysk netto - 100 mln euro. Następnie Google ogłosił wejście Google Maps. Po 2 latach TomTom miał obroty trzy razy niższe i stratę 40 mln euro” - wyliczył Hermann.

W jego ocenie, jeżeli banki nie odpowiedzą sobie na pytanie, jakie problemy klientów rozwiązują, i będą tylko sprzedawały produkty, to istnieje niebezpieczeństwo, że w pewnym momencie zostaną sprowadzone do roli dostawcy usług. Konsekwencją będzie „zjedzenie” ich marży.

Magdalena Dziewguć, territory manager Central Europe w Google Cloud, nawiązując do historii firmy TomTom, zaznaczyła, że należy zadać sobie pytanie, dlaczego Google Maps okazało się produktem, który wygrał.

„Sześć lat temu przespaliśmy, jako Google, rewolucję mobilną i nasze akcje istotnie traciły, i byliśmy szeroko krytykowani właśnie za brak pomysłu na dywersyfikację swojego biznesu. To, że dzisiaj państwo postrzegacie nas jako istotną firmę, punkt odniesienia, pokazuje, że zrobiliśmy coś właściwie, co pozwoliło odwrócić trend” - zaznaczyła.

Jej zdaniem kluczowa jest platforma i przełączenie się z myślenia „sprzedajmy kolejny kredyt” na myślenie „gdzie klient będzie potrzebował produktu finansowego”. „Produkt finansowy jest wtórny, pierwotna jest potrzeba klienta” - podkreśliła.

Zdaniem prezes Fundacji Digital University Jowity Michalskiej dzisiejsze 10-latki będą miały znacznie większe zaufanie do Google, niż do dowolnego banku, więc z czasem banki stracą „premię zaufania”. W jej ocenie Big Techy prawdopodobnie nie będą chciały być bankami, natomiast są takie obszary, które bankowość musi odpuścić, bo są już przejęte, jak płatności i małe konsumenckie pożyczki.

Jako przykład wzorów transformacji, którym należy się przyglądać bliżej, podała Microsoft i Amazon. „Lubię patrzeć na Amazon, który nie wprowadza innowacji w 100-proc. swojego biznesu. Tak naprawdę 80 proc. biznesu pozostaje stabilne, natomiast 20 proc. podlega ciągłym dysrupcjom” - zauważyła.

Z kolei doradca prezydium Forum Technologii Bankowych Bartłomiej Nocoń podkreślił, że jedynie technologia w połączeniu z trafnym odbiorem potrzeb klientów i z jakością dostarczanej usługi może w perspektywie 3-7 najbliższych lat na rynku lokalnym dać odpowiedź mocnym Big Techom, GAFAA, mniejszym fintechom.

W trakcie debaty zwracano uwagę na dwa innowacyjne projekty sektora bankowego, które powstały w Polsce w ostatnich latach: polski system płatności mobilnych BLIK oraz Operatora Chmury Krajowej, spółkę technologiczną utworzoną z inicjatywy PKO Banku Polskiego i Polskiego Funduszu Rozwoju.

Dyrektor Pionu Strategii i Transformacji Cyfrowej PKO Banku Polskiego Szymon Wałach zwrócił uwagę, że obszarem, w którym polski sektor bankowy zrobił postęp, wykraczający ponad to, co się dzieje w reszcie świata, jest e-governance.

„To jest unikalne, niewykorzystanie tej okazji będzie później wyłącznie lekcją pokory w przyszłości. Danie klientom szansy na to, że bankowość może być więcej niż bankowością, może być platformą, dać szansę na założenie firmy, na sprawdzanie wielu rzeczy, które +kosztują wycieczkę do okienka i stanie w kolejce+, jest naszą strategiczną przewagą” - ocenił.

Dodał, że również BLIK, jako polska platforma płatnicza, która przegania w wolumenie transakcji e-commerce Mastercard czy Visa, „jest naszą przewagą konkurencyjną”.

Z kolei Magdalena Dziewguć z Google Cloud podkreśliła, że powinniśmy być dumni z projektu Chmury Krajowej. „To jest pierwszy taki przypadek na świecie i on tworzy polskim firmom i instytucjom szanse rozwojowe, jakich nie mieliśmy od lat” - przekonywała.

Kongres Bankowości Detalicznej jest wspólnym przedsięwzięciem Gdańskiej Akademii Bankowej i PKO Banku Polskiego. Kongres skupia się na aktualnych wyzwaniach sektora, identyfikuje problemy oraz proponuje rozwiązania stymulujące rozwój i zwiększające jego bezpieczeństwo. XII Kongres Bankowości Detalicznej, który odbywał się w Centrum Giełdowym w Warszawie, zakończył się w czwartek.

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
Data publikacji 22.11.2019, 16:12
Źródło informacji Centrum Prasowe PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ