Newsletter

mBank wyznacza standardy w Europie. Prestiżowa nagroda Forrester za przełomową transformację technologiczną

15.10.2025, 10:39aktualizacja: 15.10.2025, 12:39

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

mBank
mBank
mBank z sukcesem zakończył jeden z najambitniejszych programów modernizacji technologicznej w europejskim sektorze bankowym. Został za to doceniony główną nagrodą w konkursie Forrester Technology Strategy Impact Award 2025 dla regionu Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki. Wyróżnienie przyznano za efektywną realizację kompleksowej strategii transformacji obszaru IT, która całkowicie odmieniła technologiczną infrastrukturę banku. mBank jako pierwsza instytucja z branży w Polsce zmodernizował w całości swoje systemy centralne - przenosząc je na nowoczesne platformy technologiczne (wykonując tzw. replatforming). Dzięki modernizacji bank przyspieszył rozwój, obniżył koszty utrzymania najważniejszych systemów oraz zbudował przewagę konkurencyjną i stał się jeszcze bardziej otwarty i elastyczny w reagowaniu na bieżącą sytuację zewnętrzną.

Celem programu transformacji było unowocześnienie najważniejszych systemów banku przy zachowaniu ciągłości działania i kontroli kosztów. W ramach programu:

- wymieniony został dotychczasowy system oparty na technologii mainframe na nowoczesne rozwiązanie działające w architekturze x86, co zwiększyło skalowalność systemu i pozwoliło ograniczyć koszty,

- wymieniony został drugi system centralny, oparty na nierelacyjnej bazie danych bez przyszłości, i zastąpiony rozwiązaniem własnym działającym w chmurze prywatnej - bardziej wydajnym, odpornym, skalowalnym i przyszłościowym,

- wdrożono chmurę hybrydową, migrując na nią ponad połowę najważniejszych systemów banku,

- uruchomiono produkcyjnie szereg rozwiązań bazujących na generatywnej sztucznej inteligencji.

„O kompleksowej transformacji systemów w bankach wiele się mówi. W mBanku przeszliśmy od słów do czynów i jako pierwsza instytucja finansowa w Polsce skutecznie i z sukcesem przeprowadziliśmy kompleksową modernizację obydwu naszych systemów centralnych. Od początku mieliśmy na uwadze przede wszystkim bezpieczeństwo i komfort naszych klientów oraz umożliwienie im korzystania z najlepiej dopasowanych do potrzeb usług. Istotny był także nieprzerwany rozwój funkcjonalności biznesowych - postawiliśmy sobie za cel to, że zmiana systemów nie może całkowicie zatrzymać rozwoju biznesu na dłużej niż kwartał. Replatforming systemów odbył się właśnie tak - w sposób niezauważony i bez uszczerbku na rozwoju. Udało się nam dogonić uciekający cel, co daje jeszcze większy powód do dumy i satysfakcji” - mówi Krzysztof Dąbrowski, wiceprezes zarządu ds. operacji i informatyki w mBanku.

Migracja klientów bez zakłóceń

Jednym z największych wyzwań była migracja około 6 milionów klientów detalicznych do nowej platformy. Zmiany, dzięki zastosowaniu tzw. architektury shardingu pozwalającej na jednoczesne działanie produkcyjne platform mainframe i x86, były wprowadzane stopniowo i bez wyłączenia dostępności usług.

„Transformacja technologiczna, którą przeprowadziliśmy w ostatnich 5 latach, była nie tylko zmianą technologii, ale też sposobu myślenia o migracji systemów. Mówiąc obrazowo, wybraliśmy model, w którym zamiast jednej dużej migracji milionów klientów z wyłączeniem banku i ogromnym ryzykiem z tym związanym - zrobiliśmy kilkaset mini-migracji na żywym systemie, bez wyłączeń. W ten sposób udało się dużo skuteczniej zarządzić ryzykiem. W DNA mBanku zawsze były innowacyjność i przewaga technologiczna. Równie ważne jest dla nas także myślenie o klientach, o bezpieczeństwie ich środków, o ich komforcie i poczuciu, że można nam ufać. Cieszymy się, że udało nam się połączyć jedno z drugim. Nagroda Forrester Technology Strategy Impact Award 2025 to dla nas potwierdzenie, że nasze nieszablonowe i jedyne na rynku podejście zostało docenione przez autoyrtety w branży IT.” - mówi Michał Plechawski, dyrektor zarządzający ds. informatyki i technologii w mBanku.

Innowacje nie tylko technologiczne

Zgodnie z założeniami, w trakcie trwania modernizacji udało się zrealizować cały szereg projektów biznesowych i regulacyjnych, również wymagających zmian w systemach centralnych. Do istotnych projektów należy zaliczyć mOkazje zakupy (pierwszy na rynku prawdziwy markeplace e-commerce w aplikacji banku), w pełni cyfrowy proces refinansowania kredytu hipotecznego, cyfrowy proces zakładania konta przez klienta korporacyjnego czy wreszcie istotne skrócenie czasu przyznawania kredytów dla korporacji.

Efekty i dalszy kierunek

Nagrodzony program modernizacji systemów bankowych daje podstawę do dalszych działań i tworzenia innowacyjnych rozwiązań. W ramach nowej strategii „Cała naprzód” mBank planuje w kolejnych pięciu latach wprowadzenie natychmiastowych bezpiecznych płatności dostępnych 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu 365 dni w roku. Aktualizacje i nowe funkcje usług dla klientów detalicznych. Zapewniona ma być także dostępność kluczowych usług dla klientów korporacyjnych przez całą dobę, 7 dni w tygodniu. Lista pozostałych usług dostępnych w weekendy będzie sukcesywnie rozszerzana. Dzięki transformacji procesów, koszty operacyjne mBanku stanowią 28,2% przychodów. To jeden z najlepszych wyników w branży.

Nagroda Forrester Technology Strategy Impact Award to jedno z najbardziej prestiżowych wyróżnień w świecie technologii biznesowej. Przyznawana jest organizacjom, które wdrażają strategie technologiczne przynoszące realne efekty biznesowe - nie tylko w zakresie innowacji, ale także efektywności, odporności operacyjnej i jakości obsługi klienta. Wyróżnienie dla mBanku jest dowodem, że organizacja znajduje się w czołówce technologicznej transformacji w swoim regionie. Tegoroczna gala rozdania nagród Forrester Research odbyła się w drugim tygodniu października, w Londynie.

Źródło informacji: mBank

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 15.10.2025, 10:39
Źródło informacji mBank
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ