Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- MF informuje:
Budowa miasteczka ruchu drogowego, bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w drodze do szkoły oraz tymczasowy dom dla porzuconych zwierząt to projekty wykorzystania 100 tys. zł z budżetu partycypacyjnego, które zwyciężyły w II edycji ogólnopolskiego programu edukacyjnego dla gimnazjalistów „Finansoaktywni. Misja: Budżet”. Laureatów –uczniów z Czerwieńska, Goszczanowa i Karniewa – wyłoniono spośród dziesięciu ekip zakwalifikowanych do finału konkursu, który odbył się 20 maja 2016 r. w Ministerstwie Finansów. Nagrody wszystkim uczestnikom finału wręczył wiceminister finansów Leszek Skiba.
„Edukowanie młodzieży o finansach to poważne wyzwanie, na którym nam bardzo zależy. To prawdziwy sukces, że w ciągu zaledwie dwóch lat projekt dotarł do prawie co siódmego gimnazjum, a Wasze zgłoszenia konkursowe pokazują zarówno wysoki poziom wiedzy, jak też wielką wyobraźnię” – zwrócił się do uczniów i ich nauczycieli Leszek Skiba. „Bardzo cieszy mnie też, że zauważyliście, jak budżet państwa wpływa na Waszą najbliższą okolicę” – dodał wiceminister.
Zwycięskie pomysły
W konkursie startowały trzyosobowe zespoły gimnazjalne, pracujące pod opieką nauczyciela. Wybór zwycięzców poprzedziły prezentacje każdego z zespołów, podczas których gimnazjaliści przedstawiali argumenty za realizacją swoich projektów.
Komisja konkursu najwyżej oceniła propozycje:
- Gimnazjum im. Jana Pawła II z Czerwieńska – zespół pani Agnieszki Kostrzewy: budowa miasteczka ruchu drogowego, przeprowadzanie egzaminów na kartę rowerową oraz prowadzenie turniejów,
- Publicznego Gimnazjum im. św. Jana Pawła II z Goszczanowa – zespół pani Justyny Jocz: bezpieczeństwo dzieci i młodzieży w drodze do szkoły – budowa progów zwalniających, podwyższeń, oznakowanie przejść dla pieszych oraz wykonanie podjazdu dla niepełnosprawnych przy szkole podstawowej,
- Publicznego Gimnazjum im. Jana Pawła II z Karniewa – zespół pani Joanny Jaworskiej: stworzenie tymczasowego domu dla zwierząt, porzuconych przez opiekunów.
Zwycięzcy otrzymali atrakcyjne nagrody rzeczowe, m.in. tablety, upominki wręczono również pozostałym finalistom. Następnie młodzież zwiedziła Sejm i Pałac Prezydencki.
O co chodzi w programie
„Finansoaktywni. Misja: Budżet” to druga edycja programu edukacyjnego Ministerstwa Finansów dla uczniów i nauczycieli szkół gimnazjalnych. Głównym założeniem projektu jest zapoznanie uczniów z pojęciem budżetu, od rodzinnego aż do budżetu państwa. Chodzi też o podkreślenie znaczenia płacenia podatków, które stanowią najważniejszą część dochodów państwa. W ciągu zaledwie dwóch lat projekt dotarł do prawie co siódmego gimnazjum.
Przebieg konkursu
Trzyosobowe zespoły gimnazjalistów opracowały projekt wykorzystania budżetu partycypacyjnego w wysokości 100 tys. zł (pod hasłem „Tu jest budżet”), a następnie zorganizowali w swojej szkole debatę na ten temat. Projekty powstały w oparciu o materiały edukacyjne, dostarczone w ramach programu, które przybliżały uczniom zagadnienia finansowe. Konkurs wzorowano na procesie przygotowywania przez obywateli wniosków do budżetu partycypacyjnego, który jest coraz bardziej popularny w naszym kraju.
Finaliści konkursu i ich projekty
- Gimnazjum im. Z. Krasińskiego z Opinogóry Górnej – zespół pani Agnieszki Wilińskiej: usytuowanie na terenie przyszkolnym wiejskiej chaty, integracja środowiska lokalnego, krzewienie tradycji ludowych, promocja szkoły i gminy,
- Gimnazjum im. Marii Konopnickiej z Suwałk – zespół pana Grzegorza Kalejty: aplikacja mobilna „Jaćwingowie. W pogoni za historią”, ukazanie historii zapomnianych wojowników – Jaćwingów,
- Gimnazjum Publiczne nr 1 im. Ks. Jana Twardowskiego z Czechowic-Dziedzic – zespół pani Magdaleny Jasińskiej: Przekształcenie ogrodu przyszkolnego w Arboretum – utworzenie strefy aktywnego wypoczynku, strefy przyrodniczej, wytyczenie ścieżek dydaktycznych z tablicami naukowymi,
- Gimnazjum nr 3 im. Marszałka Józefa Piłsudskiego z Myślenic – zespół pani Anny Dury: utworzenie w szkole pracowni: modelarskiej, krawieckiej i gastronomicznej, a także doposażenie pracowni fizycznej, chemicznej i biologicznej,
- Gimnazjum nr 11 im. Stefana Batorego w ZS nr 10 z Wrocławia – zespół pani Danuty Banachowicz: renowacja istniejącego boiska trawiastego na terenie szkolnym oraz wzbogacenie jego otoczenia o infrastrukturę: ścieżki, ławki, stoły do gier i bieżnię,
- Gimnazjum nr 6 z Lublina – zespół pana Marka Mirosława: umożliwienie osobom niepełnosprawnym, rodzicom małych dzieci, seniorom dostępu do placówek publicznych, będących zarazem Obwodowymi Komisjami Wyborczymi,
- Publiczne Gimnazjum nr 1 im. Józefa Wybickiego z Ząbkowic Śląskich – zespół pani Anny Szmiel: odnowienie Filii Biblioteki Publicznej, wprowadzenie ebooków i audiobooków, a także stworzenie miejsca spotkań kulturalnych.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść. (PAP)
kom/ mkz/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 20.05.2016, 17:57 |
Źródło informacji | MF |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |