Newsletter

MI: Komplet decyzji ZRID dla Zachodniej Obwodnicy Szczecina (komunikat)

14.03.2025, 12:51aktualizacja: 14.03.2025, 12:53

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- Ministerstwo Infrastruktury informuje:

Wojewoda Zachodniopomorski wydał decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla wszystkich trzech odcinków Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu drogi ekspresowej S6. Na podstawie tych decyzji przyszli wykonawcy, którzy zostaną wybrani w prowadzonych obecnie przetargach, będą mogli rozpocząć roboty budowlane. Mogą też ruszyć procedury odszkodowawcze za nieruchomości przejęte pod drogę.

"W grudniu ubiegłego roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła przetarg na wybór wykonawców Zachodniej Obwodnicy Szczecina w ciągu S6, a dziś mamy już kluczową dla realizacji tej trasy decyzję, czyli zezwolenie na realizację inwestycji drogowej. Na budowę Zachodniej Obwodnicy Szczecina czekało wielu mieszkańców województwa zachodniopomorskiego i nie tylko. Czekali na to zwykli obywatele, ale także czekała gospodarka i przedsiębiorcy" — powiedział minister Dariusz Klimczak

Budowa Zachodniej Obwodnicy Szczecina została podzielona na trzy odcinki realizacyjne: Kołbaskowo – Dołuje, Dołuje – Police oraz Police – Goleniów. Budowa Zachodniej Obwodnicy Szczecina jest realizowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku (z perspektywą do 2033 roku).

Nowa trasa będzie miała blisko 50 km długości, a w ramach inwestycji powstanie też 5 km tunel pod Odrą w rejonie Polic – najdłuższy tunel drogowy w Polsce.

"Jesteśmy coraz bliżej rozpoczęcia realizacji niezwykle ważnej dla rozwoju Pomorza Zachodniego inwestycji. Mam nadzieję, że w II kwartale tego roku poznamy oferty wykonawców trzech odcinków Zachodniej Obwodnicy Szczecina i podpiszemy umowy ze zwycięzcami kontraktów" — powiedział wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.

Przetargi na wybór wykonawców ruszyły w grudniu ubiegłego roku. Postępowania budzą duże zainteresowanie firm wykonawczych. Dotychczas, w ramach procedury przetargowej, na wszystkie trzy zadania wpłynęło ponad 1 600 pytań wykonawców. Wszelkie wątpliwości wymagają na tym etapie szczegółowego wyjaśnienia, aby uniknąć problemów podczas trwania budowy. Kolejnym etapem będzie badanie i weryfikacja ofert. Termin zakończenia procedur będzie zależał również od tego, czy oferenci skorzystają z prawa odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej. Postępowania przetargowe będą również podlegały kontroli uprzedniej Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Finałem będzie podpisanie umów, które jest planowane w IV kwartale tego roku.

Wyłonieni w przetargu wykonawcy inwestycji będą mieli za zadanie opracować projekty wykonawcze i zrealizować roboty budowlane. Dla odcinków Kołbaskowo – Dołuje i Dołuje – Police zakończenie prac jest planowane w 2028 roku. Natomiast z odcinka Police – Goleniów, ze względu na konieczność wydrążenia i wyposażenia dwunawowego tunelu pod Odrą, kierowcy skorzystają w 2032 roku.

Ring wokół Szczecina

Nowa trasa odciąży drogi A6, S3 i S6 omijające Szczecin od południa oraz wschodu. W miesiącach letnich, ze względu na znaczne natężenia ruchu, na istniejącej trasie tworzą się spowolnienia i zatory drogowe. Nowa S6 domknie ring wokół Szczecina, co znacząco poprawi skomunikowanie całej aglomeracji szczecińskiej z siecią dróg szybkiego ruchu. Nowa droga będzie miała szczególne znaczenie dla położonych na północ od Szczecina Polic. Obecnie, aby dojechać z Polic do węzła Goleniów Północ (S3/S6) po drugiej stronie Odry, trzeba przejechać 58 km. Po wybudowaniu obwodnicy trasa ta skróci się do 23 km, a czas przejazdu kilkukrotnie. Z centrum Szczecina wyprowadzona zostanie znacząca część ruchu samochodowego, w tym pojazdów jadących do zakładów chemicznych w Policach.

Tunel pod Odrą

Ze względu na uwarunkowania terenowe i kwestie środowiskowe S6 będzie przechodziła pod Odrą tunelem o długości 5 km. Będzie to dwururowy obiekt drążony maszyną TBM (ang. Tunnel Boring Machine). Średnica zewnętrzna tunelu będzie wynosiła niemal 15 m, a grubość obudowy 60 cm. Na przebiegu tunelu zaplanowano 19 przejść poprzecznych między nawami, które będą służyły przede wszystkim do ewakuacji w sytuacjach niebezpiecznych. Spód konstrukcji tunelu będzie schodził maksymalnie 51 m poniżej poziomu terenu, natomiast jezdnia będzie na głębokości do 45 m. Odcinki wjazdowe do tunelu będą mieć długość około 600 m.

Kołbaskowo – Dołuje (13,6 km)

Na tym odcinku powstaną dwa węzły drogowe i 18 obiektów mostowych, w tym 8 przejść dla zwierząt. W ramach inwestycji powstanie również obwód utrzymania drogi przy węźle Siadło Górne.

Dołuje – Police (11,9 km)

W ramach tego odcinka powstaną dwa węzły drogowe i 14 obiektów mostowych, w tym cztery górne przejścia dla zwierząt i pięć dolnych. Zaplanowano ponadto budowę Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP) Sławoszewo. Węzeł drogowy Dobra, który połączy S6 z obwodnicą Wołczkowa, będzie zrealizowany w nowej lokalizacji. Na połączeniu z DW114 powstanie węzeł drogowy Tanowo.

Police – Goleniów (23,4 km)

Inwestycja obejmie budowę dwóch węzłów drogowych i rozbudowę jednego, budowę 22 obiektów mostowych, w tym aż ośmiu nad ciekami wodnymi. Ich przyczółki będą rozstawione szerzej, aby zapewnić odpowiednią przestrzeń wzdłuż cieku na przejście dla zwierząt. Powstaną również dwa duże górne przejścia dla zwierząt.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)

wbr/ lm/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 14.03.2025, 12:51
Źródło informacji MI
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ