Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- MI informuuje:
Obwodnica Sanoka oddana do ruchu
Od 31 stycznia 2020 r. kierowcy mogą już korzystać z obwodnicy Sanoka w ciągu DK28. Inwestycja o długości 6,7 km obejmowała budowę obwodnicy miasta wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Początek trasy zlokalizowany jest na skrzyżowaniu drogi wojewódzkiej nr 886 z ul. Krakowską (DK 28), koniec stanowi włączenie obwodnicy do istniejącej drogi krajowej nr 84 (ul. Lipińskiego).
- Mieszkańcy Sanoka czekali na obwodnicę wiele lat. Przez centrum miasta przebiegał ruch tranzytowy, który powodował uciążliwe korki, ale przede wszystkim duże zagrożenie dla bezpieczeństwa. Stąd decyzja o konieczności budowy drogi, która wyprowadzi ciężki ruch z miasta i poprawi komfort życia mieszkańców. Budowa obwodnicy to także zwiększenie przepustowości na drogach krajowych nr 28 i 84. Obwodnica miasta to najlepszy dowód na to, że do rozbudowy sieci transportowej kraju podchodzimy kompleksowo. Realizujemy nie tylko duże zadania, jak drogi ekspresowe i autostrady, ale także mniejsze, nie mniej ważne inwestycje, jak obwodnica Sanoka - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Umowa i jej zakres
Umowa na realizację obwodnicy w systemie projektuj i buduj została zawarta 9 lutego 2016 r. z Konsorcjum firm Max Bögl Polska oraz Max Bögl Stiftung. Wartość kontraktu wyniosła 171,6 mln zł.
Trasa główna ma parametry techniczne drogi klasy GP (głównej ruchu przyspieszonego) o przekroju 2+1. Obwodnica jest połączona z innymi drogami za pomocą 4 skrzyżowań jednopoziomowych:
- rondo na połączeniu obwodnicy z DW886 i DK28 (ul. Krakowska),
- skrzyżowanie na przecięciu obwodnicy z łącznikiem do ul. Okulickiego,
- rondo na przecięciu obwodnicy z nowym przebiegiem DP nr 2233R (ul. M. Konopnickiej) i łącznikiem do ronda „Beksińskiego” zlokalizowanego na istniejącym ciągu DK28,
- rondo na przecięciu obwodnicy z DK84 (ul. Lipińskiego). Budowa skrzyżowania oraz przebudowa odcinka DK84 zapewnia również połączenie obwodnicy z ul. Zagórską nr G 117158R.
W ramach zadania powstało 12 obiektów inżynierskich (8 mostów i 4 wiadukty) oraz 18 przepustów (4 obiekty na potokach górskich, 6 przejść dla zwierząt i przepustów pod obwodnicą, 8 przepustów ramowych pod drogami bocznymi).
Obwodnica z dofinansowaniem UE
1 października 2018 r. podpisano umowę na dofinansowanie unijne projektu w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Całkowity koszt projektu to 207,2 mln zł, z czego wartość dofinansowania UE to prawie 144 mln zł.
Główne cele budowy obwodnicy
Podstawowym celem budowy obwodnicy Sanoka jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego poza tereny zabudowy miasta, a przez to poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego, zwiększenie przepustowości i prędkości ruchu tranzytowego na drogach DK28 i DK84. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego pomiędzy Zatorem i Medyką, dostępność ekonomiczną i komunikacyjną regionu, skróci czas podróży w Bieszczady, zwiększy bezpieczeństwo ruchu przy jednoczesnym zachowaniu wymogów ochrony środowiska i zrównoważonego rozwoju.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.(PAP)
kom/ sic/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 31.01.2020, 13:07 |
Źródło informacji | MI |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |