Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- Ministerstwo Infrastruktury informuje:
13 października 2023 r., w siedzibie Urzędu Morskiego w Szczecinie podpisano umowę z Biurem Projektów Budownictwa Morskiego "PROJMORS" z Gdańska na wykonanie analizy nawigacyjnej dla ruchu statków po nowym podejściowym torze wodnym do portu w Świnoujściu. Wartość umowy to nieco ponad 600 tys. zł, a termin jej wykonania to I kwartał 2024 r.
"Dzisiejsze podpisanie umowy to kolejny, ważny krok w rozwoju świnoujskiego portu, przybliżający nas do budowy głębokowodnego terminala kontenerowego, który będzie kluczową inwestycją realizowaną w kolejnych latach. Dzięki niemu Świnoujście ma szansę stać się hubem przeładunkowym dla Bałtyku, wypełniając lukę między Hamburgiem a Trójmiastem" — powiedział wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.
Wykonanie analizy nawigacyjnej wraz z modelem toru dotyczy przede wszystkim wyznaczenia i określenia szczegółowych współrzędnych tego toru pod kątem bezpieczeństwa nawigacji maksymalnych statków, jakie będą zawijać do portu, zarówno kontenerowców, jak i masowców. Takie jednostki mają nawet 400 metrów długości i 60 metrów szerokości. Analiza nawigacyjna jest niezbędna do tego, aby określić wszystkie bezpieczne parametry toru, związane z manewrowaniem statków, a także jego oznakowanie nawigacyjne i lokalizację kotwicowisk w taki sposób, by żegluga mogła odbywać się płynnie i bezpiecznie.
Przygotowujemy się do budowy nowego toru podejściowego do Portu Zewnętrznego w Świnoujściu
Wykonanie analizy jest związane z zadaniem pn. Przeprowadzenie prac dla umożliwienia transportu wodnego do Portu Zewnętrznego w Świnoujściu, dla którego w lipcu 2023 r. podpisano z Centrum Unijnych Projektów Transportowych pre-umowę na dofinansowanie z krajowego programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko na lata 2021-2027. Wartość tego przedsięwzięcia to ponad 7,3 mld zł, a kwota dofinansowania z programu FEnIKS wynosi ponad 2,8 mld zł. Efektem będzie utworzenie wschodniego toru podejściowego do Świnoujścia, o głębokości technicznej 17 m i szerokości 500 m, obejmującego odcinek długości ok. 70 km. Nowe podejście zostanie poprowadzone na wschód od wejścia do portu w Świnoujściu i będzie przebiegać po wodach polskiego morza terytorialnego oraz polskiej wyłącznej strefy ekonomicznej. Obszar, w którym będzie się mieścił tor, to korytarz wyznaczony dla tras żeglugowych, zawarty w Planie zagospodarowania przestrzennego morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej. Czas realizacji robót budowlanych to lata 2027-2029. Do wydobycia podczas prac pogłębiarskich będzie ok. 130-150 mln metrów sześciennych urobku.
Inwestycja jest jednym z trzech elementów uchwalonego przez Radę Ministrów w maju 2023 r. programu wieloletniego pn. Budowa i rozbudowa infrastruktury dostępowej do portu w Świnoujściu na lata 2023-2029. Pozostałe dwa zadania to budowa falochronu dla nowego portu zewnętrznego w Świnoujściu oraz zakup pogłębiarki na potrzeby utrzymania parametrów torów podejściowych do Świnoujścia oraz toru wodnego Świnoujście – Szczecin. Koszt całego programu, na który składać się będą środki finansowe budżetu państwa oraz programu FEnIKS, to ok. 10,3 mld zł.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)
kom/ mick/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 13.10.2023, 18:20 |
Źródło informacji | MI |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |