Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- Ministerstwo Infrastruktury informuje:
Posiedzenie Rady ds. Transportu, które odbyło się 5 czerwca 2025 r. W Luksemburgu, a któremu przewodniczył minister infrastruktury Dariusz Klimczak, stanowiło zwieńczenie przewodnictwa polskiej prezydencji w Radzie UE, a także podsumowanie półrocznego okresu intensywnej pracy w obszarze polityki transportowej UE. Komisję Europejską reprezentował Apostolos Tzitzikostas, komisarz ds. zrównoważonego transportu i turystyki.
W trakcie posiedzenia przyjęto porozumienie polityczne w zakresie rozporządzenia ws. praw pasażerów w transporcie lotniczym. Polska prezydencja zdecydowała się wznowić prace w tym zakresie, ponieważ przepisy dot. praw pasażerów lotniczych nie były aktualizowane od 20 lat, co wraz z szerokim orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości UE powodowało brak przejrzystości prawnej dla pasażerów i linii lotniczych. Po wielu wysiłkach i intensywnych negocjacjach, podejmowanych również na marginesie posiedzenia, polska prezydencja wypracowała historyczny kompromis akceptowalny dla większości państw członkowskich UE.
Przyjęte rozwiązania w sposób jasny i przejrzysty regulują prawa pasażerów. Zapewniają one wysoką ochronę podróżujących i uwzględniają działalność operacyjną przewoźników. W efekcie Rada wzmacnia dotychczasowe i wprowadza nowe regulacje zapewniając około 30 nowych praw pasażerów, takich jak m.in. wyższe kwoty odszkodowania za opóźnienie lotu na terenie UE czy realną pomoc w zakresie informowania pasażera w przypadku anulowania lotu, uporządkowanie kwestii tzw. „opóźnienia na płycie lotniska”, w ramach której pasażerom oczekującym w samolocie na opóźniony start zostanie zagwarantowane prawo do otrzymania wody czy skorzystania z toalety.
"Przepisy określające prawa pasażerów lotniczych nie były zmieniane od 21 lat. Chcieliśmy je zaktualizować i uprościć. Polska prezydencja wypracowała historyczny kompromis, który jest wyważony i zapewnia z jednej strony wysoki poziom ochrony pasażerów, a z drugiej – pozwala się rozwijać liniom lotniczym" - mówił przewodniczący Rady, minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
W takcie kolejnej prezydencji rozpoczną się negocjacje z Parlamentem Europejskim, które zgodnie z terminami traktatowymi muszą zakończyć się w 2026 roku.
Podczas posiedzenia minister Dariusz Klimczak przedstawił także wnioski dla przyszłości finansowania europejskiej infrastruktury transportowej po 2027 r. płynące z pięciu debat wysokiego szczebla, które odbyły się w Polsce w ramach oficjalnych wydarzeń polskiej prezydencji w Radzie UE. Wskazując na transport jako główny filar jednolitego rynku europejskiego, fundament spójności terytorialnej i konkurencyjności gospodarki Unii Europejskiej, minister powiedział, że inwestycje w infrastrukturę transportową mają nie tylko wartość gospodarczą, ale też ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa UE - zarówno w aspekcie cywilnym, jak i wojskowym. W tym kontekście kluczowa jest rola zwiększenia środków finansowych UE na realizację inwestycji transportowych, a także uwzględnienie w projektach infrastrukturalnych wymogów mobilności wojskowej.
"Chcemy, aby transport przyszłości w jak największym stopniu wychodził naprzeciw oczekiwaniom i potrzebom obywateli i przedsiębiorstw, wspierał konkurencyjność oraz odpowiadał na aktualne wyzwania, w tym te wynikające z obecnej sytuacji geopolitycznej. Europa potrzebuje zintegrowanej, nowoczesnej i odpornej infrastruktury transportowej, aby napędzać rozwój gospodarczy i zapewnić bezpieczeństwo. Liczę, że nasze postulaty zostaną wzięte pod uwagę przy planowaniu nowego wieloletniego budżetu UE" – mówił minister infrastruktury Dariusz Klimczak
Z inicjatywy polskiej prezydencji dyskutowano także o wpływie polityki klimatycznej UE na transport, której wyzwaniem jest zachowanie konkurencyjności sektora z myślą o obywatelach, z jednoczesnym ograniczeniem jego negatywnego wpływu na środowisko. Ministrowie zastanawiali się m.in. nad tym, jakie działania powinny być podjęte, aby uniknąć kosztów społecznych oraz utraty konkurencyjności związanych z implementacją ambitnych zamierzeń UE w obszarze środowiska.
"W obecnych uwarunkowaniach, szczególnie o charakterze globalnym i geopolitycznym, priorytetem staje się pytanie jak zachować konkurencyjność gospodarki, a także wzmacniać odporność systemu transportowego, równocześnie prowadząc działania zmierzające do transformacji sektora" - powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Innymi bieżącymi wnioskami ustawodawczymi omówionymi w trakcie spotkania były dyrektywa o prawach jazdy, dyrektywa o zakazie prowadzenia pojazdów oraz rozporządzenie o Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Morskiego, w odniesieniu do których polska prezydencja doprowadziła do sfinalizowania negocjacji z Parlamentem Europejskim.
W tej części spotkania minister Dariusz Klimczak, kontynuując działania podejmowane w ścisłej współpracy z ministrem rozwoju i technologii Krzysztofem Paszykiem poinformował, że polska prezydencja podjęła prace w zakresie dyrektywy w sprawie zaprzestania sezonowych zmian czasu, która od dłuższego czasu nie była przedmiotem obrad Rady. Podkreślił, że w ramach tych prac wiele państw członkowskich zwróciło się do Komisji o przygotowanie oceny skutków, co pozwoliłoby kontynuować debatę w Radzie w oparciu o dobrze uzasadnioną analizę. W odpowiedzi komisarz Tzitzikostas zobowiązał się do wykonania studium, którego wyniki mogą pozwolić na przedstawienie nowych rozwiązań.
Ministrowie wymienili także poglądy na temat zmian pakietu regulacji dotyczących zdatności pojazdów do ruchu drogowego. Propozycja obejmuje przegląd trzech dyrektyw: o dokumentach rejestracyjnych pojazdów, o okresowych badaniach zdatności do ruchu drogowego pojazdów silnikowych i o drogowej kontroli technicznej pojazdów użytkowych. Proponowane zmiany obejmują takie środki jak dostosowanie systemu badań do nowych pojazdów, nowy sposób badania emisji spalin, zwalczanie oszustw związanych z odczytami licznika przebiegu samochodu, obowiązkowe badania samochodów osobowych i dostawczych starszych niż 10 lat oraz dalszą cyfryzację świadectw badań.
W przeddzień obrad minister Dariusz Klimczak spotkał się z nowym federalnym ministrem transportu Niemiec, Patrickiem Schniederem. Rozmowa służyła poszukiwaniu kompromisu w zakresie rozporządzenia dot. praw pasażerów lotniczych, a także m.in. rozwoju połączeń kolejowych pomiędzy Polską a Niemcami i przedstawienia trudnej sytuacji polskiej branży transportu drogowego.
Minister Dariusz Klimczak uczestniczył również w spotkaniu przedstawicieli państw Basenu Morza Bałtyckiego oraz państw nordyckich, zorganizowanym przez Minister ds. Transportu Finlandii. Spotkanie było poświęcone omówieniu spraw związanych z bezpieczeństwem morskim regionu bałtycko-nordyckiego, a także instrumentom, które mogą być wykorzystywane w celu przeciwdziałania zagrożeniom w tym obszarze.
Polska sprawuje prezydencję w Radzie do końca czerwca 2025 r. Państwami, które przejmą ją na kolejnych sześć miesięcy są Dania i Cypr.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)
kom/ has/ lm/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 06.06.2025, 17:00 |
Źródło informacji | MI |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |