Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- Ministerstwo Infrastruktury informuje:
Kierowcy zyskali kolejny fragment przebudowanej południowej jezdni autostrady A18 w województwie lubuskim. Po udostępnieniu do ruchu odcinka o długości 16 km, który rozpoczyna się przed węzłem Iłowa i biegnie do granicy województw lubuskiego i dolnośląskiego, można już korzystać z 50 km tej trasy aż do granicy z Niemcami. Na połowę października br. zaplanowano oddanie do ruchu ostatniego fragmentu A18 do węzła Golnice w województwie dolnośląskim. Tym samym kierowcy będą już mogli korzystać z całej, dwujezdniowej autostrady A18 o długości 70 km.
— Kończy się przebudowa drogi, która była niechlubnym przykładem na wieloletnie zaniedbania inwestycji w naszym kraju. Zniknęły słynne „najdłuższe schody Europy”: kierowcy wjeżdżający do Polski musieli borykać się z jazdą drogą złożoną z betonowych przedwojennych płyt. Dzisiaj A18 nabrała nowej jakości i jest już drogą bezpieczną i komfortową — powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
GDDKiA uzyskała ponadto pozwolenie na użytkowanie ostatnich 600 m A18 pomiędzy mostem granicznym i węzłem Olszyna, stanowiących dopełnienie początkowego odcinka autostrady o długości ponad 11 km, oddanego do ruchu pod koniec lipca br.
W ramach udostępnionego kierowcom 28 września 2023 r. odcinka przebudowana została część południowa węzła Iłowa wraz z pasami włączenia i wyłączenia, łącznicami, rondem na połączeniu z drogą wojewódzką nr 296 oraz zmianą połączenia z istniejącą stacją benzynową. Wybudowane zostały również drogi serwisowe i wewnętrzne, dojazdy do zbiorników i urządzeń podczyszczających, a także zjazdy i przejazdy awaryjne. Droga wyposażona została w niezbędne elementy bezpieczeństwa ruchu, urządzenia ochrony środowiska oraz zieleń. Powstało pięć nowych obiektów mostowych: dwa górne przejścia dla dużych zwierząt o szerokości ponad 60 m, oddalone od siebie o ponad 3 km, dwa wiadukty w ciągu autostrady (nad drogą lokalną relacji Konin Żagański – Iłowa oraz nad linią kolejową Jasień – Miłkowice) i most w ciągu autostrady nad rzeką Czerna.
Drugi etap budowy A18
Przebudowa jezdni południowej DK18 na odcinku pomiędzy Olszyną i Golnicami miała na celu dostosowanie istniejącego układu drogowego do parametrów autostrady. Prace polegały głównie na wymianie zdegradowanej nawierzchni jezdni i dostosowaniu nośności drogi do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. Stara nawierzchnia została rozebrana i zastąpiona nową betonową, z jezdnią poszerzoną do 11 m, a po uprzedniej segregacji i obróbce, wykorzystana jako materiał do podbudowy drogi.
Pierwszym etapem dostosowania trasy od Wrocławia do granicy z Niemcami była budowa jezdni północnej DK18 o parametrach autostradowych w latach 2004-2007. Decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla południowej jezdni przyszłej A18 została wydana już w 2011 r., jednak dopiero decyzja Ministra Infrastruktury z sierpnia 2018 r. zapewniła finansowanie i umożliwiła realizację inwestycji w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)
kom/ mmu/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 28.09.2023, 19:24 |
Źródło informacji | MI |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |