Newsletter

MI: Rozbudowa terminalu w Sławkowie: inwestycja w bezpieczeństwo logistyczne Polski i Unii Europejskiej (komunikat)

26.05.2025, 17:55aktualizacja: 26.05.2025, 17:56

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- Ministerstwo Infrastruktury informuje:

Rozbudowa Euroterminalu Sławków to przedsięwzięcie, które nie tylko zmienia oblicze polskiej logistyki, ale też wzmacnia naszą pozycję na geopolitycznej mapie Europy. 26 maja 2025 r. w Sławkowie podpisano umowę inwestycyjną pomiędzy Agencją Rozwoju Przemysłu a Euroterminalem Sławków. Celem porozumienia jest rozbudowa tego strategicznego węzła logistycznego, który ma odegrać kluczową rolę w procesie odbudowy Ukrainy i wzmocnić pozycję Polski jako lidera transportu w Europie Środkowo-Wschodniej. W uroczystości uczestniczył Premier Donald Tusk oraz minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

W ramach pierwszego etapu inwestycji zaplanowano budowę drugiego terminalu intermodalnego z 7 nowymi torami, co znacząco zwiększy przepustowość obiektu oraz instalację nowoczesnych urządzeń przeładunkowych, umożliwiających obsługę kontenerów intermodalnych, co przyspieszy transport towarów z Ukrainy i Azji do Europy.

Inwestycja o wartości 180 mln zł stanowi kluczowy element strategii wzmacniającej pozycję Polski jako lidera logistyki w Europie Środkowo-Wschodniej oraz wsparcia odbudowy Ukrainy.

"Infrastruktura jest krwiobiegiem polskiej gospodarki, dlatego rozbudowa terminala w Sławkowie to najlepiej wydane pieniądze z punktu widzenia polskiej logistyki i polskiego transportu, który jest nowoczesny i jest kluczowy dla procesów przeładunkowych w całej Europie i nie tylko" — powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

"Sławków to polskie okno na świat, dlatego nadzór nad rozwojem Sławkowa powinien być w 100 procentach polski. Kto kontroluje Euroterminal w Sławkowie, kontroluje przepływ towarów w układzie Unia Europejska – Ukraina" — dodał minister infrastruktury.

Premier Donald Tusk podkreślił z kolei lokalizację Euroterminalu na skrzyżowaniu paneuropejskich korytarzy transportowych łączących wschód z zachodem oraz północ z południem i zwrócił uwagę na ten drugi wektor.

"Akurat ten kierunek – łączący Morze Śródziemne z Bałtykiem – jest dzisiaj ważniejszy nawet dla Sławkowa niż kierunek wschód-zachód, jeśli chodzi o ilość ładunków, jakie przechodzą przez Sławków. A więc Włochy, a więc państwa leżące nad Adriatykiem i oczywiście z drugiej strony Baltic Hub, czyli dwa wielkie morskie okna na świat, a w środku serce to lądowe, czyli Sławków" — podkreślił premier Donald Tusk.

Rozbudowa terminalu to nie tylko nowe tory i urządzenia – to przede wszystkim nowy impuls rozwojowy dla całego regionu i kraju. Jego przepustowość zwiększy się niemal o 100 procent. Obecnie terminal obsługuje 285 tys. TEU rocznie, a po rozbudowie jego zdolności przeładunkowe wzrosną do 530 tys. TEU.

Terminal w Sławkowie ma unikatowe położenie – znajduje się na styku europejskiej sieci kolejowej i szerokotorowego systemu pochodzącego z Dalekiego Wschodu. Niewielka odległość od lotniska Kraków-Balice (57 km) i Katowice-Pyrzowice (44 km) oraz dwóch autostrad A1 (8 km) i A4 (10 km) to dodatkowe atuty położenia tego terminalu na mapie transportowej Polski.

W Sławkowie kończy się linia szerokotorowa LHS – jedyna tego typu infrastruktura w Unii Europejskiej, umożliwiająca płynny przeładunek towarów z Azji bez konieczności zmiany torów, co znacząco skraca czas i koszt transportu. Skarbem Sławkowa są właśnie szerokie tory, biegnące od granicy z Ukrainą w okolicach Hrubieszowa do terminala w Sławkowie.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)

kom/ kk/ mhr/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 26.05.2025, 17:55
Źródło informacji MI
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ