Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- MI informuje:
Minister Infrastruktury zatwierdził Programy inwestycji dla 3 obwodnic w województwie mazowieckim: Skaryszewa w ciągu drogi krajowej nr 9, Łącka w ciągu drogi krajowej nr 60 oraz Zwolenia w ciągu drogi krajowej nr 79. Inwestycje o łącznej długości ok. 18 km powstaną w ramach Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030.
- Obwodnice Skaryszewa, Łącka i Zwolenia będą stanowić ważny element układu komunikacyjnego Mazowsza. Ich budowa powoli na zachowane najwyższych wymogów ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju kraju - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Obwodnica Skaryszewa
Obwodnica Skaryszewa o długości ok. 6 km powstanie w nowym śladzie drogi krajowej nr 9 jako droga klasy GP (głównej o ruchu przyspieszonym). Zostanie zaprojektowana w układzie ruchu północ-południe, po wschodniej lub zachodniej stronie miejscowości, w zależności od wybranego wariantu.
Podstawowym celem budowy obwodnicy jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego z centrum miejscowości. Inwestycja poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego na DK9 na trasie Radom – Iłża – Opatów, czyli docelowo pomiędzy przyszłymi drogami ekspresowymi S12 i S74.
Obwodnica Skaryszewa to nowe zadanie, dla którego proces inwestycyjny dopiero się rozpoczyna. Pierwszym etapem będzie opracowanie dokumentacji w zakresie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego oraz uzyskanie decyzji środowiskowej, co jest planowane w I połowie 2023 r. Realizacja zadania została przewidziana w latach lat 2026–2028.
Obwodnica Łącka
Obwodnica Łącka o długości ok. 3 km ominie istniejącą zabudowę prawdopodobnie po północno–zachodniej stronie obecnego przebiegu DK60, docelowy przebieg trasy klasy GP (głównej o ruchu przyspieszonym) zostanie jednak określony w decyzji środowiskowej.
Obwodnica Łącka poprawi warunki ruchu na drodze krajowej nr 60, która stanowi obecnie alternatywną, północną obwodnicę aglomeracji warszawskiej, wykorzystywaną do ruchu dalekobieżnego pomiędzy drogą ekspresową S8 i autostradą A2.
Proces inwestycyjny dla obwodnicy Łącka dopiero się rozpoczyna. Pierwszym etapem będzie opracowanie dokumentacji w zakresie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego oraz uzyskanie decyzji środowiskowej, co jest planowane w I połowie 2023 r. Realizacja zadania jest przewidziana w latach 2026 - 2028.
Obwodnica Zwolenia
W ramach inwestycji powstanie nowy odcinek drogi klasy GP (głównej o ruchu przyspieszonym) o długości 9 kilometrów.
Obwodnica Zwolenia zostanie zaprojektowana w nowym śladzie, w układzie północ-południe, po wschodniej lub zachodniej stronie miejscowości. Początek obwodnicy planowany jest na węźle projektowanym na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 79 oraz przyszłej drogi ekspresowej S12.
Podstawowym celem budowy obwodnicy Zwolenia jest wyprowadzenie ruchu z centrum miejscowości, który obecnie odbywa się po drogach krajowych numer 79 i 12. Zadanie to jest elementem szerszego planu działań podejmowanych na ciągu drogi krajowej nr 79, na który składa się również budowa obwodnic Lipska oraz Osieka, a także zrealizowanej w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych obwodnicy Góry Kalwarii w ciągu dróg krajowych nr 50 i 79. Dodatkowo obwodnica Zwolenia będzie stanowiła element i dopełnienie układu komunikacyjnego, który powstanie w tym rejonie po zrealizowaniu drogi ekspresowej S12.
Dzięki budowie obwodnicy nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego i zwiększenie przepustowości dróg krajowych nr 12 i 79. Inwestycja ta poprawi również warunki i bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego na DK 79 Piaseczno - Góra Kalwaria – Sandomierz.
Obwodnica Zwolenia to nowe zadanie, w przypadku którego proces inwestycyjny dopiero się rozpoczyna. Pierwszym etapem będzie opracowanie dokumentacji w zakresie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego oraz decyzji środowiskowej, której uzyskanie jest planowane w I połowie 2023 r. Ogłoszenie przetargu na wybór wykonawcy przewidziano na koniec 2023 r., zaś zawarcie umowy z wykonawcą na 2025 r. Realizacja trasy będzie prowadzona w latach 2026 – 2028.
Program budowy 100 obwodnic w województwie mazowieckim
W ramach programu obwodnicowego na Mazowszu powstanie łącznie 9 obwodnic:
- Ciechanowa w ciągu drogi krajowej nr 60,
- Lipska w ciągu drogi krajowej nr 79,
- Łącka w ciągu drogi krajowej nr 60,
- Ostrołęki w ciągu drogi krajowej n 53,
- Pułtuska w ciągu dróg krajowych nr 57 i 61,
- Siedlec w ciągu drogi krajowej nr 63,
- Skaryszewa w ciągu drogi krajowej nr 9,
- Sokołowa Podlaskiego w ciągu dróg krajowych nr 62 i 63,
- Zwolenia w ciągu drogi krajowej nr 79.
W ramach rządowego Programu do 2030 r. powstanie 100 obwodnic na sieci dróg krajowych o łącznej długości ok. 820 km. Będą to trasy o najwyższych parametrach technicznych, dostosowane do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. Inwestycjom tym będą towarzyszyły urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym oświetlenie spełniające wytyczne prawidłowego oświetlenia przejść dla pieszych.
Koszt realizacji 100 obwodnic został oszacowany na blisko 28 mld zł. Ich budowa będzie finansowana ze środków Krajowego Funduszu Drogowego prowadzonego przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Inwestycje związane z budową nowych obwodnic będą realizowane przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
Jednym z najważniejszych efektów realizacji programu będzie poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego, wyprowadzenie ruchu z zatłoczonych miast, czystsze powietrze, mniejszy hałas i poprawa przepustowości sieci drogowej.
Więcej o Programie budowy 100 obwodnic na stronie Ministerstwa Infrastruktury https://www.gov.pl/web/infrastruktura/program-budowy-100-obwodnic-na-lata-2020---2031
Mapa inwestycji w załączniku.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Załączniki do komunikatów są dostępne za pośrednictwem nowej Platformy Serwisowej PAP: serwis.pap.com.pl Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)
kom/ jml/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 28.04.2020, 12:05 |
Źródło informacji | MI |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
Chapter Zero Poland wskazuje, jak budować konkurencyjność polskiej gospodarki w oparciu o strategię zrównoważonego rozwoju PAP
Raport „Budowanie konkurencyjności polskiej gospodarki w oparciu o strategię zrównoważonego rozwoju. Strategiczne znaczenie danych w procesie transformacji”, przygotowany przez Chapter Zero Poland inicjatywę Forum Odpowiedzialnego Biznesu - i SGH wskazuje uczestnikom rynku, m.in. przedsiębiorcom i samorządowcom konkretne rekomendacje dotyczące zielonej transformacji.- 08.10.2025, 14:51
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Image
ROP i system kaucyjny - rekomendacje ekspertów z obszaru świadomości ekologicznej i recyklingu
Sprawiedliwe zasady, włączenie szkła i wyrównanie poziomów zbiórki - to główne wnioski z publikacji „System bez wykluczeń. Na drodze do sprawiedliwej i efektywnej legislacji systemu kaucyjnego i ROP”, zaprezentowanej dziś w trakcie spotkania branży, mediów i przedstawicieli rządu w Centrum Prasowym PAP. W spotkaniu wzięła udział wiceminister Anita Sowińska z resortu Klimatu i Środowiska.- 08.10.2025, 14:48
- Kategoria: Nauka i technologie
- Źródło: Stowarzyszenie Ekologiczne EKO-UNIA
-
Image
MAK Re na EKF Ubezpieczenia: luka ubezpieczeniowa to miliardowe straty dla całego społeczeństwa PAP
„Na tym kongresie wielokrotnie wybrzmiał fakt, że luka ubezpieczeniowa to nie jest tylko brak konkretnej polisy czy podpisanej umowy. Są to miliardy złotych strat, które później muszą być pokryte przez społeczeństwo i samorządy. Aby zagospodarować tę lukę, nasz sektor musi skoncentrować się na rozszerzaniu świadomości ubezpieczeniowej i stałym pokazaniu klientom, że oferowane zabezpieczenia oznaczają realne wparcie oraz korzyści” - wyjaśnia Ewa Siniarska-Parkot, członek zarządu MAK Ubezpieczenia, prezes zarządu MAK Re.- 08.10.2025, 14:00
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ