Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- MI informuje:
Wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel oraz przedstawiciele spółek Grupy PKP spotkali się 18 września 2018 r. z członkami Komisji Transportu i Turystyki Parlamentu Europejskiego. Tematem rozmów były projekty rozwoju połączeń międzynarodowych pomiędzy Unią Europejską a Azją, realizowane przez PKP Cargo i PKP Linię Hutniczą Szerokotorową w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku. Dyskutowano nad wspólnym europejskim obszarem przewozów pasażerskich oraz inwestycjami na kolei, które przekładają się na wzrost konkurencyjności tego środka transportu.
Przedstawiciele Komisji obejrzeli m.in. planowany do modernizacji dworzec Rzeszów Główny, a następnie pociągiem PKP Intercity udali się do Krakowa na Dworzec Główny.
- Obecna perspektywa unijna stawia przed nami wielkie szanse i ogromne wyzwania. Po raz pierwszy polska kolej ma do wykorzystania tak dużą kwotę i tak duży program inwestycyjny do zrealizowania. Program, którego pierwsze efekty są już widoczne – do szybszej i bezpieczniejszej kolei przekonuje się coraz więcej pasażerów. Tylko w ubiegłym roku z usług polskich przewoźników kolejowych skorzystało ponad 300 mln osób. Dzięki dalszym inwestycjom z unijnym wsparciem, wynik ten może być jeszcze lepszy. W tym kontekście kluczowe znaczenie ma kontynuacja prac określonych w Krajowym Programie Kolejowym w celu dokończenia modernizacji sieci bazowej z uwzględnieniem w następnych latach potrzeb wynikających z budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Dlatego tak istotne jest zagwarantowanie odpowiedniej wielkości wsparcia z Funduszu Spójności, w ramach instrumentu „Łącząc Europę” CEF. Konieczne jest właściwe zdefiniowanie w prawie wspólnotowym warunków realizacji inwestycji infrastrukturalnych do 2030 r., tak aby zakończyć etap procesu wzmacniania konkurencyjności transportu kolejowego zgodnie z Planem utworzenia jednolitego europejskiego obszaru transportu – powiedział wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.
Prezes PKP SA Krzysztof Mamiński stwierdził, że bardzo istotną rolę w podnoszeniu konkurencyjności polskiej kolei odgrywają fundusze europejskie.
- To właśnie dzięki unijnemu wsparciu realizujemy obecnie tak szeroko zakrojony program inwestycyjny. Program, którego efektem będą jeszcze krótsze czasy przejazdu, dostosowana infrastruktura oraz lepsze skomunikowanie miast i regionów – podkreślił K. Mamiński. Arnold Bresch, członek zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych SA podkreślił, że spółka realizuje obecnie największy w historii program inwestycyjny na polskiej kolei. Inwestycje te wpłyną na poprawę atrakcyjności transportu kolejowego w aglomeracjach, regionach i dla przewozu towarów. Mają na celu stworzenie spójnej sieci kolejowej.
- Osiem i pół tysiąca kilometrów linii kolejowych będzie dostosowanych do wyższych prędkości. Miasta wojewódzkie zostaną połączone liniami o średniej prędkości 100 km/h, natomiast na liniach magistralnych założona jest prędkość 160 km/h – powiedział A. Bresch.Dodał, że już widać efekty tych prac: - Pociągi jeżdżą szybciej, a pasażerowie korzystają z wygodnych stacji i przystanków. Kolej staje się coraz lepszą alternatywą dla transportu drogowego.
Marek Chraniuk, prezes zarządu PKP Intercity zwrócił uwagę na największy w historii spółki program inwestycyjny, o wartości ok. 7 mld złotych.
W programie „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” istotne znaczenie mają dwa projekty objęte unijnym dofinansowaniem, tj. „Kolej na dobre połączenia – unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” oraz „Przyspieszamy komfortowo – unowocześnienie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity S.A.”. Łącznie z funduszy europejskich w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020 spółka otrzymała ponad 653 mln złotych dotacji dla projektów wartych blisko 2 mld złotych brutto.
- Dzięki temu zmodernizujemy i zakupimy łącznie 335 wagonów oraz 53 lokomotywy, w przypadku skorzystania z praw opcji, a także zainwestujemy w stacje postojowe – powiedział M. Chraniuk. Dla PKP Cargo istotne jest to, że inwestycje kolejowe przyczyniają się do poprawy przepustowości i podniesienia prędkości handlowej pociągów w głównych paneuropejskich korytarzach transportowych.
- Chodzi nam przede wszystkim o korytarz północ-południe, biegnący od Morza Bałtyckiego w kierunku Adriatyku i Morza Czarnego, na którym w Polsce i innych państwach realizowanych jest szereg inwestycji infrastrukturalnych, a kolejne są planowane. Inwestycje torowe oraz w terminale przeładunkowe mają też służyć lepszemu wykorzystaniu możliwości, jakie daje nam Nowy Jedwabny Szlak – uważa Czesław Warsewicz, Prezes PKP Cargo. Zdecydowaną większość inwestycji z własnych środków realizuje spółka PKP LHS.
- Naszym celem jest zwiększenie bezpieczeństwa i przepustowości linii szerokotorowej poprzez automatyzację sterowania i modernizację taboru, na które do 2025 roku przeznaczymy ok. 800 mln złotych. Analizujemy również możliwość przedłużenia i elektryfikacji linii. Pozwoli nam to zwiększyć szanse na wykorzystanie potencjału naszego położenia geograficznego i powstającego Nowego Jedwabnego Szlaku – stwierdził Zbigniew Tracichleb, Prezes Zarządu PKP LHS.
Wizycie Komisji Transportu i Turystyki przewodniczył Wim Van de Camp, któremu towarzyszyli Andor Deli i Kosma Złotowski. Inicjatorem wizyty był wiceprzewodniczący Komisji, Tomasz Poręba.
- Podczas kolejnych etapów naszej podróży przekonuję się, że każda złotówka z UE przeznaczana na inwestycje infrastrukturalne jest tu dobrze wydawana – podkreślił Wim van de Camp.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.(PAP)
kom/ sno/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 20.09.2018, 17:44 |
Źródło informacji | MI |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |