Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- Ministerstwo Infrastruktury informuje:
Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podpisał 30 maja 2023 r. Program inwestycji dla rozbudowy węzła Emilia na skrzyżowaniu drogi ekspresowej S14 i autostrady A2, wraz z budową odcinka drogi krajowej nr 91 w województwie łódzkim. Przedmiotem inwestycji jest zaprojektowanie, przebudowa i rozbudowa istniejącego węzła drogowego Emilia w sposób umożliwiający zapewnienie wszystkich relacji z autostradą A2 oraz optymalne połączenie układu dróg z DK91.
"Rozbudowa węzła drogowego Emilia stanowić będzie swoiste, docelowe domknięcie łódzkiej obwodnicy miasta. Umożliwi zjazd z Zachodniej Obwodnicy Łodzi w ciągu S14 na autostradę A2 i na DK91 prowadzącą do Łodzi, jak i do Gdańska, a zarazem pozwoli kierowcom jadącym z północy ominąć centrum Zgierza. Zniweluje to problem narastających zatorów, które mają miejsce w obecnym układzie dróg w regionie" – powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Główne korzyści wynikające z realizacji tego nowoczesnego połączenia komunikacyjnego to: zwiększenie przepustowości i prędkości ruchu tranzytowego na kierunku wschód-zachód oraz północ-południe w rejonie węzła Emilia oraz podniesienie komfortu jazdy; poprawa bezpieczeństwa ruchu przy jednoczesnym zmniejszeniu poziomu hałasu i emisji spalin wzdłuż DK91 na odcinku w. Słowik – w. Emilia; większa dostępność transportowa terenów zlokalizowanych w północno-zachodnim sąsiedztwie Łodzi; dostosowanie sieci dróg krajowych do wzrastającego natężenia ruchu.
Pierwszy etap procesu przygotowawczego inwestycji będzie obejmował opracowanie koncepcji programowej rozbudowy węzła Emilia wraz z korektą połączenia z autostradą A2 i poprawą komunikacji z DK91, zbadanie warunków geologicznych, przygotowanie dokumentacji koniecznej do uzyskania decyzji środowiskowej i przeprowadzenie badań archeologicznych. Szczegółowe rozwiązania projektowe zostaną przyjęte z uwzględnieniem zaplanowanych do opracowania na etapie prac przygotowawczych analiz i prognoz ruchu.
W ramach zadania wybudowane zostaną nowe odcinki drogi klasy S długości około 1 km oraz klasy GP o długości 1,5 km, a także łącznice bezpośrednie na relacjach A2 – S14 w celu maksymalnego zwiększenia przepustowości tego połączenia. Zaplanowano ponadto budowę i przebudowę skrzyżowań z drogami poprzecznymi, budowę obiektów inżynierskich, jezdni do obsługi przyległego terenu oraz wykonanie urządzeń bezpieczeństwa i organizacji ruchu. Inwestycja obejmie instalację urządzeń ochrony środowiska, w tym ekranów akustycznych, zbiorników podczyszczających wody, budowę systemu odwodnienia układu drogowego wraz z urządzeniami towarzyszącymi oraz wykonanie przejść dla zwierząt. Przewidziano ponadto wykonanie infrastruktury łączności Systemu Zarządzania Ruchem, budowę i przebudowę urządzeń inteligentnych systemów transportowych (ITS) wraz z infrastrukturą dla Systemu Zarządzania Ruchem, takich jak znaki o zmiennej treści, urządzenia pomiaru ruchu, wykrywania zdarzeń oraz kamer systemu wizyjnego.
Zakończenie procesu przygotowawczego o wartości 7,1 mln zł zaplanowano na 2026 r.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)
kom/ mick/ mmu/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 30.05.2023, 15:45 |
Źródło informacji | MI |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |