Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- MI informuje:
Województwo małopolskie będzie lepiej skomunikowane
Do końca 2019 roku opracowany zostanie Program rozwoju systemu transportowego obszaru Podtatrza – deklaracja ta została zawarta w Liście intencyjnym podpisanym 10 października 2019 r. w Krakowie przez ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka i przedstawicieli władz samorządowych: Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego, Starostów Tatrzańskiego i Nowotarskiego oraz Burmistrzów Zakopanego i Nowego Targu. Ponadto Minister Infrastruktury zatwierdził do realizacji zadania w województwie małopolskim, mające na celu zwiększenie przepustowości sieci dróg krajowych oraz poprawę bezpieczeństwa użytkowników ruchu drogowego.
Porozumienie na rzecz rozwoju systemu transportowego Podtatrza
Podtatrze, obejmujące powiaty tatrzański i nowotarski, boryka się z istotnymi problemami komunikacyjnymi, zarówno dla mieszkańców, jak i turystów odwiedzających ten region. Obszar ten wymaga precyzyjnego określenia potrzeb komunikacyjnych oraz stworzenia systemu transportowego likwidującego wykluczenie komunikacyjne, a jednocześnie gwarantującego możliwość wykorzystania potencjału turystycznego regionu.
Program rozwoju systemu transportowego obszaru Podtatrza do 2030 roku zostanie przygotowany przez Ministerstwo Infrastruktury w ścisłej współpracy z władzami samorządowymi, zarówno na poziomie wojewódzkim, jak i powiatowym oraz gminnym.
Celem programu będzie stworzenie sprawnego systemu transportowego obszaru Podtatrza, poprawiającego jego dostępność komunikacyjną, sprzyjającego zrównoważonemu rozwojowi, ograniczającego wpływ na środowisko i zapewniającego wysoką jakość życia mieszkańcom. W jego ramach przewidziano realizację trzech priorytetów:
- Rozwój infrastruktury transportowej,
- Działania na rzecz rozwoju niskoemisyjnego transportu zbiorowego, ze szczególnym naciskiem na kolej,
- Poprawa zarządzania i integracja systemów transportowych.
Rozbudowa DK7 Rabka – Chyżne
Minister Infrastruktury zatwierdził do realizacji program inwestycji dla zadania „Budowa drogi dwujezdniowe klasy GP (na parametrach klasy S) w ciągu drogi krajowej nr 7 na odc. Rabka – Chyżne, proces przygotowawczy”. - Decyzja o rozbudowie ostatniego odcinka drogi krajowej nr 7 pozwoli na powstanie nowoczesnego połączenia portów Trójmiasta z południem Polski i ze Słowacją. Dzięki temu powstanie korytarz transportowy łączący północ i południe Europy. Dla mieszkańców i turystów licznie odwiedzających Orawę i Podhale to łatwiejszy dojazd i większe bezpieczeństwo – powiedział minister A. Adamczyk.
Zakres prac przygotowawczych obejmuje opracowanie dokumentacji projektowej w zakresie studium korytarzowego, wraz z określeniem klasy technicznej planowanej drogi, co będzie wynikało z przeprowadzonych analiz oraz prognoz ruchu. W ramach tych prac zostanie ponadto zlecone opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej i materiałami do decyzji środowiskowej oraz uzyskanie decyzji środowiskowej.
Wstępny zakres prac budowlanych zakłada m.in. budowę dwujezdniowej drogi o długości ok. 35 km, wraz z siecią dróg dojazdowych, obiektów inżynierskich, zabezpieczeń akustycznych, urządzeń ochrony środowiska i systemu odwodnienia. Droga będzie dostosowana do nośności nawierzchni 115 kN/oś. Realizacja inwestycji jest przewidywana w systemie projektuj i buduj.
Dzięki rozbudowie DK7 wzrośnie bezpieczeństwo ruchu drogowego, w tym bezpieczeństwo pieszych, skróci się czasu przejazdu i zwiększy komfort podróżowania. Sieć dróg dojazdowych pozwoli na zwiększenie dostępności terenów przyległych do trasy. Po stronie słowackiej planowana jest kontynuacja trasy (droga R3) o parametrach odpowiadających polskim drogom ekspresowym.
Rozbudowa DK 28 w Gorlicach
Inwestycja będzie realizowana w ciągu drogi krajowej nr 28 na odcinkach o łącznej długości około 7,3 km. Zakres zadania przewiduje podniesienie nośności drogi do 11,5 kN/oś oraz rozbudowę skrzyżowań DK 28 z:
- drogą gminną nr K270279,
- drogą wojewódzką nr 977 w kierunku Koniecznej,
- drogą wojewódzką nr 977 i drogą wojewódzką 993 – rondo turbinowe dwupasowe.
Zadania obejmie ponadto budowę i przebudowę chodników i ciągów pieszo-rowerowych, wykonanie kanału technologicznego, przebudowę przepustu drogowego, przebudowę kanalizacji deszczowej, budowę zatok autobusowych i przebudowę istniejących zjazdów.
Realizacja prac budowlanych została zaplanowana na lata 2024-2025.
Rozbudowa A4 o dodatkowy pas ruchu (węzeł Kraków Południe)Celem inwestycji jest poszerzenie autostrady A4 o dodatkowy pas ruchu w kierunku wschodnim na długości około 700 m oraz budowa bezkolizyjnego przejścia dla pieszych przez łącznicę węzła autostradowego A4 relacji Katowice - Zakopane. ¬ Średni dobowy ruch na autostradzie A4 na odcinku w. Opatkowice – w. Łagiewniki wynosi obecnie ponad 53 tys. poj./dobę.
Okres realizacji prac przewidziano na lata 2022–2024.
Rozbudowa dwóch skrzyżowań w Zakopanem
Zakres inwestycji przewiduje budowę dwóch rond trzywlotowych na skrzyżowaniu DK47 z ul. Wojdyły (rondo turbinowe) i ul. Ustup. Na odcinku pomiędzy rondami powstanie pas rozdziału. W ramach zadania przebudowane zostaną zatoki autobusowe, wybudowane chodniki, zamontowane oświetlenie, odwodnienie i przebudowana infrastruktura techniczna. Ponadto, na odcinku około 15 metrów zadanie przewiduje obniżenie niwelety drogi krajowej zrealizowanej w ramach zadania Budowa mostu na potoku Olczyskim w m. Zakopane w ciągu DK 47. Celem obniżenia niwelety jest uzyskanie normatywnego przejazdu drogowego pod wiaduktem kolejowym (po jego przebudowie przez zarządcę kolejowego).
Okres realizacji robót budowlanych: lata 2020-2021.
Budowa obwodnicy Nowego Targu
Zadanie obejmuje prace przygotowawcze (wykonanie dokumentacji technicznej, nabycie nieruchomości oraz badania archeologiczne) dla połączenia DK47 z DK49 o długości koło 5 km, stanowiącego obwodnicę Nowego Targu. W wyniku realizacji inwestycji wybudowany zostanie nowy odcinek drogi krajowej poza zwartą zabudową. Włączenie nowej trasy do istniejącej drogi krajowej nr 49 (ul. Jana Pawła II) nastąpi w pobliżu planowanego nowego przebiegu drogi wojewódzkiej nr 969, realizowanego jako obwodnica miejscowości Waksmund, Ostrowsko i Łopuszna.
W ramach zadania powstaną 4 obiekty inżynierskie: 1 most i 3 wiadukty, oświetlenie drogowe w rejonie skrzyżowań i węzłów dwupoziomowych, na projektowanych wiaduktach i moście przez Biały Dunajec oraz urządzenia ochrony środowiska: ekrany akustyczne i przejścia dla małych zwierząt. Ponadto zrealizowana zostanie sieć infrastruktury technicznej: wodociągowa, techniczna, kanalizacyjna oraz elektrotechniczna.
Proces przygotowawczy będzie realizowany w latach: 2020–2022.
Budowa południowej obwodnicy Wadowic
Zakres inwestycji obejmuje budowę nowego odcinka drogi krajowej nr 28 na długości około 1,5 km, budowę obiektów inżynierskich oraz przepustów, budowę i przebudowę skrzyżowań, budowę zatok autobusowych, budowę nowych dróg dojazdowych do obsługi terenów przyległych do drogi, wykonanie urządzeń ochrony środowiska: m.in. ekranów akustycznych, zbiorników retencyjnych i urządzeń oczyszczania wód, przebudowę i budowę urządzeń infrastruktury technicznej i elementów wyposażenia drogi: barier, oznakowania.
Dzięki inwestycji poprawią się warunki ruchu na skrzyżowaniu dróg DK 28 i DK 52, z centrum Wadowic zostanie wyprowadzony ruch tranzytowy, zwiększy się bezpieczeństwo i komfort podróży.
Okres realizacji robót budowlanych: lata 2024-2025.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Załączniki do komunikatów są dostępne za pośrednictwem nowej Platformy Serwisowej PAP: serwis.pap.com.pl Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.(PAP)
kom/ agzi/ wus/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 10.10.2019, 15:02 |
Źródło informacji | MI |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Image
Prof. Jacek Sierak z SGH: miasta nie wiedzą, jakich usług zdrowotnych będą potrzebować w przyszłości PAP
Władze miast powiatowych mają ograniczoną wiedzę, jeśli chodzi o to, jakie usługo zdrowotne będą u nich realizowane w przyszłości - wskazuje prof. Jacek Sierak, kierownik Katedry Ekonomiki i Finansów Samorządu Terytorialnego Szkoły Głównej Handlowej. „Są to inwestycje bezpośrednio miejskie, jak i innych podmiotów. W ostatnich latach duże miasta funkcjonowały w warunkach bardzo dużej niepewności finansowej. Trudno jest też zidentyfikować prawdziwą liczbę mieszkańców tych miast” - mówi ekspert.- 22.11.2024, 15:32
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Image
Projekt Baltica 2 przechodzi z fazy przygotowania inwestycji do realizacji PAP
„Trwają przygotowania lądowej części projektu. Rok 2027 to etap instalacji morskich turbin wiatrowych i oddanie całego przedsięwzięcia do eksploatacji. A późnej kilkadziesiąt lat efektywnej produkcji zielonej energii dla polskich odbiorców” – mówił Bartosz Fedurek, prezes zarządu PGE Baltica, podczas konferencji Offshore Wind Poland 2024. Baltica 2 jest wspólnym projektem PGE i Ørsted.- 22.11.2024, 14:04
- Kategoria: Nauka i technologie
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Kraj kontrastów. Kazachstan stawia na rozwój turystyki i zaprasza do odwiedzin
Od kosmopolitycznej stolicy Astany przez spokojny region Ałmaty z malowniczymi górami, rwącymi rzekami i krystalicznie czystymi jeziorami po mistyczne pustynie Mangystau oraz starożytne miasta Jedwabnego Szlaku - Kazachstan ma wiele do zaoferowania. I doskonale zdaje sobie z tego sprawę.- 22.11.2024, 13:16
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Ambasada Kazachstanu