Newsletter

Biznes i finanse

Minister infrastruktury: do 2030 r. polskie porty mają szansę przejąć prymat na Bałtyku

21.09.2021, 14:04aktualizacja: 21.09.2021, 14:12

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

PAP/S. Leszczyński (1)
PAP/S. Leszczyński (1)
Dzięki inwestycjom drogowym i kolejowym oraz rozbudowie infrastruktury przeładunkowej polskie porty do 2030 r. przejmą prymat na Bałtyku, dystansując Hamburg i Rostock – taką wizję przedstawił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podczas debaty o strategii transportowej Polski podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach (20-22 września 2021 r.).

Sławomir Michalewski, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk ds. finansowych, przypomniał, że już obecnie gdański port jest największym portem kontenerowym na Bałtyku – dzięki szybko rozwijającemu się terminalowi należącemu do spółki DCT, w której 30 proc. udziałów ma Polski Fundusz Rozwoju.

„Przez duńskie cieśniny wpływa 75 tys. statków rocznie” – mówił Sławomir Michalewski, podkreślając, że z obsługi tego strumienia przewożonych drogą morską towarów korzysta też Port Gdańsk, będący obecnie trzecim największym portem przeładunkowym na Bałtyku.

Kluczowym elementem dla rozwoju polskich portów jest ich połączenie z siecią kolejową.

„Zdecydowaliśmy, że ostatnia mila – dostęp kolejowy do portów – musi zostać poprawiona” – mówił Andrzej Adamczyk.

Minister infrastruktury przypomniał, że obecnie jest realizowany program o wartości 5 mld zł, którego celem jest położenie nowych torów, elektryfikacja oraz umożliwienie obsługi nawet najdłuższych składów towarowych przez zespoły portów w Trójmieście oraz w Świnoujściu i Szczecinie

Minister Adamczyk wskazywał też na rolę polskich portów w przyszłym korytarzu transportowym Via Carpatia, łączącym porty trójmiasta z portami w Grecji, Rumunii czy Bułgarii, oraz w korytarzu biegnącym z Malmoe w Szwecji przez zachodnią Polskę aż po Kretę.

Wiceprezes Portu Gdańsk dodawał, że również sam port realizuje inwestycje w infrastrukturę transportową – w ostatnim czasie wybudowano 10 km nowych torów oraz 7 km nowych dróg. Ponadto przy wykorzystaniu środków unijnych poprawiany jest stan toru wodnego i nabrzeża.

„Do portu dwa razy w tygodniu zawijają największe kontenerowce świata, na których pokładzie przewożonych jest po 24 tys. kontenerów. Inwestycje służą wzrostowi zdolności przeładunkowych” – mówił Sławomir Michalewski.

Według niego, również w efekcie rozbudowy infrastruktury kolejowej przez PKP PLK (70 km nowych torów na bezpośrednim zapleczu portu) możliwe jest zwiększenie ilości obsługiwanych towarów.

Jednym z czołowych wykonawców infrastruktury kolejowej prowadzącej do portów jest Budimex. Prezes firmy Artur Popko przypomniał, że oprócz tego Budimex wykonuje też podnoszenie mostów dla żeglugi śródlądowej.

W tym kontekście wskazano, że Port Gdańsk opracował studium wykonalności użeglownienia Wisły.

„Za 20 lat realnie będzie można patrzeć na realizację przez Gdańsk obsługi pracy przewozowej największej polskiej rzeki” – powiedział wiceprezes portu Sławomir Michalewski.

Według niego, wykorzystanie dróg rzecznych ma ogromne znaczenie w aspekcie „zieloności transportu”.

Wskazywał on również na szanse, jakie przed polskimi portami stwarza możliwość obsługi handlu zagranicznego sąsiadów – Czech, Słowacji czy Ukrainy.

„Im szybciej będziemy rozwijać potencjał tranzytu przez polskie porty, tym więcej korzyści dla kraju” – mówił wiceprezes Michalewski, wskazują, że transport morski odpowiada za 80 proc. przewozów w światowej gospodarce.

Zdaniem Macieja Starzyka, wicedyrektora w PwC, transport w Polsce powinien być coraz bardziej zielony, zintegrowany i zdigitalizowany.

„Jest wielu interesariuszy w transporcie: nadawca, wykonawca, spedytor oraz zarządca infrastruktury czy jej wykonawca. Ważne jest wspólne ukierunkowanie oraz integracja interesariuszy i rodzajów transportu, w tym przede wszystkim wspieranie kontenerowego transportu intermodalnego” – powiedział Maciej Starzyk.

Również zdaniem Sławomira Michalewskiego niezbędne są inwestycje w tworzenie nowych terminali intermodalnych oraz rozbudowę istniejących, jak np. w Małaszewiczach. Przypomniał on, że o ile w Niemczech funkcjonuje około 100 takich terminali, to w Polsce jest ich jedynie 37.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

 

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 21.09.2021, 14:04
Źródło informacji PAP MediaRoom
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ