Newsletter

Minister infrastruktury: do 2030 r. polskie porty mają szansę przejąć prymat na Bałtyku

21.09.2021, 14:04aktualizacja: 21.09.2021, 14:12

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

PAP/S. Leszczyński (1)
PAP/S. Leszczyński (1)
Dzięki inwestycjom drogowym i kolejowym oraz rozbudowie infrastruktury przeładunkowej polskie porty do 2030 r. przejmą prymat na Bałtyku, dystansując Hamburg i Rostock – taką wizję przedstawił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podczas debaty o strategii transportowej Polski podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach (20-22 września 2021 r.).

Sławomir Michalewski, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk ds. finansowych, przypomniał, że już obecnie gdański port jest największym portem kontenerowym na Bałtyku – dzięki szybko rozwijającemu się terminalowi należącemu do spółki DCT, w której 30 proc. udziałów ma Polski Fundusz Rozwoju.

„Przez duńskie cieśniny wpływa 75 tys. statków rocznie” – mówił Sławomir Michalewski, podkreślając, że z obsługi tego strumienia przewożonych drogą morską towarów korzysta też Port Gdańsk, będący obecnie trzecim największym portem przeładunkowym na Bałtyku.

Kluczowym elementem dla rozwoju polskich portów jest ich połączenie z siecią kolejową.

„Zdecydowaliśmy, że ostatnia mila – dostęp kolejowy do portów – musi zostać poprawiona” – mówił Andrzej Adamczyk.

Minister infrastruktury przypomniał, że obecnie jest realizowany program o wartości 5 mld zł, którego celem jest położenie nowych torów, elektryfikacja oraz umożliwienie obsługi nawet najdłuższych składów towarowych przez zespoły portów w Trójmieście oraz w Świnoujściu i Szczecinie

Minister Adamczyk wskazywał też na rolę polskich portów w przyszłym korytarzu transportowym Via Carpatia, łączącym porty trójmiasta z portami w Grecji, Rumunii czy Bułgarii, oraz w korytarzu biegnącym z Malmoe w Szwecji przez zachodnią Polskę aż po Kretę.

Wiceprezes Portu Gdańsk dodawał, że również sam port realizuje inwestycje w infrastrukturę transportową – w ostatnim czasie wybudowano 10 km nowych torów oraz 7 km nowych dróg. Ponadto przy wykorzystaniu środków unijnych poprawiany jest stan toru wodnego i nabrzeża.

„Do portu dwa razy w tygodniu zawijają największe kontenerowce świata, na których pokładzie przewożonych jest po 24 tys. kontenerów. Inwestycje służą wzrostowi zdolności przeładunkowych” – mówił Sławomir Michalewski.

Według niego, również w efekcie rozbudowy infrastruktury kolejowej przez PKP PLK (70 km nowych torów na bezpośrednim zapleczu portu) możliwe jest zwiększenie ilości obsługiwanych towarów.

Jednym z czołowych wykonawców infrastruktury kolejowej prowadzącej do portów jest Budimex. Prezes firmy Artur Popko przypomniał, że oprócz tego Budimex wykonuje też podnoszenie mostów dla żeglugi śródlądowej.

W tym kontekście wskazano, że Port Gdańsk opracował studium wykonalności użeglownienia Wisły.

„Za 20 lat realnie będzie można patrzeć na realizację przez Gdańsk obsługi pracy przewozowej największej polskiej rzeki” – powiedział wiceprezes portu Sławomir Michalewski.

Według niego, wykorzystanie dróg rzecznych ma ogromne znaczenie w aspekcie „zieloności transportu”.

Wskazywał on również na szanse, jakie przed polskimi portami stwarza możliwość obsługi handlu zagranicznego sąsiadów – Czech, Słowacji czy Ukrainy.

„Im szybciej będziemy rozwijać potencjał tranzytu przez polskie porty, tym więcej korzyści dla kraju” – mówił wiceprezes Michalewski, wskazują, że transport morski odpowiada za 80 proc. przewozów w światowej gospodarce.

Zdaniem Macieja Starzyka, wicedyrektora w PwC, transport w Polsce powinien być coraz bardziej zielony, zintegrowany i zdigitalizowany.

„Jest wielu interesariuszy w transporcie: nadawca, wykonawca, spedytor oraz zarządca infrastruktury czy jej wykonawca. Ważne jest wspólne ukierunkowanie oraz integracja interesariuszy i rodzajów transportu, w tym przede wszystkim wspieranie kontenerowego transportu intermodalnego” – powiedział Maciej Starzyk.

Również zdaniem Sławomira Michalewskiego niezbędne są inwestycje w tworzenie nowych terminali intermodalnych oraz rozbudowę istniejących, jak np. w Małaszewiczach. Przypomniał on, że o ile w Niemczech funkcjonuje około 100 takich terminali, to w Polsce jest ich jedynie 37.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

 

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 21.09.2021, 14:04
Źródło informacji PAP MediaRoom
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Pozostałe z kategorii

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ