Newsletter

„Mistrzu, zwolnij” - nowa kampania PZU inspiruje kierowców do bezpiecznej jazdy

04.09.2025, 09:14aktualizacja: 04.09.2025, 09:44

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

PAP - kadr z filmu
PAP - kadr z filmu
1,9 tys. osób zginęło na polskich drogach w 2024 r. i niemal 350 w tegoroczne wakacje. Przyczyną ponad jednej trzeciej śmiertelnych wypadków była nadmierna prędkość. Poprawie bezpieczeństwa drogowego ma przysłużyć się zainaugurowana 2 września kampania prewencyjna Powszechnego Zakładu Ubezpieczeń „Mistrzu, zwolnij”, której partnerem jest Polska Policja.

PZU, po ogromnym sukcesie kampanii sprzed dziesięciu lat „Kochasz - powiedz Stop wariatom drogowym”, 2 września uruchomił ogólnopolską kampanię społeczną „Mistrzu, zwolnij”, mającą na celu ograniczenie liczby wypadków i wzrost bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

„W ostatnich latach liczba wypadków drogowych i ofiar śmiertelnych spadała co roku, natomiast w roku ubiegłym ten pozytywny trend został wyhamowany. Analizując zachowania kierowców widzimy, że często zbyt optymistycznie oceniają swoje umiejętności. To złudne poczucie kontroli bywa śmiertelnie niebezpieczne. Dlatego poprzez kampanię „Mistrzu, zwolnij” chcemy przypomnieć, jak ważne za kierownicą są wyobraźnia i zdrowy rozsądek” - powiedział Tomasz Tarkowski, członek zarządu PZU SA czasowo wykonujący obowiązki prezesa zarządu PZU SA.

Podczas tegorocznych wakacji na polskich drogach miało miejsce 4666 wypadków - o 135 więcej (3 proc.) niż rok temu. Wzrosła też liczba osób rannych (5538 wobec 5309 w 2024 roku - wzrost o 4,3 proc.). W wypadkach zginęło 347osób, o 34 mniej (10 proc.) niż w 2024 r.

W ciągu ostatnich 10 lat na polskich drogach zginęło blisko 25 tys. osób. Dane z raportu „Wypadki drogowe w Polsce w 2024 roku” Komendy Głównej Policji pokazują, że w 2024 roku Policja odnotowała ponad 21 tys. wypadków drogowych, w których zginęło 1896 osób, a blisko 25 tys. zostało rannych. Policja zarejestrowała ponad 2,4 miliona przekroczeń prędkości, a 26 tys. osób straciło prawo jazdy za przekroczenie prędkości o więcej niż 50 km/h w terenie zabudowanym.

„Mitem jest, że do poważnych wypadków dochodzi w nocy, przy bardzo trudnych warunkach pogodowych, na trasach szybkiego ruchu, na zakrętach. Do 60-70 proc. wypadków dochodzi za dnia, przy dobrej pogodzie, prostej drodze i suchej nawierzchni. I często w terenie zabudowanym, gdzie np. wybiegnie dziecko na drogę, a wtedy jadąc nie przepisowe 50 km/h, ale 60 km/h, wydłużamy drogę hamowania o kilkadziesiąt metrów, co może odebrać temu dziecku życie” - zaznaczył nadinspektor Roman Kuster, pierwszy zastępca Komendanta Głównego Policji.

W statystykach ubezpieczycieli liczby są też ogromne. PZU średnio co minutę przyjmuje zgłoszenie szkody komunikacyjnej. Od stycznia do końca lipca 2025 r. ubezpieczyciel obsłużył blisko 300 tys. szkód komunikacyjnych. W 2024 r. było ich ponad pół miliona na łączną kwotę ponad 6 mld zł. W ocenie PZU ponad 180 tys. szkód rocznie można potencjalnie ograniczyć dzięki skutecznej prewencji.

„Wśród tych setek tysięcy szkód są tysiące szkód osobowych. To są przypadki śmierci, kalectwa, to jest ból z powodu utraty bliskich. To są szkody, których zrekompensować finansowo nie sposób. Najbardziej przykre jest to, że większości tych zdarzeń można było uniknąć, ponieważ były spowodowane ludzkimi błędami, wynikającymi najczęściej z nadmiernej prędkości” - podkreślił Tomasz Tarkowski.

Z analiz Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego wynika, że w 2022 roku koszt jednostkowy ofiary śmiertelnej w wypadkach drogowych wyniósł 2,6 mln zł, a 4,2 mln zł osoby ciężko rannej. Z kolei jeden wypadek kosztował średnio 1,8 mln zł. W 2022 roku całkowity koszt społeczny wszystkich zdarzeń drogowych w Polsce, zarówno wypadków, jak i kolizji, oszacowano na 52 mld zł - 1,7 proc. polskiego PKB.

Kampania „Mistrzu, zwolnij”, w trakcie której będą prezentowane trzy wersje spotu w reżyserii Jana Komasy, obejmie zasięgiem ogólnopolskie stacje telewizyjne, platformy cyfrowe i media społecznościowe oraz kina w całej Polsce.

Do polskich kierowców trafi również milion naklejek z hasłem „Mistrzu, zwolnij”. Funkcjonariusze Policji w czasie kontroli drogowych będą wręczać od 2 września naklejki i ulotki oraz edukować kierowców nt. bezpiecznej jazdy. Naklejki będą również rozdawać agenci PZU oraz pracownicy oddziałów PZU.

„Jednym z elementów naszej kampanii jest Safety Car - samochód, który będzie jeździł po ulicach Warszawy i okolicznych miasteczek z absolutnie przepisową prędkością. Ta akcja ma na celu pokazanie kierowcom, ile to tak naprawdę jest 50 km na godzinę w terenie zabudowanym” - wskazała Marta Strzyżewska, dyrektor biura marketingu PZU.

W opinii pierwszego zastępcy Komendanta Głównego Policji dobry kierowca bierze odpowiedzialność nie tylko za siebie i za osoby, które przewozi w swoim aucie, ale również za innych użytkowników dróg.

„Naklejki >>Mistrzu, zwolnij<<, które będą pojawiały się w ramach kampanii, to nie stygmatyzacja tych, którzy przekraczają prędkość, ale będzie to naznaczanie ambasadorów tej akcji. Ambasadorów, którzy swoim przykładem będą pokazywać, jak bezpiecznie jeździć. A bezpiecznie jeździć, to jeździć zgodnie z obowiązującymi przepisami” - powiedział nadinspektor Roman Kuster.

Więcej informacji na temat kampanii można znaleźć na stronie: https://www.pzu.pl/kampania/mistrzu-zwolnij 

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
Data publikacji 04.09.2025, 09:14
Źródło informacji PAP MediaRoom
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ