Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Spożywanie alkoholu podczas studniówek to problem, z którym mierzymy się od lat i nie możemy się skutecznie uporać. W balach maturalnych biorą udział osoby, które ukończyły 18 lat i niepełnoletni uczniowie szkół średnich. Jak wynika z nowych badań opinii, obecność alkoholu na studniówkach, przed i po imprezie, jest powszechna. Własne doświadczenia i obserwacje uczestników tych uroczystości wskazują na alkohole wysokoprocentowe, w tym wódkę, jako najczęściej spożywane podczas bali przedmaturalnych.
Z badań IQS przeprowadzonych w styczniu 2025 r. wynika, że 90% osób słyszało o kimś, kto pił alkohol w dniu studniówki, 76% widziało takie osoby, a 62% osób przyznało, że spożywało alkohol. Prawie każdy widział mocny alkohol wnoszony na studniówkę, z czego prawie połowę stanowiły tzw. „małpki”. Połowa osób widziała w trakcie balu pijanego uczestnika studniówki.
Jak się pije na studniówce?
Ponad połowa badanych piła alkohol w trakcie studniówki, a prawie co piąta osoba - przed lub po imprezie. Na samej studniówce spożywa się przede wszystkim mocne alkohole, w tym wódkę. Przyznało się do tego 80% osób pijących alkohol na balu przedmaturalnym. Napoje spirytusowe pije się głównie z dużych butelek, ale ponad połowa badanych konsumowała go z małych butelek, tzw. „małpek”, przed właściwą imprezą. Drugim najpopularniejszym alkoholem pitym na studniówce jest szampan (28%). Zdecydowanie rzadziej wymieniane są kupne gotowe drinki (11%), piwo (9%) oraz wino (8%).
„Wyniki badania potwierdzają, że spożywanie mocnych alkoholi podczas studniówki jest zjawiskiem powszechnym, co niezwykle niepokoi. Szkoła i związane z nią wydarzenia to nie jest miejsce na spożywanie napojów alkoholowych, nawet jeśli robią to osoby pełnoletnie. Studniówka poprzedza egzamin dojrzałości. Picie alkoholu nie jest dowodem dorosłości lub dojrzałości. Niestety nadal duża część młodzieży uważa inaczej, a symboliczne wejście w dorosłość utożsamia z piciem mocnego alkoholu” - komentuje Bartłomiej Morzycki, dyrektor generalny Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego - Browary Polskie.
„Nasza branża od wielu lat działa na rzecz odpowiedzialnej konsumpcji alkoholu i ograniczenia dostępu osobom niepełnoletnim do wyrobów alkoholowych. Na wszystkich piwach warzonych przez członków naszego Związku, także tych bezalkoholowych, znajduje się wyraźne oznaczenie 18+ wskazujące, że to produkty dla osób dorosłych. Od wielu lat organizujemy szkolenia dla pracowników handlu i gastronomii, które pomagają asertywnie odmawiać sprzedaży alkoholu osobom niepełnoletnim i nietrzeźwym” - dodaje Morzycki.
Metodologia badań
Badanie na próbie ogólnopolskiej zostało przeprowadzone w styczniu 2025 r. przez firmę badawczą IQS metodą CAWI na panelu internetowym opinie.pl. W ramach badania przeprowadzono 600 wywiadów na reprezentatywnej ze względu na płeć, region oraz wielkość miejsca zamieszkania próbie osób w wieku 18-24 lata, z wykształceniem co najmniej średnim oraz osób zdających maturę w 2025. Badanie zrealizowano na zlecenie Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie.
Źródło informacji: ZPPP Browary Polskie
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 23.01.2025, 10:08 |
Źródło informacji | ZPPP Browary Polskie |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
Rozszerzona odpowiedzialność producenta to wyzwanie dla producentów, samorządów, branży odpadowej i recyklerów PAP
Dla nas najważniejszym elementem ostatnich dni i tygodni jest rozszerzona odpowiedzialność producenta, ponieważ dotyka ona całego obiegu materiałowego: od producentów, przez samorządy, branżę odpadową, po recyklerów – podkreślił Kamil Majerczak, CEO PreZero w Polsce, podczas XXXIV Forum Ekonomicznego w Karpaczu.- 15.09.2025, 11:41
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Image
XXXIV Forum Ekonomiczne w Karpaczu - wiodąca platforma dialogu
Ponad 6 tysięcy gości przyjechało na XXXIV Forum Ekonomiczne w Karpaczu, które odbyło się w dniach 2-4 września 2025 roku. Przez trzy dni przedstawiciele polityki, biznesu, ekonomii, nauki i kultury z ponad 50 krajów świata debatowali o najważniejszych wyzwaniach współczesności, koncentrując się wokół hasła przewodniego tegorocznego Forum: „Czas transformacji - jaka będzie Europa przyszłości?”.- 15.09.2025, 11:40
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Fundacja Instytut Studiów Wschodnich
-
Image
Maczfit i smaki dzieciństwa
Każdy z nas ma w pamięci zapachy i smaki, które przenoszą nas do beztroskich lat dzieciństwa. Wystarczy je przywołać, by znów poczuć się jak dziecko - siedzące przy kuchennym stole i czekające na ulubione danie przygotowane z sercem przez mamę czy babcię. Aromat drożdżowych racuchów unoszący się w kuchni, kremowy budyń z cynamonem jedzony prosto z rondelka, gorąca zupa pomidorowa czy makaron z truskawkami i śmietaną - właśnie takie dania zapamiętujemy na całe życie. Są częścią naszych historii i rodzinnych tradycji.- 15.09.2025, 10:46
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Maczfit
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ