Newsletter

Na Warmii i Mazurach piękno i przyroda sąsiadują z innowacyjnym biznesem

16.03.2023, 09:37aktualizacja: 16.03.2023, 09:39

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Fot. Beata Szymańska
Fot. Beata Szymańska
Już nie tylko doskonałe miejsce do spędzenia letniego urlopu, ale ogólnopolski hub technologiczny, oparty na prężnych ośrodkach akademickich, inwestycjach B+R oraz nowoczesnych firmach - oto oblicze Warmii i Mazur, zaprezentowane podczas #WaMaMarketing 2023.

W gmachu Warmińsko-Mazurskiej Filharmonii w Olsztynie kilkuset gości - przedstawicieli samorządów lokalnych, biznesu, uczelni oraz organizacji pozarządowych - dyskutowało na temat perspektyw rozwojowych czwartego co do wielkości województwa w Polsce. Region ten przez dekady borykał się z wieloma wyzwaniami strukturalnymi sięgającymi jeszcze okresu transformacji gospodarczej, jednak dziś, ze względu na bliskość głównych, europejskich szlaków komunikacyjnych i własny potencjał, ma szansę dokonać swoistego „skoku cywilizacyjnego”.

„Warmia i Mazury są fantastyczną przestrzenią, pozwalającą na osiągnięcie równowagi między życiem prywatnym a zawodowym, tzw. work-life balance. Tym samym to znakomity region, by zainwestować swój kapitał, zrealizować marzenia i odnieść sukces, a przy tym nadal cieszyć się pięknem otoczenia oraz czasem spędzonym z bliskimi” - przekonywał Gustaw Marek Brzezin, marszałek województwa.

Liczące ponad 1,3 mln mieszkańców województwo warmińsko-mazurskie, poza dużym potencjałem turystycznym wynikającym z nieprzeciętnych walorów przyrodniczych (w całości wchodzi ono w skład tzw. „Zielonych Płuc Polski”), posiada również ambicje w obszarze rozwoju innowacyjnych gałęzi handlu i przyjaznego środowisku naturalnemu przemysłu. Już teraz na obszarze województwa prężnie działają trzy parki naukowo-technologiczne (olsztyński, elbląski oraz w Ełku), w których zarówno tak wielki, jak i mały biznes spotyka się ze światem nauki.

„Promocja gospodarcza wpływa na zwiększenie świadomości i wiedzy zewnętrznych inwestorów na temat dostępności i możliwości gospodarczych, jakie oferuje region warmińsko-mazurski. Dlatego wśród prelegentów zaproszonych na konferencję #WaMaMarketing 2023 znaleźli się charyzmatyczni liderzy i międzynarodowi eksperci, którzy nie przewidują trendów, ale sami je kreują” - powiedział Gustaw Marek Brzezin.

W olsztyńskiej filharmonii usłyszeć można było wystąpienia m.in. Andreasa Ekströma (szwedzkiego pisarza i futurysty), Michała Sadowskiego (założyciela Brand24), Daniela Levine’a (dyrektora wykonawczego w Avant-Guide Institute), Piotra Buckiego (eksperta ds. komunikacji) czy Aleksandrę Przegalińską (filozofkę i publicystkę). Eksperci dzielili się z publicznością swoją wiedzą i inspiracjami z obszaru nowych technologii, social mediów, e-commerce oraz wirtualnej rzeczywistości.

„Zaskakująco wysoka frekwencja i zainteresowanie ogólnopolskich mediów wskazują, że wydarzenie trafiło w potrzeby i oczekiwania społeczności Warmii i Mazur. Lokalni przedsiębiorcy dzięki zdobytym tu umiejętnościom będą mogli wykorzystać je do rozwoju swoich biznesów, a tym samym - wzmocnienia potencjału całego regionu” - zauważył marszałek warmińsko-mazurski.

Konferencja #WaMaMarketing miała charakter interaktywny - ponad pół tysiąca gości prowadziło dialog z ekspertami, wyrażając swe opinie czy zadając pytania z wykorzystaniem urządzeń mobilnych. Wynalazki oraz innowacje wypełniły również korytarze olsztyńskiej filharmonii. Natomiast w roli współgospodarza na scenie występował inteligentny robot - wszak umiejętne wykorzystanie SI także przewijało się w kolejnych wystąpieniach i dyskusjach.

„Cyfryzacja niweluje wszystkie dotychczasowe problemy wynikające z trudnej historii czy oddalenia od głównych metropolii. Wykorzystując siłę social mediów i narzędzia nowoczesnego marketingu każda, nawet najmniejsza firma, dostaje możliwość realizowania zamówień czy budowania relacji biznesowych na całym świecie” - przekonywał Piotr Bucki.

To istotna wiadomość zarówno dla podmiotów gospodarczych działających w tradycyjnie silnych na Warmii i Mazurach branżach jak turystyka, hotelarstwo oraz przemysł drzewny, jak i tych stopniowo, choć konsekwentnie, rozwijanych: robotyzacja czy IT.

W konferencji #WaMaMarketing wzięło udział również wielu przedstawicieli zagranicznych przedsiębiorstw i koncernów związanych z sektorem nowych technologii. Z ich perspektywy Warmia i Mazury to region podwójnie ciekawy: z jednej strony „zielony” charakter województwa doskonale wpisuje się w politykę wizerunkową organizacji, z drugiej zaś jego atrakcyjność wzmacnia bliskość bałtyckich portów i głównych, środkowoeuropejskich szlaków komunikacyjnych oraz gęstą sieć powiązań z rynkami skandynawskimi.

„Warmia i Mazury dysponują również bogatym zapleczem naukowym i akademickim. Nie tylko w Olsztynie i Elblągu, ale także w mniejszych ośrodkach, takich jak Giżycko czy Iława, mieszkają i uczą się tysiące studentów, których kompetencje i dostępność są dodatkowym czynnikiem budującym atrakcyjność inwestycyjną całego województwa” - zaznacza Gustaw Marek Brzezin.

Istotną rolę w rozwoju gospodarczym regionu odgrywają również środki unijne. Na mocy zatwierdzonego w grudniu ubiegłego roku programu „Fundusze Europejskie dla Warmii i Mazur 2021-2027” na tamtejsze inwestycje przeznaczona zostanie rekordowa suma niemal 1,8 mld euro. Pieniądze z programu sfinansować mają m.in. rozwój przedsiębiorczości i infrastruktury, rewitalizację oraz działania włączające społecznie i edukację. 37 proc. środków, czyli ponad 481 milionów euro, przeznaczonych zostanie na realizację wspólnych celów klimatycznych, a działania związane z cyfryzacją administracji oraz rozwojem umiejętności cyfrowych - to kolejne ponad 63 milionów euro.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 16.03.2023, 09:37
Źródło informacji PAP MediaRoom
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ

Pozostałe z kategorii