Newsletter

Najwyższe standardy bezpieczeństwa na Morskim Terminalu ORLEN w Gdańsku

04.06.2025, 11:39aktualizacja: 05.06.2025, 10:35

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Fot. PAP/M. Moryl (1)
Fot. PAP/M. Moryl (1)
Już wkrótce zacznie działać pełną parą Morski Terminal Przeładunkowy ORLEN w Gdańsku. Obiekt chronić będzie m.in. specjalistyczna łódź ratownictwa wodno-ekologicznego, którą zakupiono dla potrzeb jednostki LOTOS Straż. „Terminal to największa tego typu inwestycja na Wybrzeżu” - stwierdził Marcin Niezgoda, kierownik projektu Morskiego Terminalu Przeładunkowego ORLEN.

Specjalistyczna łódź ratownictwa wodno-ekologicznego, cztery zdalnie sterowane działka wodno-pianowe, trzy zapory przeciwrozlewowe, trzy ciężkie wozy bojowe oraz czternastu znakomicie wyszkolonych strażaków będzie chronić Morski Terminal Przeładunkowy ORLEN w Gdańsku. To siły i środki przeznaczone do ochrony przeciwpożarowej i przeciwrozlewowej, którymi dysponuje już jednostka LOTOS Straż.

„Świetnie wyszkoleni strażacy i pracownicy oraz najnowocześniejszy sprzęt są gwarancją najwyższych standardów bezpieczeństwa Morskiego Terminala ORLEN w Gdańsku” – podkreślił Jarosław Mikiciuk, prezes zarządu LOTOS Straż podczas prezentacji najnowszego nabytku, czyli łodzi ratownictwa wodno-ekologicznego.

Nowa łódź jest przystosowana do działań na wodach śródlądowych i przybrzeżnych wodach morskich. Jednostkę o długości niespełna 8 i szerokości prawie 3 m wyposażono w rozwiązania ułatwiające prowadzenie działań ratowniczych grupy wodno-nurkowej oraz likwidację zanieczyszczeń rozlewowych. 

„Tego rodzaju obiekty wymagają najwyższej jakości zabezpieczeń. Dlatego istotną część kosztów inwestycji stanowią rozbudowane systemy, chroniące pracowników i zakład, a także okolicznych mieszkańców i środowisko przed zagrożeniami. Ważnym aspektem są zabezpieczenia, zapobiegające chemicznemu skażeniu wód Martwej Wisły” – dodał prezes Mikiciuk.

Terminal w Gdańsku będzie najbezpieczniejszym tego rodzaju obiektem, wyposażonym w najnowocześniejsze rozwiązania. W ramach projektu zastosowano szereg instalacji przeciwpożarowych, obejmujących systemy detekcji pożaru i wykrywania zagrożeń. Systemy gaśnicze zasila pompownia przeciwpożarowa o wydajności 5000 l/min, z poborem wody z Martwej Wisły oraz 9 metrów sześciennych środka pianotwórczego.

„Wysokie na 11 m maszty ze zdalnie sterowanymi działkami wodnymi umożliwią gaszenie statków i pomostów przeładunkowych. Martwą Wisłę chronią dwie 220-metrowe zapory przeciwrozlewowe. Dodatkowym zabezpieczeniem jest trzecia, 340-metrowa elastyczna zapora do wtórnego zabezpieczenia potencjalnego rozlewiska substancji ropopochodnych na powierzchni wody” – powiedział Marcin Niezgoda, kierownik projektu Morskiego Terminalu Przeładunkowego ORLEN.

Terminal na Martwej Wiśle usprawni dostawy biokomponentów do produkcji paliw (biobenzyny i biodiesla), powstających w gdańskiej rafinerii. Jego docelowe moce sięgną 2 mln ton produktów rocznie. Wartość inwestycji to ok. 500 mln zł, a jej zakończenie zaplanowano na drugą połowę 2025 r. Jak przekazali przedstawiciele wykonawcy, prace budowlane na terenie Morskiego Terminala ORLEN w Gdańsku są zakończone. 

„Trwają uruchomienia w branżach technologicznej i automatyki, a także rozruchy mechaniczne. Szczególnym wyzwaniem na tym etapie budowy są testy sprzętu, koordynacja wykonanych instalacji z pozostałymi systemami i integracja wdrożonych rozwiązań z systemami rafinerii. Wszystkie prace przebiegają zgodnie z harmonogramem” – przekazał Łukasz Biernat, zastępca dyrektora projektu ds. branżowych sopockiej Grupy NDI, generalnego wykonawcy obiektu.

Terminal będzie obsługiwać przyjęcie biokomponentów do produkcji biopaliw, które obecnie są dostarczane do rafinerii w Gdańsku koleją oraz transport zaawansowanych olejów bazowych II generacji na statki. Posłuży także do przeładunku niskosiarkowych paliw żeglugowych MGO (Marine Gas Oil), przeznaczonych do silników głównych i urządzeń pomocniczych jednostek pływających oraz półproduktów rafineryjnych.

Nabrzeże terminala o łącznej długości 380 m ma dwa stanowiska przeładunkowe, umożliwiające jednoczesną obsługę dwóch zbiornikowców za pomocą 8 zautomatyzowanych, dwukierunkowych ramion nalewczych (po 4 na każdym stanowisku).

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
Data publikacji 04.06.2025, 11:39
Źródło informacji PAP MediaRoom
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ